Gå til innhold

BMW 735 IAL


heidrun
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Som gammel BMW eier. Ja da har jeg i mange år savnet den gode gamle 728 A fra 1982.

Har angra i alle år på at jeg solgte denne bilen. Men det har jeg tenkt å gjøre noe med.

Jeg vil derfor gå til anskaffelse av en 735 IA of aller helst L. Hvorfor L. Jo fordi en lang 735 gir meg en totalopplevelse av en herlig bil.

Men jeg skulle gjerne hatt noen gode råd på vei her.Tenker på en 97 eller 98 modell. For dette er det karosseriet jeg synes er det vakreste av de vakre. Og jeg liker rekkesekser foran V8

Hva bør jeg se etter.

Hvis jeg får tak i en perfekt bil kosmetisk, og uten feil bortsett fra en motor som har gått over 300.000 kroner. Hvor mye vil en ny motor koste evt i Tyskland ?, og er dette lønnsomt å kjøre ned dit i forhold til å kjøpe ny motor i Norge ?.

Bør jeg samtidig ved bytte av motor i evt utland gjøre en totalservice på denne der, og evt hvor lønner det seg å kjøpe ny motor og gjøre full service ?.

Vil det lønne seg å bytte forseter når man først er der ende ?. For en bil som har gått over 300.000 km. Ja den vil vel automatisk ha slitte seter foran

Så dere skjønner at jeg tenker mye her. Og tar gjerne imot råd og tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw sin v8 er vel en bra motor det men så er det jo sånn at bmw liksom betyr det samme som rekke6 i mine øyne. for min del er e38 for dyr akurat nå så at den knapt fantes med r6 visste jeg ikke men derimot så finnes det mange 730d og det er jo en nærmest drømmemotor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw sin v8 er vel en bra motor det men så er det jo sånn at bmw liksom betyr det samme som rekke6 i mine øyne. for min del er e38 for dyr akurat nå så at den knapt fantes med r6 visste jeg ikke men derimot så finnes det mange 730d og det er jo en nærmest drømmemotor

Er fullstendig enig med deg i dette. Men har ikke i utgangspunktet lyst på en bil som er særlig eldre enn 10-12 år.

Og diesel. Vet ikke helt i dette. Men hvem vet. kanskje diesel er det rette valget for en så stor og tung bil. Dreiemomentet pleier jo å være bedre i diesler enn i bensinmotorer. Og det er jo ikke fra 0-100 jeg kjøper denne bilen for. Men det er jo godt å ha et godt dreiemoment på motorveien da.

Samtidig så får man jo en 88-90 modell for rundt 60.000.- kroner. Og man kommer langt med ca 40.000.- kroner i oppussing, selv på en bil som 7 serien til BMW.

Så da kommer 100.000.- kroners spørsmålet.

Sett at man kjøper en 735 i E 32 karosseriet og årgang 88-90 for 60.000.- kroner, og mot at man hadde tenkt å brukt ca 100.000.- kroner på en 735 modell 1998.

Hvor langt kommer man med disse 40.000.- kronene man sparer på en 10 år eldre bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En velholdt og pen E32 735iL fra 1992 kan absolutt være et fornuftig alternativ og man får jo den klassiske store rekkesekseren (M30), men det er helt avgjørende at bilen er i god stand. 18 år er lang tid når det gjelder biler, men E32 ble bygget med en formidabel sans for kvalitet. Når det gjelder E38 ville jeg enten ha satset på en 728iL (man kan imidlertid ganske sikkert spare mange penger på å heller velge en alminnelig 728i iom. at det ble solgt mange av disse) eller en senere 740i/740iL fra perioden 1996-01 (M62 er en mye bedre motor enn M60). En skikkelig joker i denne sammenhengen er E38 740d... ikke den mest økonomiske modellen, men en stor diesel V8 er alltid kult. 245 HK og 560 Nm gjør seg nok bemerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite hurtigsøk på google sier meg ikke noe annet enn at det er oppfølgeren til M 60. hva kan du egentlig fortelle om disse bilene.

Samtidig så ser jeg på finn.no at en selger 2 stk 735.

----------------------------------------------------------

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20298838

BMW 735IA, Norsk bil, 1987modell, Sølv farge med svart skinn interiør, meget fin bil utvendig og innvendig, 99% rustfri, "Tait og fin" Går meget gått, 211hester. Bilen har desverre låst seg i 2 gir, men har girkasse som kan følge med hvis dette er ønskelig. Girkassen virker i revers og park men kun i 2 gir framover. Bildene er fra i April men ser identisk ut i dag. kroner 23000,-

BMW 735IA, Norsk bil, 1988mod Grønn med skinninteriør, Bra teknisk sant karosseri og innvendig. km 230000, 211hester. Trenger repp av eksosannlegg før EU-kontroll men skal ha med komplett som kan medfølge hvis ønskelig. kroner 19000,-

----------------------------------------------------------

Så dette er nesten for billig til å være sant. Og som man sier er det for billig til å være sant. Ja da er det stort sett ikke sant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite hurtigsøk på google sier meg ikke noe annet enn at det er oppfølgeren til M 60. hva kan du egentlig fortelle om disse bilene.

Samtidig så ser jeg på finn.no at en selger 2 stk 735.

----------------------------------------------------------

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20298838

BMW 735IA, Norsk bil, 1987modell, Sølv farge med svart skinn interiør, meget fin bil utvendig og innvendig, 99% rustfri, "Tait og fin" Går meget gått, 211hester. Bilen har desverre låst seg i 2 gir, men har girkasse som kan følge med hvis dette er ønskelig. Girkassen virker i revers og park men kun i 2 gir framover. Bildene er fra i April men ser identisk ut i dag. kroner 23000,-

BMW 735IA, Norsk bil, 1988mod Grønn med skinninteriør, Bra teknisk sant karosseri og innvendig. km 230000, 211hester. Trenger repp av eksosannlegg før EU-kontroll men skal ha med komplett som kan medfølge hvis ønskelig. kroner 19000,-

----------------------------------------------------------

Så dette er nesten for billig til å være sant. Og som man sier er det for billig til å være sant. Ja da er det stort sett ikke sant

Synes ikkje dette var for billig for 21-22 år gamle biler jeg. For "folk flest" er nok ikke disse bilene så ettertraktet. 23tusen for en slik bil en må bytte girkasse på synes jeg egentlig er dyrt jeg(men det er meg da) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må man ut med for å skifte en gearkasse da. og hvor mye vil man i tillegg måtte påberegne seg i reperasjon på en slik gammel bil. For hvis man pruter ned denne bilen til 10.000.- og påkoster jobben på å bytte gearkasse, samt bytte av diverse sliteledd som kuler og diverse ting man vet vil ryke før eller siden. Ja kan dette da være et røverkjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må man ut med for å skifte en gearkasse da. og hvor mye vil man i tillegg måtte påberegne seg i reperasjon på en slik gammel bil. For hvis man pruter ned denne bilen til 10.000.- og påkoster jobben på å bytte gearkasse, samt bytte av diverse sliteledd som kuler og diverse ting man vet vil ryke før eller siden. Ja kan dette da være et røverkjøp

Den viktigste forskjellen på M60 og M62 motorene er at M62 motoren ikke har nikasillegering i stempelforingene (fom. 1997). Nikasil reagerer negativt på svovel i bensinen og styrken i legeringen blir svakere. Bensinen i Norge er imidlertid av høy kvalitet så dette problemet er mindre aktuelt for norske biler. På de britiske øyer derimot var dette et problem. M62 har i tillegg FSI innsprøytning og fikk singel Vanos på de senere modellene.

Utfordringen med eldre biler (og spesielt de man ikke kjenner historien på) er som du beskriver. Man kan være heldig å gjøre et røverkjøp, men man kan også være uheldig å kjøpe katta i sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Skulle nesten hatt med seg en som kan 7 serien til BMW når jeg skal ut å kjøpe bil. For jeg er ikke kyndig nok til dette. Men hvor finner man en slik person til å gjøre dette da. Nok av de her inne. Men jeg kjenner sikkert ingen av dere personlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

728 er bra bil det. jeg har en 98 mod 728. men jeg ville aller helst gått for en 740 4,4L med vanos.

jeg har en kræsja 2000 mod 740 som motor og alt skal flyttes over i min 728.

M62 er noe av de bedre motorene bmw har laga. og 6er lyden og alt er helt rått. men må si bmw V8 slår 6eren lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...