Gå til innhold

hardyskive/opphengslager mellomaksling/klonk

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har hatt noe ulyder i min 320D e46 en stund nu..en slags romle/durelyd og en klonkelyd..i forbindelse med dette tok jeg en kjapp sjekk på hardyskiva uten å demontere noen deksler under bilen.Det jeg klarte å se var at hardyskiva var litt flassete.er dette normalt eller er den defekt da?

i tilegg dreide jeg litt på mellomakselen..jeg hørte da en slags klakkelyd som jeg lurer på kom fra girkassa når jeg tok hardt i eller dreide ene veien for å brått dreie andre veien..er dette normalt?

Skrevet

Nja, det er vel ikke helt normalt.

Men det er vanskelig å si om det er defekt hardy skive eller defekt differensial, da begge 2 vil bevege på seg ved dreiing av mellomaksel.

Men om du løfter opp bilen eller kommer deg under den på en måte, så vil du kunne se om hardyskiva er ødelagt ved dreiing av mellomaksel.

Jeg kan også si det at det er veldig sannsynlig at det er defekt hardyskive, da diffen ikke går i stykker så veldig ofte.

Min hardy var helt mosa etter ca 215000km. Hadde 2-3 cm slakke i innfestningen til mellomaksel. Det klonka noe jævlig!

Skrevet

jeg hadde jekket opp bilen å lå under å så på hardyskiva mens jeg roterte mellomaksslen..men hva skal jeg se etter da? jeg klarte ikke å se så altfor mye på den da jeg ikke hadde demontert alle dekslene under bilen..

klonkingen oppstår iaf ved lave hastigheter når jeg f.eks ligger i 30km/t å slipper gassen for så å gi gass igjen for å opprettholde farta..og noen gang ved nedbremsinger slik at jeg får et nykk..

Det er btw en automat :P

Skrevet

høre litt ut som hardyen ja.

hadde samme symptomene jeg og da den var gåen, men jeg fikk en KRAFTIG vibrasjon ved pådrag og. meget ubehagelig å kjøre med det sånn. må jo venne seg til å gire annerledes for at det skal gå glatt omtrent.

når jeg så på min var den omtrent revnet i to (tar på godt med chip tror jeg). ta en titt under der og se etter sprekker osv i den. er vell en hardy ved kardangen og?

Skrevet

mulig mellomaksling.lager er gått til f..Riv ned deksler å se om lageret er helt enda. Du ser om Hardyskiva er gåen om det er sprikkdannelser i gummi. Samme kan du gjør ved foringer generelt. Kan være kryss i mellomaksel og Har bytta de på en chevy engang.. Vet ikke om du får kjøpt kryss løse. Måtte bytte en hel mellomaksel på en 5serie.. I stedet for 400kr i løse kryss.

Skrevet

Du kan sjekke om hardy skiven er defekt, uten å demontere deksel mener jeg.

Du dreier ihvertfall bare mellomaksel rundt, og ser på hardy skiva om den også beveger like mye som mellomaksel. Rimelig greit.

Skrevet

Hei du. Hvis hardyskiven er flassete, er det uansett tid for å bytte den. Hvis du bytter den først, så har du i alle fall eliminert det mest sannsynlige problemet. Ellers er det som tidligere nevt også sannsynlig at gummiopplagringen på mellomakslingen kan være løsnet. Da vil det også komme dunkelyder. Jeg tviler på at krysset er gått. Det er sjelden de går i stykker på en standard BMW.

Du må i alle fall gjøre noe raskt. Hvis hardyen ryker, så kommer du ingen vei.

Eirik.

Skrevet

takk for alle innlegg :)

vell når jeg se på hardyskiva første gangen tok jeg også å etterstrammet noen bolter på diffen..å til nu 2 dager senere har jeg ikke hørt noe særlig til klonkingen men så har jeg heller ikke kjørt så altfor mye heller..men jeg har fortsatt den dure/romlelyden og jeg har lest noe om at det også kan komme av slitt hardy..

angående å kontrollere hardyskiva uten å demontere deksler,,jeg klarte å se litt av den ved å bøye litt på dekselet under men jeg klarte ikke å se hele skiva..

men jeg klarte å se at skiva flasset litt gummi men ellers så den hel ut.bilen har trillet 125.000km..noen som vet når disse skivene bør byttes?

• 2 months later...
Skrevet

vell denne klonkelyden er fortsatt et irritasjonsmoment.. :evil:

jeg hadde jekket opp ræva på bilen for noen dager siden å fant ut følgende:

bilen sto i N uten handbrekket.

når jeg tok hardt i det ene hjulet å roterte det fremover kom den en klakkelyd/svak klonk.det samme kom hvis jeg roterte hjulet bakover,for så å brått rotere det fremover.(det kom mest lyd når jeg gjor det sistnevnte).

det kunne høres ut som at det kom fra mellomakselen en plass.

mens idag igjen..sto i et lyskryss å venta på grønt lys.lyset ble grønt å jeg trykket litt hardt på gassen(ikke kickdown)

å bang/KLONK sa det.hørtes ut som det kom bakfra en plass.

så da er jeg tilbake til null igjen.nu lurer jeg på om det kan være foringen til girkassa som er gått til faens og ikke noe med mellomakselen? :P

off herregud..vurderer å kjøpe meg en gammel sierra så jeg kan drite i alt av ulyder som kommer :^o

Skrevet

Om man turner på mellomaksel og brått turner andre veien, så klonker girkassen. Helt topp. Har du sjekket opphengslageret på mellomaksel ?

Skrevet

okey da er no det greit iaf :) jeg har ikke sjekket lageret annet en at jeg har prøvd å vri/røkke på mellomakselen men da kom det ikke noe ulyder..får se om jeg får bestilt meg time på grava å sjekke grundigere ved å demontere dekslene under..hva skal jeg se etter?om det klonker,er sprekker i gummi/revnet?

• 3 months later...
Skrevet

vell jeg har fortsatt denne klonkelyden.

når bilen er varm kommer klonkinken..klonkingen oppstår som nevnt tidligere ved gasspådrag/slipp av gass i lave hastigheter,for så å gi gass igjen.kjenner samtidig et lite nykk i bilen når det oppstår.jeg får også klonk når jeg er i en rundkjøring å gir litt gass i sving.det kommer også helt svakt klonk når bilen triller i feks. 20km/t å bremser ned/girer ned?men det er kun ved dissen anledningene det oppstår,ikke ved humper osv.

jeg var under bilen for å se litt på div komponenter..prøvde å kjenne etter slakk ved opphengslageret på mellomakselen,hardyskiva,girkasseforingene..

så jeg lurer på følgende..

-opphengslager mellomaksling

jeg klarte ikke å vri noe særlig på akselen pga dårlig plass(dekselet over eksosen var i veien) men jeg klarte derimot å røkke akselen litt opp og ned ved opphengslageret.hvor stivt skal det være hvis opphenget er intakt,skal man kunne bevege det ved å røkke litt dær?

83ezkebu3jsiq0lrd4sc.jpg

eyzhby5xwzf7ampk9zad.jpg

-Hardyskive

Jeg klarte det samme her også,klarte å bevege hardyen litt opp og ned,å fikk et lite klakk samtidig..men jeg la også merke til at girkassen beveget seg samtidig?girkasseforingan/festan beveget seg ganske mye opp og ned da jeg gjorde dette.

legger ved bilda av de 2 foringan/festan

g19dy853ykyi5hp096go.jpg

so3zw0qlev9by97r7fpp.jpg

ewdhrv2uke7qn98q8vcm.jpg

klarer dere å se noe feil på disse bildene?hardyen er flasset som dere ser men klarer ikke å se noen direkte sprekkdannelser..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...