Gå til innhold

Oljeforbruk 97mod 523i.


B m w 5 2 5 i
 Share

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe ny bil og har funnet en bra. Problemet er at den bruker en del olje, mellom 0,5 og 1 liter på 1000km.

Han som eier den kjører på statoilolje, 5-40 syntetisk. Mener å ha hørt at statoiloljen gir høyere forbruk, noen som kan bekrefte dette?

Ellers er motoren overhalt for noen år siden fordi den gikk varm med sprekk i toppen som følge av dette. Han hadde kvittering på 33.000 for dette , så motoren burde jo være i orden..

Bilen er en 97mod 523 med knappe 190.000km på telleren.

Innspill?

Edit: Feilpostet ser jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Et oljeforbruk på en halv til en liter olje pr. 1000 Km er helt normalt for en alminnelig bensinmotor inkl. BMW motorer. Oljeforbruket kan selvfølgelig være mindre, men det er ingen grunn til å ligge søvnløs om natten fordi motoren i en periode bruker litt olje. Motoren skal imidlertid ikke ha blårøyk hvis den ellers kjører som den skal og ikke er direkte slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med eieren igjen og det viser seg at dette er en bil som blir brukt FINT lite. Han hadde etterfylt 1 liter olje nå nettopp, siste service var i fjor vår.

Småkjøring krever en del olje, eller?

Takk for svar. Den røyker ikke blått og den går fint uten ulyder. Som sagt så er det mye småkjøring, det må vel ta det meste av skylden.

Iogmed at motoren ble overhalt for få år siden for 33.000kr, så regner jeg med at den er "i orden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat normalt at motorer bruker 0.5-1 liter olje pr 100 mil. Spesielt ikke når den "bare" har gått 200k. Må fort etterfylle par ganger i mnd da, og det hadde ikke jeg giddi å kjørt rundt med over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbanna tull at bilen ska bruka olja,e noe på gang her.

Nei... ikke nødvendigvis. Oljeforbruket kan variere mye uten at det behøver å være noe direkte galt med motoren. I henhold til BMW er det helt normalt at en motor kan ha et oljeforbruk på opp mot en liter pr. 1000 Km. Service, alder, kjørestil, temperetatur, oljekvalitet... det er mange ting som påvirker oljeforbruket. Vår 2003 E46 318d Touring med 237000 Km på telleren bruker nå ca. 1/4 liter olje pr. 10000 Km, men den har brukt opp mot en halv liter pr. 1000 Km. En tung ferielastet bil på sydfranske motorveier i over 40 varmegrader og en AC-kompressoren på maksimal belastning ga motoren smak på litt olje da den var kjørt rundt 80000 Km. Motoren brukte også litt ekstra olje da den var ny. Det er imidlertid helt avgjørende at det ikke kommer blårøyk ut av eksosrøret. Det er et rimelig sikkert tegn på at noe ikke er helt som det skal være med motoren eller at den begynner å bli slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 fra 97 vil si nikasil legering i sylinderforing.

Du sier den har hatt mye småkjøring.

Nikasillegeringen er svak på mye småkjøring hvor motoren ikke blir ordentlig driftsvarm fordi den da slites hurtig.

Symptomer er da gradvis høyere oljeforbruk og at den blir tungstartet når den er kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 fra 97 vil si nikasil legering i sylinderforing.

Du sier den har hatt mye småkjøring.

Nikasillegeringen er svak på mye småkjøring hvor motoren ikke blir ordentlig driftsvarm fordi den da slites hurtig.

Symptomer er da gradvis høyere oljeforbruk og at den blir tungstartet når den er kald.

Nikasillegeringen i sylinderforingene var kun et problem i land som hadde et høyt svovelinnhold i bensinen (USA/Canada og tildels de britiske øyer). Såvidt jeg vet har dette aldri vært et problem i Norge iom. at bensinen i Norge aldri har hatt store mengder med svovel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine BMW motorer har hatt behov for etterfylling mellom skiftene, det er 535i 1990 - 745i 1982 - Z3 2,8 1998. Tallene BMW oppgir er bare for å sikre ræva si, de nevnte motorene skal ikke bruke olje ved normal kjøring, heller ikke ved småkjøring, da er det noe som ikke er som det skal uansett hva eiere av biler med forbruk måtte si. M54 derimot har noe forbruk selv når de er nye dessverre. M52 som du har er jo kjent for å ikke bruke oje eller bruke svært lite. 0,5-1 liter på 1000 km er MYE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hørtes litt mye ut, min gamle 523i 97 mod brukte vertfall ingenting olje, men den hadde dog ca 160 på telleren..

Ingen av di andre BMW'ene jeg har hatt/har bruker heller noe olje..

Men som folk sier, LITT olje er ikke så gale, men 1 liter på 1000km, må jo fylle olje annenhver gang du tanker bensin. Det blir feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oljeforbruket du beskriver er normalt og innenfor spesifikasjoner. Løp å kjøp

Man har lett for å glemme hvor mange pakninger/forskjellige måter oljen ikke skal komme ut plasser som den ikke trenger. At ting blir gammelt, det vet vi alle. Og dette kan og påvirker oljeforbruket. med mindre det kommer regnbuens farger ut eksosen, så er det ingen grunn til å styre unna kjøretøyet. Kald7varm motor gjentatte ganger, kaldt /varmt ute gjentatte ganger, selvfølgelig spiller det inn over tid. En motor er ikke hermetisk tett. Og det skal den ikke være heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er innenfor grensa er det høyere enn normalt og mest sannsynlig høyere enn andre tilvarende biler tilsalgs.

Jeg vil tro det dreier seg om en lekkasje da det ikke er et ukjent problem på de motorene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M52 fra 97 vil si nikasil legering i sylinderforing.

Du sier den har hatt mye småkjøring.

Nikasillegeringen er svak på mye småkjøring hvor motoren ikke blir ordentlig driftsvarm fordi den da slites hurtig.

Symptomer er da gradvis høyere oljeforbruk og at den blir tungstartet når den er kald.

Nikasillegeringen i sylinderforingene var kun et problem i land som hadde et høyt svovelinnhold i bensinen (USA/Canada og tildels de britiske øyer). Såvidt jeg vet har dette aldri vært et problem i Norge iom. at bensinen i Norge aldri har hatt store mengder med svovel.

Jada Fredik jeg vet dette utmerket godt og det var derfor jeg også utela å nevne det :wink:

Men nikasillegeringen har også den svakheten at den ikke tåler små kjøreturer hvor drifttemperaturen ikke nåes like godt som mer konvensjonelle støpejernsforinger og f.eks alusil :wink:

Som det også er nevnt tidligere så er M52 og spesiellt M52TU motorene kjent for å bruke veldig lite og nesten ingentingen mellom oljeskift, så viss den bruker så mye som trådstarter sier så er det noe som er langt fra normalt :?

Jeg har selv hatt M52TUB28 og på den var det knapt merkbart mindre olje på peilepinnen mellom oljeskiftene som var på 10000km i mitt tilfelle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...