Vanilla_ninja Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Jeg satser på at Wacman mente alvor, og i så fall henger jeg meg på. Hvis du kjører forbi på en slik måte at andre trafikanter føler at de må bremse for å unngå farlige situasjoner er det vedkommendes plikt å melde fra. Det er ikke bare du som er på veien, vet du, og selv om du mener du har stålkontroll er det ikke alle som er i verdensklasse slik du er. En parallell: jeg sykler terrengsykkel, og ofte må jeg passere turgåere i marka. Hvis jeg hadde villet kunne jeg gjerne sust forbi dem i 30 km/t med én meters klaring uten at noen farlig situasjon hadde oppstått. Den som går til fots, derimot, setter svært liten pris på slik oppførsel. Jeg klarer forøvrig ikke helt å ta deg og dine argumenter seriøst når du ikke klarer å skrive hendelsesforløpet uten å bruke uttrykke som "NM i geip", "sammfunnshatere" og "ungdomshater" og bruke bilmerket til personen som "ikke kom inn på politihøyskolen fordi han var for feit". Hvis du kjører like voksent som du skriver er det kanskje like greit at politiet sløser bort ressurser på å passe på deg. LJ
jonr- Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 uff...utifra din tolkning av episoden(ene), så MÅ det jo bare ha vært en spesiell type som ringte politiet... At han i det hele tatt gidder å bruke tellerskrittene sine på slikt... Jeg reagerer på folk som tar farlige forbikjøringer, men dette var nok ikke det jeg (og antageligvis 99% av "bimmers-folket") forbinder med farlig. Hos noen folk henger geipen fra vekkerklokka ringer til de legger seg om kvelden. Hva får man ut av livet da?
Clerion Skrevet Januar 6, 2010 Forfatter Skrevet Januar 6, 2010 Jeg satser på at Wacman mente alvor, og i så fall henger jeg meg på.Hvis du kjører forbi på en slik måte at andre trafikanter føler at de må bremse for å unngå farlige situasjoner er det vedkommendes plikt å melde fra. Det er ikke bare du som er på veien, vet du, og selv om du mener du har stålkontroll er det ikke alle som er i verdensklasse slik du er. En parallell: jeg sykler terrengsykkel, og ofte må jeg passere turgåere i marka. Hvis jeg hadde villet kunne jeg gjerne sust forbi dem i 30 km/t med én meters klaring uten at noen farlig situasjon hadde oppstått. Den som går til fots, derimot, setter svært liten pris på slik oppførsel. Jeg klarer forøvrig ikke helt å ta deg og dine argumenter seriøst når du ikke klarer å skrive hendelsesforløpet uten å bruke uttrykke som "NM i geip", "sammfunnshatere" og "ungdomshater" og bruke bilmerket til personen som "ikke kom inn på politihøyskolen fordi han var for feit". Hvis du kjører like voksent som du skriver er det kanskje like greit at politiet sløser bort ressurser på å passe på deg. LJ Du er tydeligvis av den 1% som Jonr fortalte om.... For det første har jeg aldri sagt jeg er verdensmester i noe som helst. For det andre var det ingen hårfine passeringer men luker med godt rom. Siden det ikke fikk noen følger var det vel kanskje ikke så alvorlig alikevel? Jeg møtte jo en politibil like etter hendelsen, vedig rart de ikke meldteifra om jeg kjørte idiot? Er vel omtrent hver eneste gang jeg er ute å kjører at jeg må bremse for å slippe forbi eller for å slippe inn folk foran meg, jeg ringer da vel ikke politiet av den grunn? Er helt vanlig folkeskikk spør du meg å være behjelpelig. Var forøverig ingen farlig situasjon heller, kom ingen imot, la meg stille og rolig inn fordi jeg nermet meg en bakketopp.
Vanilla_ninja Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Du er tydeligvis ikke i stand til å skille argumenter fra personlige meninger. At jeg sier det finnes personer som oppfatter slikt som farlig kjøring er ikke det samme som at jeg selg gjør det. Jeg holder likevel fast ved at forbikjøringer hvor en annen part må bremse for å slippe deg inn er dustekjøring. Vil du kjøre forbi skal du selv sørge for at du har lang nok strekning til å komme deg forbi og tilbake i ditt eget kjørefelt uten at andre trafikanter skal måtte tilpasse sin kjøring etter deg. LJ
Marius2002 Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Jeg vil si jeg er enig med de fleste her. Men om vi sier det var dustekjøring, den ENE forbikjøringen. Synes fortsatt det ikke er grunn til å ringe politiet etter denne ene forbikjøringen om Clerion kjørte fint ellers. Og en annen ting er at politiet brukte ressurser på å rykke ut. Etter lignende episoder ved enkelttilfeller med bekjente har det bare vært normalt at politiet bare tar en telefon og ber vedkomne om å ta det med ro. Politiet sparer mye ved å bare gjøre slike ting ved enkelttilfeller, mener jeg da.
Lars Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Vil du kjøre forbi skal du selv sørge for at du har lang nok strekning til å komme deg forbi og tilbake i ditt eget kjørefelt uten at andre trafikanter skal måtte tilpasse sin kjøring etter deg.LJ Feil.. Når jeg tok lappen lærte vi at hvis du såg noen som blinket ut bak deg, og ville forbi, skulle du bremse ned for å hjelpe bilen forbi slik at det ikke oppsto en farlig situasjon.
Vanilla_ninja Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Lærte du at alle trafikanter gjør sånn, og at du derfor ikke trenger å være så nøye med hvor lang strekning du har til rådighet? Lærte du også at alle bilister opptrår forutsigbart i trafikken?
///Naitsirk Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Enkelte er her bare for å provosere ser jeg
Lars Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Lærte du at alle trafikanter gjør sånn, og at du derfor ikke trenger å være så nøye med hvor lang strekning du har til rådighet?Lærte du også at alle bilister opptrår forutsigbart i trafikken? Nei, men i denne tråden er det snakk om en som blei veldig lei seg fordi han måtte bremse når en annen kjørte forbi han. Og i følge trådstarter var ikke strekningen for kort, han skulle bare inn mellom to biler. Da er det etter mitt skjønn vanlig å hjelpe bilen forbi.
oddis Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Tipper det var fordi du kjørte på RV3, som er en stor ulykkesvei. Samt at du kjørte BMW. Da er det fryktelig lett å 'fornærme' sindige østerdøler i sin nyinnkjøpte v-70 med det mest økonomiske motoralternativet og janteloven trøkka langt nedi halsen. Men en ting jeg lurer på.. tror du at du ble stoppet fordi du ikke hadde noe synlig skilt foran (hadde du det i framvinduet?), eller fordi politiet hadde fått beskrivelse av din bil. Tror du han du kjørte forbi så at du manglet skilt foran? Og skiltet bak var nok endel tilgriset, så skiltnr fikk han vel neppe rapportert ifra om.
BMW 2002 Fredrik Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Måtte selv kjøre forbi en rekke biler i helga på vei hjem fra fjellet. Føret var av beste sort der nedkjørt snø og -18 grader gjorde at veiefestet nesten var å regne som bar asfalt. Derimot rekker jeg igjen ei kø på 6 biler som ligger mellom 60 - 70 i ei 90 sone. Alle ligge trødd oppi støtfangeren på hverandre slik at ingen som kommer bakfra har mulighet å smyge seg inn mellom bilene. Heldigvis fikk jeg ei lang strekning og et såpass stort mellomrom at jeg kunne kjøre forbi og blinke meg ufarlig inn mellom to biler, klinker forbi 3 biler på neste langstrekning og blinker meg inn før jeg slenger på cruise-control og cruiser videre... Selv hadde jeg tilhenger på slep! Og jeg AKTER ikke å ligge å vase mellom alt fra 60 - 70 der den framste bilen bremset ned fra 70 til 60 HVER gang den møtte trafikk!
Springsteen Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Tipper det var fordi du kjørte på RV3, som er en stor ulykkesvei. Samt at du kjørte BMW. Da er det fryktelig lett å 'fornærme' sindige østerdøler i sin nyinnkjøpte v-70 med det mest økonomiske motoralternativet og janteloven trøkka langt nedi halsen. Jeg, for min del, tror mange overdriver dette styret rundt merket bmw. Kan aldri se for meg at noen blir imponert eller føler seg underlegen en E36, eller hvilken som helst annen eldre bmw. Like store hyl hver gang noen skriver at de er blitt stoppet av politiet. Fyren som skriver har selvfølgelig aldri gjort noe galt. Det samme gjelder når bmw blir nevnt i media. At det nevnes oftere når det er "premium-merker" innblandet sier jeg ikke i mot på, men hvor mye tror dere mannen i gaten bryr seg til syvende og sist? Vi er ikke på toppen av verden fordi vi kjører en spesifikk bil
oddis Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 "Bresk" fremtreden med kvasse forbikjøringer, høy lyd, bil med sterke farger etc er mer enn nok til å fornærme folk. Dette har jeg sett flere eksempler på både for min egen del og venner og bekjente. Slike folk oppfatter forbikjøringer som en slags personlig fornærmelse "meg bedre enn deg" -opplegg BMW er luksusbil for de gamle oppi dalen. Og når den i tillegg kjører friskt er det nok aldri noe som er verre. BMW = luksus, misbruk, biler ingen trenger for å komme seg fra a til b, og stort sett kjørt av uforsvarlige ungdommer. Ca sånn oppfatter de BMW.
S.Arnesen Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Når jeg tok lappen lærte vi at hvis du såg noen som blinket ut bak deg, og ville forbi, skulle du bremse ned for å hjelpe bilen forbi slik at det ikke oppsto en farlig situasjon. Det er ikke korrekt måte å gjøre det på, står i samtlige lærebøker at om noen prøver å kjøre forbi deg så skal du opprettholde samme fart under forbikjøringen som du hadde når han begynte å legge seg ut... Kjedelig med slike situasjoner, men i dette tilfellet så var det jo bare ett forsøk på litt skremselspropaganda...
Andreasnicolai Skrevet Januar 6, 2010 Skrevet Januar 6, 2010 Når jeg tok lappen lærte vi at hvis du såg noen som blinket ut bak deg, og ville forbi, skulle du bremse ned for å hjelpe bilen forbi slik at det ikke oppsto en farlig situasjon. Det er ikke korrekt måte å gjøre det på, står i samtlige lærebøker at om noen prøver å kjøre forbi deg så skal du opprettholde samme fart under forbikjøringen som du hadde når han begynte å legge seg ut... Kjedelig med slike situasjoner, men i dette tilfellet så var det jo bare ett forsøk på litt skremselspropaganda... Både ja og nei. 3. Den som har kjørt forbi til venstre, skal svinge til høyre igjen når forbikjøringen er avsluttet uten å volde fare for eller hindre eller unødig forstyrre den forbikjørte.4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Hentet fra lovdata.no: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1986 ... -0.html#12 I utgangspunktet så skal ikke traffikken bli forstyrret når man kjører forbi: 2. Før forbikjøring skal kjørende forvisse seg om ata) vegen er fri for hinder på tilstrekkelig lang strekning framover, den forankjørende ikke har gitt tegn om forbikjøring, c) ingen bakenforkjørende har begynt å kjøre forbi ham, d) det åpenbart lar seg gjøre å komme inn i trafikkstrømmen igjen uten å forstyrre den. Men når det gjelder forbikjøringen til trådstarter så er den jo korrekt i henhold til loven da det tydelig står at føreren av bilen som blir forbikjørt skal sette ned farten om veien blir uoversiktelig: Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse. Hentet fra lovdata.no: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1986 ... -0.html#12 Er ivertfall slik jeg tolker det. Edit: Fikset sitatene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå