Gå til innhold

05 mod 525d E61, forbruk og automat etter chipping

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen spmål ang min 525d automat.

Omprogramert med 25% økning.

Hva er normalt forbruk på blandakjøring på disse bilene??

Fikk omprogramert motor og girkasse for 14 dager siden, men syns forbruket er ganske høyt. Skal kjøre meget pent får å det under liter'n.

Har også merket at den er litt "rar" med giringen enkelt ganger. Treig til å gire seg opp når har normal akselrasjon og kan også gire seg kjapt ned igjen under oppbremseing. Altså henge på motorbrems/gir.

Men så kan den gir silkemykt igjen 5min etterpå.

Noen som har vært borti samme?

Har lest litt på forumet og funnet en tråd som ga beskrivelse på fremgangsmåte ang. reset av automat. (slå på tenning - holde max. gass i 30sek)

Noen som kan bekrefte dette?

Lærer automaten seg kjørestil ved slik fremgangsmåte?

Mvh

Tor Eirik

Skrevet
Ja dette forbruket hørtes nå ganske høyt ut.

Ja det er noe jeg syns å.. Står liksom oppgitt til ca. 0,8 på blanda kjøring.

Kjørte den på 0,65 opp ifra Oslo når kjøpte den.

Noen som kan bekrefte dette med nullstilling av girkassen? Evt har det noen betydning i forhold til at den skal være programert etter ny effekt?

Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker når det gjelder e61, men på de kassene jeg har sjekka så finnes det ikke no "reset" av automaten sånn som du sier.

Hver gang du skrur av tenninga så slettes det som ligger i den adaptive styringa. Det som skjer når du "resetter" kassa er at du lurer den til å tro at du akselrerer med full gass og den legger da inn sportmodusen. Når du da starter bilen og begynner å kjøre vil kassa virke kvikkere siden den allerede er i sportmodus i motsetning til økonomimodusen den vanligvis er i...

Det er en vanlig missforståelse som jeg har sett mange ganger, og jeg tror det gjelder e61 også...

Hvordan er temperaturen der du bor? Er det veldig kaldt kan det ha innvirkning på både dieselforbruk og automatkassa...

Skrevet
Jeg er ikke 100% sikker når det gjelder e61, men på de kassene jeg har sjekka så finnes det ikke no "reset" av automaten sånn som du sier.

Hver gang du skrur av tenninga så slettes det som ligger i den adaptive styringa. Det som skjer når du "resetter" kassa er at du lurer den til å tro at du akselrerer med full gass og den legger da inn sportmodusen. Når du da starter bilen og begynner å kjøre vil kassa virke kvikkere siden den allerede er i sportmodus i motsetning til økonomimodusen den vanligvis er i...

Det er en vanlig missforståelse som jeg har sett mange ganger, og jeg tror det gjelder e61 også...

Hvordan er temperaturen der du bor? Er det veldig kaldt kan det ha innvirkning på både dieselforbruk og automatkassa...

Takker..

Kaldt og kaldt, har vel ligget på -6 til -15 i den siste tiden.. :)

Skrevet

Nullstilling av girkassen ble prøvd i dag. Merket fort en forskjell, men hva som har skjedd skal jeg ikke påstå. Giret mykere og dro mindre opp på turtall og virket som vakum-nål gikk en del lavere. Men om dette er tilbake i samme jeg når skal ut å kjøre i morgen er da uvisst.

Skrevet

Du vil få et noe høyere forbruk og lavere effekt med denne "vinterdieselen " som har varierende grad av parafin tilsatt.

Men om det er så merkbart vet jeg ikke.

Skrevet
LITERN? Det var da voldsomt.. Min 2.0 diesel bruker 0.5L på langkjøring, 0.7L blandet ca.. skal vel ikke være så stor forskjell, selv om du har 6er.

min bruker ca det samme og er 6er men ikke cippet da. vurderer det sterkt men vet ikke om jeg tør

Skrevet

Dieselforbruket kan gå relativt dramatisk opp når det er kaldt utenfor... mye fordi tomgangen er forhøyet (en slags gammeldags choke), men også fordi vinterdiesel har ca. 10% mindre brennverdi enn alminnelig diesel (og biodiesel enda lavere). 10-20% økning i dieselforbruket på vintertid er derfor ikke unormalt, men dette bør reduseres til et merforbruk på ca. 5% (gjenspeiler den lavere brennverdien) når motoren er gjennomvarm.

Skrevet

At forbruket ditt er øket etter omprogrammering for å få mer effekt, er vel ikke dette veldig rart...

Mht girkasse, det kan høres ut som om du har for lite olje på den, sjekk dette først.

Skrevet
At forbruket ditt er øket etter omprogrammering for å få mer effekt, er vel ikke dette veldig rart...

Mht girkasse, det kan høres ut som om du har for lite olje på den, sjekk dette først.

Dette er ikke nødvendigvis resultatet, men mye avhenger av kjørestilen. Utnytter man den nye effekten fullt ut vil forbruket naturligvis øke ganske mye, men utnytter man først og fremst det økede dreiemomentet kan resultatet være et lavere forbruk.

Skrevet

Min 530d er "chippa", og går på 0,78 på blanda kjøring nå i kulda, mot ca 0,70 om sommeren. Får den ikke over 0,90 samme hvor hardt jeg kjører og hvor tung last jeg har. Synes over en liter høres veldig rart ut på 525d.

Ron Jeremy, jeg har noen av de samme symptomene på min kasse med at den henger litt på gira. Mulig som du sier at det skyldes litt lite olje, men har lurt på om det kommer av at man har en annen kjørestil på glatta. Blir jo veldig "myk" kjøring i forhold til hva man har under kjøring på bar vei, og kanskje kassa prøver å tilpasse seg dette?

Skrevet

Dette er ikke nødvendigvis resultatet, men mye avhenger av kjørestilen. Utnytter man den nye effekten fullt ut vil forbruket naturligvis øke ganske mye, men utnytter man først og fremst det økede dreiemomentet kan resultatet være et lavere forbruk.

Min erfaring er at man utnytter den ekstra effekten man har betalt for å få der.

Hva er ellers vitsen med økt effekt?

:wink:

jeg har noen av de samme symptomene på min kasse med at den henger litt på gira. Mulig som du sier at det skyldes litt lite olje

Vel, hentet inn en 05 525Dat her i høst, kjøper klaget over av kasse ikke ville gire, dro og dro på giret, resultat var at kasse hadde for lite suppe, etter en etterfylling var den slik den skulle være.

Dette var en bil som hadde gått 78tkm.

Skrevet

Min erfaring er at man utnytter den ekstra effekten man har betalt for å få der.

Hva er ellers vitsen med økt effekt?

Jeg er helt enig med deg, men hvis vi skal tro spesifikasjonene fra chipprodusentene er det mulig å få et lavere drivstofforbruk når bilen er chippet. Jeg tror imidlertid ikke at dette er mulig hvis man utnytter den ekstra effekten fullt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...