Gå til innhold

Til e39 eiere....erfaringer,tips osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på å gå til innkjøp av en e39 stasjonsvogn. Så da tyr jeg til ekspert hjelp til folk her inne på forumet som har eid/eier denne type bil. Som kan komme med innputs på hva som er bra/dårlig/svakheter osv med denne type bil.

Og på hva som man må se etter ved kjøp på bruktmarkedet.

Kommentarer mottas med stor takk

• Svar 54
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hadde en e39 1999 mod 520, dette er de problemer bilen hadde:

- Foringer i forstilling

- Stabstag foring

- ABS sensor

- En sensor i tenningslås

- Risting i ratt uansett hvor godt avbalansert dekk var, kom mellom 80 - 90 km/t

- flimring i display på stereo

Men ellers var det en utrolig bra bil, jeg hadde den i nesten 3 år, uten de store problemene.

Skrevet
Hei, lurer på å gå til innkjøp av en e39 stasjonsvogn. Så da tyr jeg til ekspert hjelp til folk her inne på forumet som har eid/eier denne type bil. Som kan komme med innputs på hva som er bra/dårlig/svakheter osv med denne type bil.

Pikselfeil på skjerm i speedometer og cdspiller.

ABS-følere.

Rust i panser, dører og bakluke.

Svake automatkasser.

Touringer med elektrisk lukking av bakluke får ofte denne ødelagt fordi folk slenger igjen luka når de bare skal legge den forsiktig på plass.

Ellers er det en tung bil, så du må regne med litt slitte foringer, kuler og ledd.

På dieselmotorene bør du passe på å bytte veivhusventfilter og olje på automatkassen. (Disse kassene er svake)

Min erfaring så langt med e39 (kjøpte min i desember) er god. Det har ikke dukket opp flere feil enn den hadde da jeg kjøpte den og de feilene den hadde viste seg å være billigere å fikse enn forventet. :)

Skrevet

Hei,jeg har bare gode erfaringer med min 520i e39.Har eid bilen i snart 2 år og bilen har gått som ei klokke hele tiden.Jeg har måttet bytte noen foringer i forstilling,abs-sensor og traversforinger bak.Ellers har det bare vært standard service som oljeskift osv.Har begynt å få noen rustbobler på bakluka som disse er kjent for,men bilen er en 98 mod.så den er ikke ny lenger.Men alt i alt veldig fornøyd med en pålitelig bil.Vanlige feil er jo det som de andre gutta her har ramset opp,så vær obs på disse.

Skrevet
Det er vel bare pre-facelift 530d automater som er dimensjonert med litt små marginer?

Tror de byttet fra GM til ZF girkasser iløpet av 2001. Jeg mener å ha hørt at tidlige facelift også ble levert med GM.

Men sånn jeg har forstått det, vil alle girkassene til e39 ryke før eller siden hvis man stoler på "lifetime" oljen.

Men bytter man olje og behandler den litt fint, tror jeg kassene vil holde lenge.

Skrevet

Alle girkasser vil jo til sist ryke om man river løs i hvert eneste lyskryss ;)

Tror de fleste E39 530d er levert med GM kasse i forskjellige versjoner, og en forsterka variant f.o.m. facelift. Det er en GM kasse i min iallefall. Den har rulla 260k km and still going strong :) Med oljeskift så klart..

Til trådstarter:

se http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E39/

Litt rust på luka bak er standardutstyr :wink:

Skrevet

Hei har en 525 2002 m-teck mod disel

Har hatt den i 3 år den var rullet 90000km da jeg kjøpte den,og nå har den rullet 190000km,meget fin bil og kjøre på sommerføre.det er hva jeg har byttet på 100000km.

- Foringer i forstilling

- Stabstag foring

- ABS sensorer

- styrvinkelsensor

- Rust i bakluke,mye rust :D Dette bør du sjekke skikkelig

-Er ikke den beste vinterbilen hvis det er mye snø`-glatt :cry:

- problemer med elvindu

-sentrallås

-flere ganger måtte jeg og få slettet airbag feilmeldinger

-pixelfeil,men fikk ordnet det i svergie.kostet bare 1400skr :D

-lysmodul(dyrt) :(

-Glødeplugger 2 Ganger

-Den brukte 0-86 på blandet kjøring før jeg chippet den og 0-74 etter chipping,har ikke hatt noen problemer med girkassen.Men har hørt om flere som har hatt det.Men det kan jo sikkert ha noe med hvordan man kjører :D

Men er veldig fornøyd med den,er helt utruli god sommer bil

• 6 months later...
Skrevet

Vil legge til at alle e39 med bensin motor fra 96-2003 ble levert med zf kasser, og er kjent for å være meget holdbare!

Så automat gjelder alle gm kasser er litt dårligere/mere havarier en zf sin kasse.

Min er gått 288000km nylig flushet kasse(byttet 12l) og byttet filter på automat, dette var første gang i bilens levetid, girer som ny ingen svakheter overhodet og aldri vært overhalt!

Skrevet

Vil anbefale E39. God å kjøre, fint design. Problemer kan oppstå med disse som med alle andre biler. Mine problem har jeg forårsaket selv når jeg holder på å skru på andre ting og ikke tar hensyn til skjøre ABS sensorer f.eks :roll:

Ellers så er jo en del av feilene som er ramset opp her en felles nevner for mange av bmw sine biler.

Største feilen som plager meg på min er takluke som ikke går helt bak, og pixel feil i radioen.

Har og en mystisk "turbo" sus i motoren som jeg ikke helt vet hva er men tilsynelatende ikke gjør noe skade.

Skrevet

Ble en 99 mod, 523IAT på tunet....

Hadde disse feilene.

1. Koppholdere foran/bak defekt....fikset.

2. Sleten frontrute......fikset.

3. Liten lekkasje topdekselpakning......deler innkjøpt

4. Litt rust på bremserør/bak.

5. Pixelfeil på display til cd-spiller----) kan dette fikses????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...