Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha prøvd de fleste nyere bmw modeller, i denne samenheng e12 og oppover, og 02/e21 så er det to ting som har irritert meg ganske mye over hvordan BMW bmw setter opp bilene fra fabrikk i nyere tid.

1.

Det første er en smal sak. Men stuket fra fabrikk ødlegger ofte totalopplevelsen min en smule av en ny bmw.

Snakker da om at avstaden (mangelen av senking) i front mellom hjulbue og dekk er alt for stor. Spesielt sammenlignet bak.

2.

Det andre er noe jeg synes er helt sykt. Hvorfor er nyere bmw'er satt opp så himla understyrte, virker som dette er bevist.

Med små grep har jeg gjort om dette på mine bmw'er som jeg har hatt.

Jeg mener kjøreegenskapene blir mye bedre ved å fjerne denne dytting/plogingen.

Ikke bare blir bilen mer sportslig, men det er også mye tryggere å kjøre bilen om den slepper i ræva (mer overstyring) først.

Ble for noen år siden oppmerksom på disse "fenomenene".

Det jeg lurer på er vel om det er flere som irriterer seg over dette? Eller kanskje jeg som har litt sær smak/kjørestil.

Skrevet

1. Stuket har irritert meg også litt, men det er jo ikke bare BMW som er "syndere" her da, MB har vel vært enda mere ekstreme, for ikke snakke om Citroen? hehe.

Men det er jo mindre av dette på nyere biler som E60, er det ikke?

2. Når det gjelder understyring vs overstyring er jeg helt enig i at litt overstyring er mye tryggere enn understyring, synes det er ubehagelig å kjøre FWD når det er skikkelig glatt fordi jeg merker jo ingenting når grepet forsvinner (har ikke kjørt så mye annet FWD enn Mitsubishi Space Star i det siste da, finnes sikkert FWD-biler som har bedre handling hehe).

Mange synes bakhjulstrekk er skummelt, og det kan jeg skjønne hvis man ikke har noe føling for hvordan en bil oppfører seg. Men tar man det typiske scenarioet; glatt føre + sving + litt for mye fart i forhold til grep, så synes jeg det er tryggere med bakhjulstrekk. Fordi man merker lett at den slipper og man kan slippe gassen, og man fortsetter forstatt i samme kurve/retning som først planlagt. I en gnager vil bilen heller gjerne slutte og svinge i det hele tatt og skli ut av veien eller i det andre kjøre feltet.

Skrevet

Nå vet jeg ikke hva slags BMW du har kjørt, men de fleste BMW'er jeg har eid oppigjennom årene har vært veldig nøytrale. minimalt med understyring, og ett lite trykk på pedalen så går man over til overstyring.

Det er tryggest at bilen er satt slik opp for folk flest. siden det blir mest forutsigbart.

Så får hele rånerne som bare skal kjøre idiot og herje modifisere til sitt bruk.

Skrevet
Så får hele rånerne som bare skal kjøre idiot og herje modifisere til sitt bruk.

I denne konteksten så tolker jeg utsagnet ditt slik at du synes alle som "forbedrer" sine kjøre egenskaper, som rånere og idioter?

Er mye annet jeg forbinder med rånere og idoter en de som putter ett senkesett på bilen sin :bart:

Skrevet

Var ikke det jeg skrev. De som har spesielle behov får modifisere til sitt bruk.

Senkesettet i seg selv endrer ikke balansen nevneverdig. Men retter opp looken selvfølgelig.

Skrevet

Alle biler er satt opp understyrte. Rett og slett fordi det er det tryggeste. Da treffer man iallefall med fronten først.

Jeg synes ikke balansen i BMW-er er så halvgal, men den plogingen i krappe svinger i lav fart irriterer meg. Overstyrte biler tror jeg ingen ønsker, og de som mener det er lettere å hanskes med overstyring enn understyring har opplagt ikke opplevd overstyring som følge av noe annet enn for mye gass...

Forøvrig har de senkesettene jeg har hatt på bilene mine gjort bilene MER understyrte - om en marginalt. Z3'n (med KW V2) har pga mer camber foran fått fjernet mye av den typiske plogingen i lav fart, men er nok også mer understyrt enn den var orginalt ellers. Det er egentlig greit nok, da resten stort sett kan fikses fra førerplass.

Skrevet
Var ikke det jeg skrev. De som har spesielle behov får modifisere til sitt bruk.

Finnes vel forskjellige grader av å modifisere etter eget bruk. En som kun fikser på kjøreegenskapene til bilen sin, ikke kjører rundt på samme strekning uten mål og mening, og ikke bor i utkantnorge. Er vel ikke en råner/idiot?

Alle biler er satt opp understyrte. Rett og slett fordi det er det tryggeste. Da treffer man iallefall med fronten først.

Veldig godt poeng hagenisse. Virker logisk.

Overstyrte biler tror jeg ingen ønsker, og de som

mener det er lettere å hanskes med overstyring enn understyring har opplagt ikke opplevd overstyring som følge av noe annet enn for mye gass...

Jeg føler ar det er andre veien:

Understyrte biler tror jeg ingen ønsker, og de som

mener det er lettere å hanskes med understyring enn overstyring har opplagt ikke opplevd understyring som følge av noe annet enn for mye gass...

Akkrurat det i kursiv føler jeg ganske sterkt. Tenk et scenario hvor du kjører litt aktivt på svingete vei under perfekte forhold. Plutselig kommer det en liten diesel flekk som gjør at man ikke får bremset godt nok ned til svingen. Ville man A) Miste grepet på hjulene man svinger med. Eller B) Styre bilen med ratting/gass gjennom svingen.

Kanskje satt litt på spissen, men håper du ser poenget.

Skrevet

Ditt første poeng er jeg ikke enig i iom. at en alminnelig BMW ikke er en sportsbil, men en sportslig bil. Den skal kunne selges til de brede masser og brukes av alle fra Alaska til Sydafrika via Russland og Tyskland. Ergo har understelet en relativt stor fjærvandring og det igjen medfører et behov for en stor åpning i hjulbuene foran slik at ikke hjulene slår opp i skjermene ved stort rattutslag på ujevne veier. BMW tilbyr M-Tech understel for de som evt. vil ha bilen lavere, men selv dette oppsettet gjør ikke en alminnelig BMW til en sportsbil. Det er tilsvarende med Alpina også... bilene skal; utrolig nok når man tenker på prisen, kunne selges til de brede masser i likhet med en BMW.

Ditt andre poeng er jeg heller ikke enig i. En alminnelig BMW er lett understyrt nettopp fordi dette er det tryggeste (som Nissen også poengterer). Sammenlignet med f.eks en eldre Mercedes-Benz eller en forhjulsdrevet bil er imidlertid ikke en BMW mye understyrt. Jeg mener at en BMW er såvidt nøytral på dette området at man f.eks tydelig kan merke forskjell på hvor understyrt en E46 med en dieselfirer er vis a vis en E46 med en bensinfirer. Det skiller ikke mange kiloene mellom disse motorene, men det er allikevel nok til at man helt klart merker at f.eks en E46 318d understyrer mer enn en E46 318i. Jeg tror vi kan bli enige om at en BMW er rimelig følsom på dette området, men dette kan knapt bety noe annet enn at en BMW utgangspunktet undertyrer helt marginalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...