Gå til innhold

Startproblemer E61 525DAT Når Kaldt


S.Khan
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 148
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har samme problemer som de andre her med min 525da, gått 90000km.

I helgen fikk jeg ikke start i det hele tatt, etter å ha fått hostet igang hver morgen etter mye protester hele kuldeperioden igjennom. Vet jeg har et par glødeplugger som har gitt feilmeldinger tidligere, time er beztillt for bytting men nå er glødeplugger utsolgt hos Bosch i hele Europa visstnok.

Men, jeg fikk liv i den i går igjen etter lading og bruk av startkabler, men når jeg kjørte den viser det seg at den har mistet så og si all motorkraft. Toppfart er nå 100 (ikke kødd), og den har minimal aks!

Det er vel bare å hive dieseldritten på dynga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg fikk liv i den i går igjen etter lading og bruk av startkabler, men når jeg kjørte den viser det seg at den har mistet så og si all motorkraft. Toppfart er nå 100 (ikke kødd), og den har minimal aks!

Det der er interessant. Én gang tidl. har jeg opplevd det samme. Midt i en forbikjøring forsvant så å si all motorkraft. Så var det veldig variabel motorkraft resten av turen, et par timers tid. Verkstedet fant ikke noe feil. Det jeg veit, var at batteriet mitt da var helt på tampen, var rett før jeg bytta. Var forresten på sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering:

Med nyladet batteri, og en 350A starthjelp tilkoblet i tillegg, fyrte tralla omtrent før jeg fikk satt meg inn. Riktig nok er det ikke grisekaldt i dag, bare -8, men den har stått en uke uten fyring, og det er kaldt nok til at jeg tidligere har hatt STORE problemer.

Jeg begynner å lure på om dette med at et nytt batteri må meldes inn for å ta full lading faktisk har noe for seg. Kanskje mitt nye batteri sakte har blitt mer og mer utladet, og da sprengkulda kom, var det ikke nok power til å gløde skikkelig OG snurre samtidig? Veit ikke, men kanskje.

Jeg tar i hvert fall og kuler'n med skifte av glødeplugger til jeg har fått testa ut dette når det blir kaldere. Jeg lever fint med litt vedlikeholdslading hvis jeg kan spare 6000 kroner.

Jeg holder tråden oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemer som de andre her med min 525da, gått 90000km.

I helgen fikk jeg ikke start i det hele tatt, etter å ha fått hostet igang hver morgen etter mye protester hele kuldeperioden igjennom. Vet jeg har et par glødeplugger som har gitt feilmeldinger tidligere, time er beztillt for bytting men nå er glødeplugger utsolgt hos Bosch i hele Europa visstnok.

Men, jeg fikk liv i den i går igjen etter lading og bruk av startkabler, men når jeg kjørte den viser det seg at den har mistet så og si all motorkraft. Toppfart er nå 100 (ikke kødd), og den har minimal aks!

Det er vel bare å hive dieseldritten på dynga!

Dommen ifra verkstedet er klar: defekt glødestyreenhet og defekt partikkelfilter, det siste er årsak til at den ikke har motorkraft da seff.

Og nesten 16000,- for et partikkelfilter! Ikke billig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemer som de andre her med min 525da, gått 90000km.

I helgen fikk jeg ikke start i det hele tatt, etter å ha fått hostet igang hver morgen etter mye protester hele kuldeperioden igjennom. Vet jeg har et par glødeplugger som har gitt feilmeldinger tidligere, time er beztillt for bytting men nå er glødeplugger utsolgt hos Bosch i hele Europa visstnok.

Men, jeg fikk liv i den i går igjen etter lading og bruk av startkabler, men når jeg kjørte den viser det seg at den har mistet så og si all motorkraft. Toppfart er nå 100 (ikke kødd), og den har minimal aks!

Det er vel bare å hive dieseldritten på dynga!

Dommen ifra verkstedet er klar: defekt glødestyreenhet og defekt partikkelfilter, det siste er årsak til at den ikke har motorkraft da seff.

Og nesten 16000,- for et partikkelfilter! Ikke billig!

Dette er jo bare noen av kostnadene ved å ha diesel bil. Sinnsykt dyrt for DPF. Skal jeg ha diesel igjen skal jeg ha uten DPF hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofmeister-Knick: Hvis du skifter glødestyringsenhet, fint om du gidder å opppdatere her om hvordan bilen blir å starte i kulda etter det.

Det skal jeg.

Bilen står nå på verksted, påvente av at nytt partikkelfilter kommer i fra England. Kjøpte det via eBay til 1/3 :!: av prisen hos feks GS.

Videre skal jeg også bytte glødestyringen + alle 6 pluggene, da det er like greit nå man først har demontert seg fram til glødingstyringa. Så da burde den starte lett!

Fryktet først at turboen var problemet da jeg merket at jeg ikke hadde motorkraft, men den var fortsatt i orden (bank i bordet).

Så til andre med startproblemer i kulda: sørg for å kjøre bilen ordentlig driftsvarm over +30 minuntter pluss av og til, for å ikke få samme det samme som meg: ødelagt partikkelfilter.

Jeg har mistanke at all den kinninga på starteren fyllte anlegget og filter med uforbrent diesel, og tettet filteret som da på forhånd var i dårlig tilstand grunnet at bilen ikke hadde vært skikkelig varm på noen uker. Min bil blir aldri 100% driftsvarm om det er under -15 grader, ihvertfall ikke ved vanlig kjøring over lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende. Gode råd også. Ebay er stedet. Bra verkstedet vil montere deler som ikke er fra dem. Det er vel ikke alltid, for å si det forsiktig.

Min bil blir aldri 100% driftsvarm om det er under -15 grader, ihvertfall ikke ved vanlig kjøring over lenger tid.

Merkelig. Min blir varm uansett temp. Selv på tomgang i -20 ble den varm relativt raskt.

Ellers så har jeg fått fyr disse dagene, men den er ikke helt god. Tror det skal holde hardt når kulda kommer tilbake. Dessuten har all kinninga gitt starteren min skikkelig juling. Den låter IKKE bra nå, hehe. Den sier nok takk for seg om ikke veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende. Gode råd også. Ebay er stedet. Bra verkstedet vil montere deler som ikke er fra dem. Det er vel ikke alltid, for å si det forsiktig.
Min bil blir aldri 100% driftsvarm om det er under -15 grader, ihvertfall ikke ved vanlig kjøring over lenger tid.

Merkelig. Min blir varm uansett temp. Selv på tomgang i -20 ble den varm relativt raskt.

Ellers så har jeg fått fyr disse dagene, men den er ikke helt god. Tror det skal holde hardt når kulda kommer tilbake. Dessuten har all kinninga gitt starteren min skikkelig juling. Den låter IKKE bra nå, hehe. Den sier nok takk for seg om ikke veldig lenge.

Verkstedet er et ikke-autorisert BMW-verksted, må være lov å kalle det et entusiastverksted, med god service og ,etter mine erfaringer, god kunnskap. TK Bil, de har link under Verksteder til høyre her.

Når jeg sier at bilen ikke blir varm, tenker jeg ikke på inne i kupeen, men ser det på turtallssperren. Når bilen er gjennomvarm, ligger indikatoren på like over 4500 rpm, i den verste kuldeperioden der nåla krøp ned mot -20 gikk sperren aldri over 4200-4300 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hofmeister-knick: Jeg mistenker att noen av termostatene dine må være kaputt hvis indikatoren ligger like over 4500 rpm ved gjennomvarm motor, min 05 mod ligger konstant ved ca 4700 rpm om det er -5 eller om det er -25. Ved gjennomvarm motor så har jeg syv streker igjen på temp. indikatoren. Kan hende at du burde sjekke tempen din i den skjulte obd menyen. Min bil har forøverig disse bladene bak grillen som justerer seg etter ute tempen,det er ikke alle e60/e61 som har disse. Lykke til med reperasjonene og håper att alt ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig Info. Alle NYERE BMW er det ikke bare å bytte batteri. Den må inn på verksted som har BMW tester og få registrert batteri bytte, ellers vil det nye batteriet dø veldig fort.

Vanlige problemer med de store tunge diesel motorene er som regel glødeplugger, Starter, batteri...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger også merke til at E60/61 har fått ett batteri med litt mindre "muskler" en hva som er std i en E39. 80Ah mot 90Ah.

Dette synes jeg er litt merkelig da E60/61 har ett mye høyere strømforbruk en hva E39 har. Mange vil da sikkert si at det er generatoren som skal levere strøm ved kjøring og batteri for oppstart, men glem ikke at en E39 også bruker nær 50Amp straks man låser opp og åpner døren. Jeg har blitt fortalt at E60/61 bruker nærmere 80Amp. Legg gjerne merke til hvor snar dem er på BMW-verkstedet til å koble til en vedlikeholdslader på bilen din når den kommer inn. Dette skyldes dette forbruket og skyldes at bilen allerede da begynner å jobbe("tenke" :) ).

Småkjøring er heller ikke sunt for ett batteri, det blir aldri toppladet og mister effekt, litt om litt. Kan det være en kombinasjon av dette som hærjer med E60/61? Litt for lite punsj igjen i batteriet vil vel påvirke glødeeffekt samt hvor effektivt startmotoren klarer å dra rundt en motor i kald "tykk" olje, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...