Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Hei :)

Tenkte jeg bare skulle høre med dere på noe som jeg ofte går å tenker på...

Ifjor 2009, i Juli kjøpte jeg meg en E46 Coupe 2003 mod 318 143hk. Grunnen til at det ble denne motroen var pga forsikringspriser på større motorer. Jeg er 19 år og har ikke råd til å betale 20000kr i året på full kasko på en 320 feks. (Skulle gjerne hatt større motor)

Jeg betalte 180k for bilen min. En dønn orginal 318 Coupe. Grunnen til den høye prisen var at den er HELT strøken. Km standen på bilen var 56000 ved kjøp. (Nå 60000k)

Mitt store spm er om noen har noen formening om hvor mye bilen går ned i verdi om noen år? Jeg har ikke lyst til å tape for mye på bilen. Var det dumt av meg å kjøpe en (dyr?) 318 med lav km, enn feks en 323 med 130k på tellern og 2001 mod?(Som jeg faktisk skulle fått til ca samme pris) Jeg vil gjerne ha noen innspill om hva dere litt eldre som har solgt mye bil har å si.

Prisen blir jo avhengi om den fortsatt er i samme stand, og hvor mye den har gått...Men la oss si 16000km i året, og at den blir tatt godt vare på.

Litt mer info om bilen her : http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=121868&highlight=

Takk for alle innspill! Det blir satt stor pris på!

Skrevet

Bilen din ser jo meget strøken ut, og utstyrslista inneholder et par punkter som bør veie opp for mangelen av to sylindere. Nå har jeg aldri kjørt en 318 E46, men det kan da umulig gå så dårlig at ALLE styrer unna det... Dersom du gjør kun "riktige" modifikasjoner med bilen så tror jeg ikke den taper seg mer i verdi enn en 320-325 ville ha gjort. Bilen ser tross alt veldig riktig ut! :)

Skrevet

Eneste planene jeg har for bilen er noen 19" BBS LM Replica som er kjøpt inn fra England. (De fra GS ligner jo ikke...)

Så blir det full M-Tech utvendig.(Evnt M3 styling) Uten om det blir det kun vedlikehold. Jeg er ganske sær selv, så bilen skal ihvertfall ikke bli noe spesielt sær :lol:

Skrevet

Objektivt vurdert er det absolutt en meget fin bil du har, men i et perspektiv på 3-4 år vil bilens markedsverdi dessverre bli relativt kraftig redusert. Husk at det kommer en ny 3-serie (F30) på markedet om 1-2 år og dette vil utvilsomt påvirke verdien på din bil. Ingen betaler store penger for en alminnelig 3-serie som er to generasjoner gammel. Det var f.eks begrenset hva man kunne forlange for en 1998 E36 318is Coupe i 2005/06 (da E90 kom på markedet) uansett hvor mye utstyr den hadde.

Normalt får man ikke betalt for mye utstyr når man selger en bruktbil, men den kan være lettere å selge vis a vis tilsvarende modeller uten det samme utstyret. Når dette er nevnt vil alltid originale og godt vedlikeholdte biler med det rette utstyret holde seg best i verdi, men dette er generelt betraktet.

Skrevet

Iogmed at du har en 2003 modell i god stand vil den kunne holde seg bedre i pris enn eldre biler med mindre utstyr og høy km stand. Jeg tror dersverre likevel at din bil kommer til å stupe i verdi de kommende årene. utgaver med høyere km stand som er et par år eldre ligger 80 000kr lavere i pris og jeg tror det derfor kan være vanskelig å finne noen som vil betale 80 000 kun for km stand på en bruktbil. Tror den kunne holdt seg litt bedre dersom det hadde vært en facelift utgave. Men i bunn og grunn er det markedet som bestemmer. Men tror du kan få problemer med å få igjen over 120 000kr for bilen din om et par år. Jeg er også forberedt på at min bil vil dale en del i pris når den nye 3-serien kommer. Det er noe man må være klar over når man kjøper en dyr bil. Alikevel synes jeg ikke du skal angre noe på kjøpet ditt, for det viktigste med et kjøp er at du er fornøyd med bilen i den perioden du har den. Og er du fornøyd, samt at du sparer inn en del kostnader på reparasjoner du kanskje måtte ha utført på mer slitne utgaver, veier det fort opp for et verditap. Jeg mener at det er påkostninger og ikke verditap som koster mest ved eie av bil. Dette forutsetter selvsagt at man ikke kjøper splitter ny bil, men det var ikke tilfellet her :) Kos deg med bilen din du og tenk "den tid den sorg". Kjøpssum er sunk kost og får du bra igjen for bilen din i forhold til markedet når du skal selge bør du være fornøyd:)

Skrevet

Tusen takk for veldig gode svar Fredrik og Mexos!

Jeg liker veldig godt bilen selv, så det er nok det viktigste. Jeg får bare prøve å holde bilen i så god stand som mulig. En ting er hvertfall sikkert, at jeg skal aldri kjøpe en splitter ny bil. Heldigvis er det ikke tilfelle nå, og jeg tror det største tapet på bilen er allerede ferdig, men den faller nok endel ja som du sier Mexos. Hadde faceliften vært penere, skulle jeg vurdert den når jeg handlet bil! Personlig synes jeg prefacelift er mye penere, men det er vel smak og behag tenker jeg :)

Takk igjen for gode svar :)

Skrevet

Bortsett fra for samlere og sære typer vil nesten alltid en facelift medføre høyere priser for en bilmodell... med mindre faceliften objektivt vurdert er mindre vellykket. Denne sanheten gjelder nesten ubetinget for modeller som E30, E34, E36, E39, E46, E60 og nå senest E90. Noe av det første folk gjør vedr. f.eks en prefacelift E39 er å bestille facelift frontlykter og hvis det hadde vært økonomisk forsvarlig ville de nok gjort det samme med en prefacelift E46 også.

Skrevet
Jeg liker veldig godt bilen selv, så det er nok det viktigste. Heldigvis er det ikke tilfelle nå, og jeg tror det største tapet på bilen er allerede ferdig, men den faller nok endel ja som du sier Mexos.

Du burde ikke stresse over verditapet. Tross alt er ikke bilkostnadene i ditt tilfelle så veldig dyrt hvis man sammenligner med utgifter til hus m/vedlikehold, unger, skilsmisser, båtliv, uteliv etc.

180k er mindre enn det koster å pusse opp badet, og skulle du tape 50k på et år eller to er det egentlig ikke så store summer man prater om i det store og hele. Nyt heller bilen, og kjør den hardt.

Skrevet

Ikke tenk på verditapet, litt tap blir det uansett.

Når det gjelder verditap på bil så er BMW 3 serien en av de bilene som totalt sett holder seg best i verdi, når de har blitt noen år gamle. Så sant du holder den i stand selvfølgelig. Hadde du kjøpt noe annet er sjansen større for at du hadde tapt mer ;)

Skrevet

Tusen takk folkens for veldig gode svar! :)

Jeg tror jeg bare ikke skal tenke for mye på det, 50k nå idag er jo bare "småpenger" alikavel!

Bilen er vinterlagret, og gleder meg som en unge til å ta den i bruk igjen :)

Begynner å bli lei av å kjøre firmabil (Toyota Hiace 06 mod 4WD)

Skrevet
Bortsett fra for samlere og sære typer vil nesten alltid en facelift medføre høyere priser for en bilmodell... med mindre faceliften objektivt vurdert er mindre vellykket. Denne sanheten gjelder nesten ubetinget for modeller som E30, E34, E36, E39, E46, E60 og nå senest E90. Noe av det første folk gjør vedr. f.eks en prefacelift E39 er å bestille facelift frontlykter og hvis det hadde vært økonomisk forsvarlig ville de nok gjort det samme med en prefacelift E46 også.

Hvem andre enn samlere og sære typer kjøper E30? Og nei, facelift er nok mindre ettertraktet enn preface der i gården...

Skrevet

Hvem andre enn samlere og sære typer kjøper E30? Og nei, facelift er nok mindre ettertraktet enn preface der i gården...

Jeg foretrekker personlig prefacelift når det gjelder akkurat E30 og E34, men når det gjelder E36, E39, E46, E60 og E90 er det uten tvil facelift som gjelder for min del. Jeg hadde forøvrig en prefacelift 1987 E30 320i i perioden 1988-89.

Skrevet

Så blir det full M-Tech utvendig.(Evnt M3 styling) Uten om det blir det kun vedlikehold. Jeg er ganske sær selv, så bilen skal ihvertfall ikke bli noe spesielt sær :lol:

M3-styling er ikke vel anvendte penger etter min mening. Synes det blir seende rart ut på de mindre motorsterke modellene. Bilen er jo ikke en M3, så da trenger den vel ikke se ut som en heller. Coupeen er pen nok som den er, så hold den orginal

Så hvis det ikke er utrolig viktig for deg at den ser ut som en litt rar M3 (for du skal vel ikke ha panser og bredere skjermer også), spar pengene eller kjøp deg gode dekk og fete felger i stedet ;)

Drit i verditapet, det blir ingen svimlende summer så lenge man snakker om biler under 200K

Ø

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...