Gå til innhold

Hvorfor ikke ha PC i bilen?

Share

Anbefalte innlegg

Sjekk ut dette forumet

http://www.bil-pc.no/default.asp

Et nytt norsk forum. Meld dere inn :D

Hvorfor PC i bilen?

Jo flere muligheter, se bilde

CF3.jpg

Du legger til eksterne hdd så får du alt av bilder, musikk og filmer som du har og får spilt det av.

Og er man intressert i bil, så får man opp all informasjon om bilen Informasjon ifra OBD-II - Auto Diagnostics.(alle tempraturer på olje, vann og luft, turbo & olje trykk, bilen hastighet og turtall, G krefter, farts og hk/Nm målinger, bensin & luft forhold, bensin forbruk, diagnose, slette diagnose kodene ++++ masse mer informasjon rett på skjermen).

Et enkelt & fult oppsett med skjerm og PC koster ifra 700$ og opp. Da kommer eff. forst, høytalere og kabler utenom.

MON-067-2T.jpg

MCS-CBS-CCD-2.jpg

Sjekk ut Car PC forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig den tråden her for noe? Prøver du å selge pc til bilen?
Nei, det er informasjon. Der jeg prøver å få folk til å se på PC i bilen, istedenfor vanlig bilstereo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper denne igjen her, med litt mer info

Hvilke CarPC en skal velge er alt etter hva en skal bruke det til, og hvor mye penger en vil bruke.

Det jeg mener hva en skal bruke CarPCen til, er om en skal ha flere oppsett på skjermer, dvs at en kan en skjerm i baksete som viser barnefilmer til ungene bak + en kan ha navigasjon, mp3 eller film framme / bak og kanskje samtidig.

Skal en se film av f.eks .mkv format(som"hele" verden vil snart gå over til Tongue-out) så krever det en del av cpu / skjermkortet, og skal en samtidig spille av noe fremme som mp3, navigasjon og ungne i barnesete bak skriker etter filmer så bør en gå for mellom til dyre CarPC. Dem er og litt mer fremtids rettet da dem er litt bedre utrustet og har flere muligheter.

MEN skal en ikke ha noe skjerm i bak sete, ikke spille av .mkv filer, ikke tenkte på fremtids rettet PC og kun ha det enkelt og billigt, da hadde jeg gått for den billige CaPCen.

Billige 350$ - 500$

Dem har litt dårligere deler som cpu, minne, hdd og mindre muligheter med tanke på tilkoblinger til og fra hovedkortet. Greier ikke flere operasjoner, spille av .mkv format.

cpu 1,0 - 1,6 GHz - Up to 512 mb - 1 GB DDR2 667 MHz - noe dårligere integrated Audio - noe dårligere integrated graphics - litt mindre ut / innganger / muligheter ifra hovedkortet

Link til et eksempel --> http://store.mp3car.com/Fanless_Micro_I ... cc-207.htm

Mellom dyr 500$ - 800$

Her kan en få litt mer power, minne, hdd og muligheter med tanke på tilkoblinger til og fra hovedkortet. Mulighet for flere skjerm utganger. Greier flere operasjoner, kan spille av .mkv format(ihvertfall med cpu over 2,2GHz), men om en spiller av mkv film så vil en kanskje ikke kunne spille / gjøre noe annet da det trekker mye på cpu / skjermkort.

Intel Core 2 Duo 2,0 - 2,53 GHz - Up to 2 - 4 GB DDR2 667 - 800 MHz - Et godt nok internet 6 - 8-channel HD Audio - Middels skjermkort Intel GMA 950 - god strøm forsyning med muligheter

Link til et eksempel -->http://store.mp3car.com/Power_Bundle_Mobile_Car_Computer_System_p/ccc-206.htm

Dyre - ca pris 1200$ - 1500$

Her får en maks power, minne & mer hdd plass. Mulighet for flere skjerm utganger. Greier flere operasjoner, kan spille av .mkv format samtidig som man har navigasjon, mp3.

Intel Core 2 Duo 2,80 - 3.33 GHz - Up to 4-8 GB DDR2 800 MHz - Et bedre internet 6 - 8-channel HD Audio - godt / greit skjermkort som Intel GMA X4500HD integrated graphics - mye ut / innganger / muligheter ifra hovedkortet, sette inn ekstra pci kort - mulighet for internt Wifi tilkobling - kan få med bedre strømforsyng med mer muligheter.

Link til et eksempel --> http://www.in-carpc.co.uk/core2duovehiclepc.htm

Her har jeg oppgitt prisene i utenlansk valuta, og frakt og norsk mva kommer utenom.

Det med hdd plass inni selve PCen er forsåvitt ikke så viktig da man kan koble til flere ext. hdd`er, men det igjen opptar usb plasser(ekstra usb utganger / usb hub kan jo brukes).

Flere priser og info

http://www.bil-pc.no/ (norsk)

http://www.in-carpc.co.uk/diy.htm

http://store.mp3car.com/Car_Computer_Systems_s/25.htm

http://www.mo-co-so.com/Default.asp

Sjekk og ut filmer på youtube

http://www.youtube.com/results?search_q ... =0&spell=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor ikke ha PC i bilen?"

...de fleste skjermene er såpass dårlige at de sliter i sollys

...det virker aldri 100% optimalt

...man gidder aldri å skru den på

...det er bare gøy den første uken

...det finnes ingen superprogramvare som gjør "alt", det meste blir bare halvveis

Dette er mine erfaringer. :)

Endel ting har nok endret seg siden den gang, men det var stort sett bare gøy å handle deler og sette alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvorfor ikke ha PC i bilen?"

...det finnes ingen superprogramvare som gjør "alt", det meste blir bare halvveis

Dette er mine erfaringer. :)

Endel ting har nok endret seg siden den gang, men det var stort sett bare gøy å handle deler og sette alt sammen.

Det var det en som hadde vært borti dette :P

Hvilke erfaring har du? Hvilke hardware og software har du vært borti?

Greit å vite for meg, så har du info på dette så tar jeg gledelig imot den infoen :D

Vil bare si litt imot, bare for å lage en diskusjon :twisted:

Tja, det er mange skjermer, og velge imellom, tror nok det er noen som har blitt bedre med sol/dags lys. Og en har vel sjelden/aldri sol lys dirkete på skjermen da, men ja mye lys svekker skjermen.

Og hvordan er vanlige navigasjon spillere, er dem svekket for sol lys? Vil si det er skjermer som er bedre en dem skjermene som følger med der.

Tja, du tenker på software og slik? Fungerer PCen dere hjemme? Det er flere programer å bruke, men centrafuse er meget bra og er utprøvt, og skal fungere meget bra.

Den skrur seg av og på etter tenninga. Det er og en inteligent strøm forsyning som hele tiden måler spennigen på batteriet, og går det under en vis volt så stenger den ned PCen autmomatisk, slik at batteriet ikke tar skade/blir helt utladet.

Når en skrur på tenninga, går det ca 15-20, max 30sek så er systemet oppe og går.

Tja ikke helt enige der heller. Bare det å slippe alle cdene, ha hele musikk samliga inne på PCen, barnemusikk & filmene til ungene i barnesete bak enkelt tilgjengelig.

Og navigasjonen er jo og bra(ihvertfall dem som er avhening av den :-))

Jepp, det er noe som heter Centrafuse, sjekk her http://www.centrafuse.com/

og på forumet deres http://forums.fluxmedia.net/

Sjekk og ut filmer på youtube om Centrafuse

http://www.youtube.com/results?search_q ... h=Search&s a=X&oi=spell&resnum=0&spell=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det en som hadde vært borti dette :P

Hvilke erfaring har du? Hvilke hardware og software har du vært borti?

Greit å vite for meg, så har du info på dette så tar jeg gledelig imot den infoen :D

Jeg har vel egentlig de erfaringer jeg listet opp. :)

Jeg brukte en vanlig hjemme-pc med egetmekket kabinett og PSU beregnet for 9-18V innspenning. PC-en kjørte Windows XP. Skjermen var en 7" motorisert in-dash.

Det er selvfølgelig positive ting også, men pr. dags dato har jeg iPhone koblet til original navigasjon i bilen, og det er ingenting jeg savner nå i forhold til pc-en.

Tja, det er mange skjermer, og velge imellom, tror nok det er noen som har blitt bedre med sol/dags lys. Og en har vel sjelden/aldri sol lys dirkete på skjermen da, men ja mye lys svekker skjermen.

Og hvordan er vanlige navigasjon spillere, er dem svekket for sol lys? Vil si det er skjermer som er bedre en dem skjermene som følger med der.

Jeg hadde problemer med dette i min bil, solen gikk inn bakruten og traff rett på skjermen. Nå var dette en combi-bil med stor bakluke, men jeg tror nok det er et problem i andre typer biler også. Originale navigasjonsskjermer er laget for dette på en helt annen måte, og det er ikke et stort problem i min bil nå ihvertfall.

Tja, du tenker på software og slik? Fungerer PCen dere hjemme? Det er flere programer å bruke, men centrafuse er meget bra og er utprøvt, og skal fungere meget bra.

Jeg brukte Roadrunner (heter vel noe annet nå?), men det virker vel stort sett ganske likt. Selve "baseprogrammet" fungerer, men straks man vil ha andre funksjoner inn i dette sliter man. Det finnes f.eks. ingen enkle og gode navigasjonsprogrammer som gjør jobben like godt som løse navigasjonsenheter til 795,- på Elkjøp. Det jeg hadde best erfaring med var Microsoft Autoroute, men det var endel arbeid for å implementere dette inn i Roadrunner. I tillegg har man ikke TMC-funksjoner eller mulighet for fotoboksvarsling. Nå har Garmin riktignok et program som kan fungere, men jeg fikk det ikke skikkelig til når jeg prøvde.

Hardware-messig hadde jeg f.eks. et problem med at prosessoren falt litt utav posisjon i større humper, noe som gjorde at dataen naturligvis krasjet. Da måtte jeg bak, skru opp dekselet og sette denne på plass igjen. Ikke en vanskelig operasjon, men kjedelig når man skulle kjøre en tur, og dette skjedde nesten med en gang. Dette er nok ikke et normalt problem på pc-er, men problem i lignende skala må man kunne regne med.

Den skrur seg av og på etter tenninga. Det er og en inteligent strøm forsyning som hele tiden måler spennigen på batteriet, og går det under en vis volt så stenger den ned PCen autmomatisk, slik at batteriet ikke tar skade/blir helt utladet.

Når en skrur på tenninga, går det ca 15-20, max 30sek så er systemet oppe og går.

Jeg hadde egen bryter for å slippe at den skulle skru seg på på mindre turer. Det hele endte bare opp med at jeg stort sett hørte på vanlig radio heller.

Tja ikke helt enige der heller. Bare det å slippe alle cdene, ha hele musikk samliga inne på PCen, barnemusikk & filmene til ungene i barnesete bak enkelt tilgjengelig.

Og navigasjonen er jo og bra(ihvertfall dem som er avhening av den :-))

Det med cd-ene er jo greit nok, var derfor jeg skaffet med carputer, men jeg gjør akkurat det samme nå med telefonen min. Når jeg hadde dette, var dette før WLAN var så vanlig, så jeg måtte ta med meg en usb-penn eller harddisk for å kopiere over musikk. Dette gjorde at jeg sjeldent gadd å legge innpå ny musikk. Mobilen har jeg i lomma og kan koble til pc-en hjemme når jeg vil.

Det med filmer til ungene i baksetet er heller ikke så enkelt. Skal man gjøre dette samtidig som man skal ha f.eks. navigasjon foran må man ha et opplegg med flere skjermkort og flere lydkort. Da blir det plutselig mye kluss igjen, både med programmer og å få dette til å fungere på en enkel måte. Et alternativ er å da ha to pc-er, men det enkelste er nok en enkel dvd-spiller...

Det er ikke totalt uaktuelt for meg å ha carputer en gang i fremtiden, men er redd for at ferdige "kinaprodukter" vil være overlegne funksjonsmessig. Enenste grunnen til at jeg ser for meg en carputer er at man har større valgmulighet ved skjermstørrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller for meg Tablet maskin i bilen, en liten 8-10 tommer som er lett å ta med seg når du forlater bilen, blir ikke akkurat film i barnesetet med vil fungere ypperlig som media center med f.eks Spotify.

Jeg venter i spenning hva apple kommer med neste måned, mest sannsynlig vil du få samme apps til iTablet som vi nå har til iPhone det inkluderer jo tomtom og navigon programvare ;)

Sjekk linken for litt info om de som er i vente her http://www.itavisen.no/832465/hjelp-det-regner-tablets

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Er det mulighet for å koble opp en pc som det snakk om her, på dem nyere multi/navi stereoanleggene som er i de nyeste BMW'ene.

Kobles opp til f.eks 609 Navigasjon Professional (Med bl.a. IDrive, 10,2" skjerm, harddisc, 3D kartvisning med satelittbilder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bilpc i bilen før:

viewtopic.php?t=86271&highlight=carputer

Men kuttet det ut til fordel for en Pioneer Avic F910Bt som nå er byttet ut i en Dynavin spiller som har det meste som:

Tv, Radio, Gps, Cd/Dvd, MicroSd, Internett osv...

I tilegg så starter den opp med en gang, noe en bilpc ikke gjør.

Så jeg vil si jeg er mye mer fornøyd med dette oppsettet, savner ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller ha en iPad eller annen Tablet i bilen? Lettere å ta med seg ut av bilen (tyverisjansen vil nok øke med en pc i bilen), samtidig som en tablet vil dekke de fleste behov en pc også dekker, i tillegg kan man enkelt ha internett-tilgang i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke heller ha en iPad eller annen Tablet i bilen? Lettere å ta med seg ut av bilen (tyverisjansen vil nok øke med en pc i bilen), samtidig som en tablet vil dekke de fleste behov en pc også dekker, i tillegg kan man enkelt ha internett-tilgang i bilen.

Er mange som har dette i statene, er en kar der borte som har lagd custom made dashboard integrering med Ipad, ganske så dyktig også.

Lurer på om det var på Mp3car sitt forum jeg kommer over det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne gjerne tenkt meg iPad i bilen, men fasongen på den gjør at det ikke blir pent å integrere den på noe vis dessverre.

Skal på tur om noen uker, da vil jeg nok feste iPaden på et vis, men så veldig integrert blir det jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT ifra min side her, men...

Jo det er og en mulighet. Men tviler sterkt på iPad er noe bra, da den mangler java, ikke mulighet for å spille av mkv filer.

Ellers så er den bra.

Har iPhone4 nå idag, kanskje når iPhone 5 kommer, så om jeg kjøper iPhone5 blir det kanskje iPad, men da iPad2 (og biter i det sure eple og ikke får mulighet til java & mvk filer).

Det som er bedre på dem andre tablene er større skjerm, mulighet for java, spille av alt av media filer, kanskje bedre hardware?

Og det som taler for iPad&iPhone er alle dem gode programene som er på disse dingsene.

Og som @awt skriver, ikke lett å intregrere i bilen. Eller tar jeg "feil" her? Må sjekke mp3 forumet og se :roll:

EDIT:

Tok et søk der inne, fant noe, men ikke så bra spør dere meg da :roll:

http://www.mp3car.com/search.php?searchid=46515&pp=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...