Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å eie en slik rakker? Er det spesielle ting med denne motoren man må være oppmerksom på ved kjøp? Og hva må man ellers se etter? Og ja, jeg vet at det ikke akkurat er en racer, så undermotorisering er ikke en ulempe jeg trenger å få poengtert :lol:

Skrevet

Hehehe... etter å ha kjørt vår 2003 E46 318d Touring i over 225000 Km vil jeg påstå at jeg iallefall kan litt om modellen... :lol:

Tja... hvor skal jeg begynne? Den mest åpenbare fordelen med modellen er at den er ekstremt billig i drift. Ikke bare bruker den relativt lite drivstoff (gjennomsnitlig rundt 0,55 l/mil ved blandet kjøring), men den er også temmelig pålitelig. Vi har hatt et par uforutsette uhell med bilen, men det har ikke påvirket totalregnskapet i nenverdig grad og har ikke vært relatert til det faktum at det er en dieselbil. Totalregnskapet viser at kilometerkostnaden alt inklusive (verditap, service og drivstoff) for vår del ligger rett over en halv krone pr. kjørte kilometer og stort billigere kan det ikke gjøres.

Svinghjulet sa takk for seg ved ca. 200K Km og det var en kostbar strek i regningen. Vi skiftet clutchen og motorfestene samtidig fordi dette var nødvendig. Samtlige støtdempere, bremseskiver og bremseklosser ble skiftet ved ca. 100K kilometer og nå må disse delene snart skiftes igjen. Bilen har nå kjørt ca. 235000 Km og dermed holder disse delene ca. 110000 Km før de må skiftes og det er meget bra.

Modellen har ingen direkte svakheter, men eksosrøret på M47 motoren har en vinkel mellom manifolden og katalysatoren som medfører at stålet over tid revner pga. materialtretthet. Vi har måttet sveise dette røret to ganger allerede (ved. ca. 80000 Km og ca. 190000 Km) og nå kan vi høre at det er sprekker i dette røret igjen. Et nytt rør er nok dessverre påkrevet. Bakfjærene kan knekke, men dette gjelder alle E46 modellene. Vi har i motsetning til mange andre aldri hatt noe tullball med det elektriske, LMM´en, EGR-ventilen (den er skiftet, men den har aldri påvirket motorens ytelse eller funksjon), ødelagte membraner i dørene eller... bank i bordet... problemer med rust under dørene, panseret eller bakdøren. Bilen har blitt kontrollert for rust tre ganger, men rust har den heldigvis ikke.

Bilen har imidlertid mange sterke sider som f.eks et stoffinteriør som er helt utrolig slitesterkt. Selv etter 7 år, over 235K kilometer og to barn som er vokst opp med bilen virker ikke setestoffet nevnverdig slitt. Stoffet er knapt nok falmet med årene og har ingen skader eller områder der en evt. slitasje burde vise seg. Det er i tillegg etter min mening svært god plass i bilen hvis man kun er fire personer i familien og de har en normal størrelse og høyde. Bilen har fraktet oss 7 ganger til Sydfrankrike (á 14 dager) og vi har aldri hatt behov for en skiboks med bagasje på taket selv med en barnevogn i bilen da minstemann var liten. Det er et spørsmål om hvordan man pakker og pakking i bagger er hemmeligheten.

Jeg er også rimelig tilfreds med motorens effekt. Den yter 115 HK ved 4000 rpm og leverer et dreiemoment på 265 Nm mellom 1750 og 2500 rpm. (280 Nm ved 1750 rpm for modellen med common-rail). Den har med andre ord en rimelig flat momentkurve og i skandinaviske hastigheter kompenserer det for en relativt beskjeden effekt. Akselerasjonen ved forbikjøringer er fornuftig og man merker ikke stor forskjell på om bilen er lastet eller ikke. De eneste gangene jeg har savnet mer effekt er på Autobahn. Ikke fordi topphastigheten på 200 Km/t er for lav, men fordi det hadde vært fint om bilen/motoren kunne ha gått litt mer avslappet/dempet i hastigheter rundt 160-170 Km/t. Det er imidlertid ikke så ofte man kjører på Autobahn så dette er intet stort problem til daglig.

I 100 Km/t har motoren eksakt 2000 rpm og da har man hhv. 250 og 500 rpm over og under med fullt turbotrykk og maksimalt dreiemoment tilgjengelig og det gjør kjøringen effektiv og avslappet. Gearutvekslingen er med andre ord fint tilpasset norske forhold i motsetning til f.eks 6. gearet i E90/91 318d som praktisk talt er ubrukelig i Norge fordi utvekslingen er for høy.

Jeg mener at f.eks E34 525tds Touring og E39 520d er sammenlignbare modeller... sånn bare for å sette E46 318d Touring i et perspektiv. M51D25 rekkesekseren i E34 525tds er klart mer interessant å høre på, men den er langt fra like effektiv og bilen er heller ikke hurtigere enn en E46 318d Touring. Chiptuning er ikke min greie... jeg vil heller kjøre langt uten for mange problemer... :wink:

Skrevet

Takk for et meget fyldig svar. Det var uvanlig fra den kanten :lol: Er ganske sikker på at dette en modellen for meg, da jeg trenger en sparebøsse fremover. Så er det bare å overbevise madamen om at det er en god idè å kjøpe BMW på nytt. Det kan bli det verste hinderet faktisk. Kan det være gunstig å importere en slik fra Tyskland, mtp utstyrsnivå og slitasje?

Skrevet

Jeg glemte i farten et par svakheter E46 318d har i likhet med alle de andre E46 modellene. Foringene i bærearmene foran har ikke den beste holdbarheten og vi har derfor skiftet begge bærearmene i to omganger... ved ca. 60000 Km og ved ca. 210000 Km. Det er også helt normalt at man etterhvert må skifte div. foringer knyttet til styrestag etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...