Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kjører alltid med park (AE) og grøftlys. sålenge det er lyst nok til å se ute er det park og grøft. nå i vinter har jeg bare brukt nærlys. nærlys og grøftlys er det verste jeg vet og det er ulovlig.

tåkelys bak skal på om du er sisteman på veien. kommer det en bil bak deg i tykk tåke er det lettere for han og se deg. men såfort han er bak deg og har sett det er noen der sa skal det av.

dette lærte jeg da jeg tok lappen. men bruker de aldrig selv. så mye tåke har jeg aldrig opplevd.

tåkebaklysene mine brukes bare når idioten bak kjører nærlys og grøftlys. de pleier å skru av etter jeg skrur på, for jeg har 2 jævlig sterke tåkelys bak.

Skrevet

Snøvær (tett snødrev) er jo noe av det tåke-/grøftelysene er ment for så det blir jo en smule feil å gi noen bot for å bruke de korrekt med parklys under slike forhold..

Bruker selv kun tåkelys foran og bak hvis været eller idioter bak tilsier det, eller hvis ene kjørelyset foran skulle mangle.

I tillegg til alle som bruker nærlys og grøfte-/tåkelys sammen foran er det veldig festlig med de som bare har slått på alt de finner av lysbrytere, så en i går som til og med hadde slått på kupélyset! Nisser med bare parklys er forresten bortimot like latterlig.

Skrevet
Tåkelys er en uting, spredere(grøftleys) derimot, er noe helt annet.

Jeg kjører ofte i dagslys/tidlig ettermiddag med parklys+spredere da jeg liker utseendet med angel eyes. Hatt den diskusjonen med politiet som endte i at det er lov med max 4 lyskilder i front - de sa jeg hadde 6,men viste dem da at ringene drives av 1 pære pr. 2 ringer. :P

Folk som ikke har skjønt forskjellen på tåkelys,da med det sinnssyke baklyset, og grøftelysene burde vært halshugget! Alle biler jeg har sett noen gang med grøftelys har to innstillinger på disse - Tåkelys og kun grøftelys/spredere/whateveryamaycallthem. Hvor vanskelig kan det være egentlig?

nå heter faktisk "sprederene" også tåkelys, uavhenging om de er montert fremme, bak eller begge deler.

Men ja er enig i at tåkelys bak er en uting, er kun toyotaer og gammle forder som kjører rundt med dette på, da sjåførene av disse bilene som regel ikke gidder å sette seg inn i hva de forskjellige knappene i bilen brukes til..

Skrevet
UTROLIG at dette fortsatt diskuteres.....

Ening, alle vet at det er lov å kjøre med tåkelys og park lys om dagen. Forbudt er det når veilyset er kommet på.

Skrevet

Helt sykt. Her i Trondheim så ble jeg stoppet på kveldstid med grøftlysa på. Han sa at de KUN skal brukes på dagtid, ELLER i bruk ved tåke eller TETT NEDBØR etter mørkets frambrudd. Så han konstabelen der tok nok feil ;)

Skrevet

han mmente nok at polisen det er snakk om i første inlegg tok feil utifra infoen han selv fikk da han ble stoppet på kvelds tid.

Skrevet

var det jeg mente ja. At utifra infoen JEG fikk. så skulle ikke trådstarter ha fått bot for å bruke dem på dagtid :)

Skrevet

Jeg kjører ofte i dagslys/tidlig ettermiddag med parklys+spredere da jeg liker utseendet med angel eyes. Hatt den diskusjonen med politiet som endte i at det er lov med max 4 lyskilder i front - de sa jeg hadde 6,men viste dem da at ringene drives av 1 pære pr. 2 ringer. :P

Folk som ikke har skjønt forskjellen på tåkelys,da med det sinnssyke baklyset, og grøftelysene burde vært halshugget! Alle biler jeg har sett noen gang med grøftelys har to innstillinger på disse - Tåkelys og kun grøftelys/spredere/whateveryamaycallthem. Hvor vanskelig kan det være egentlig?

nå heter faktisk "sprederene" også tåkelys, uavhenging om de er montert fremme, bak eller begge deler.

Men ja er enig i at tåkelys bak er en uting, er kun toyotaer og gammle forder som kjører rundt med dette på, da sjåførene av disse bilene som regel ikke gidder å sette seg inn i hva de forskjellige knappene i bilen brukes til..

Hehe,ja sorry - visste ikke helt hvordan jeg skulle skille mellom grøftelys ofg tåkelys,så det ble sånn :P

Skrevet

Hehe,ja sorry - visste ikke helt hvordan jeg skulle skille mellom grøftelys ofg tåkelys,så det ble sånn :P

Jess. Det korrekte navnet er Kurve/Tåkelys. Spredere er kun et kallenavn/slengnavn. Jeg har faktisk brukt de når det snør pga. jeg slipper at snøkornene i lufta blir lyst opp slik at jeg ser bedre med lavt lys. Det er jo det lysene faktisk er laget for, nemlig å lyse opp kurvene på veien, samt lyse under tåken og det som ligger foran bilen og skaper siktproblemer(Snø, regn etc). Så jeg mener at personen i dette tilfellet ble feilaktig bøtlagt da han trolig aldri har brukt lysene mer korrekt enn i den situasjonen.

Skrevet
UTROLIG at dette fortsatt diskuteres.....

Ening, alle vet at det er lov å kjøre med tåkelys og park lys om dagen. Forbudt er det når veilyset er kommet på.

Kan da ikke være en regel som sier att det er lov og kjøre med tåkelys når gatelysa er av?

Dersom jeg skruer at alt gatelys i området mitt, så er det da lov og kjøre med tåkelys?

Skrevet

Kan da ikke være en regel som sier att det er lov og kjøre med tåkelys når gatelysa er av?

Dersom jeg skruer at alt gatelys i området mitt, så er det da lov og kjøre med tåkelys?

Det er ingen regel som lyder som så. Men det er en tommelfingerregel at når det blir så mørkt at gatelysene kommer på, skal tåkelysene kuttes ut. Og skulle man være lysten på å bruke tåkelys på dagtid, kan de bare brukes sammen med parklys. Tåkelys i skumring og mørke er en uting.

Skrevet

Kjører stort sett med AE, nær og tåkelys.

Lakkerte reflektorer og sotede glass i tåkelysene, gir ca like lite lys som mange parklys... Ser ikke helt problemet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...