Gå til innhold

Jørgen`s E30-tråd | M-Tech1`n er FRISKMELDT s.160/161 ;)


 Share

Anbefalte innlegg

Har ikke prøvd annen hjerne etter at sikringa røyk, men plukket den fra hverandre, og sjekka den nøye. Ingen skader/brentmerker etc på kortet inne i hjernen. Ingenting av pinner var stygge/sot på osv..

Hadde vært greit å prøvd en annen hjerne til facelift, men har det ikke tilgjengelig nå. Kanskje til helgen.

Kan sende deg en FL hjerne til låns hvis det blir behov. Er turbochip i men den bør funke greit opptil ca 3000 rpm uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Før jeg tenker så mye mer, har du den "dingsen" på pluggledning nr1?

Hvis ikke før du bøgs på tenninga..

Den øverste som ikke går til plugger/fordeler eller coil her:

[ Bilde ]

Husker ikke om den står på nr.1, men mener faktisk den står på nr.6. Den står urørt da jeg tok den over fra en annen bil, så den står slik den sto i delebilen. Folk jeg har spurt har sagt at det ikke har noe å si hvor den står, å at den ikke trenger å være der i det heletatt. Mulig det er feil. Kan i så fall sjekke ut hvor den står i morgen.

Ang hjerne så har Ole92 her inne en facelift 325 touring, så tenkte å høre med han om det var mulig å få prøvd den. Om ikke kan jeg jo ha deg i bakhodet. Koster selvfølgelig frakt frem og tilbake selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuh fikk jeg med meg at halvparten av pluggene dine er tørre, jeg vedder en tier på at ecu har fått en smell den ikke tålte da du hadde jordfeil. Eller evt en femmer på at du finner en svidd kontakt en plass mellom ecu og dysene, de åpner "i par" og kan påvirke hverandre mtp ohm hvis det er kortslutning noen plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var det sist gang jeg snurra rundt, for så å sjekke de ja..

Tror du det? Ledningsnettet til dysene er todelt. 1-3-5 og 2-4-6, henholdsvis pin 16 og 17 på hjernen ble jeg fortalt.

Dysene er kobla i 2 "trioer" på e30. 1-3-5 går på pin 16 i hjernen mens 2-4-6 går på pin 17.

Siden det er forskjell mellom disse så må det enten være brudd i nettet eller dårlig hjerne.

Facelift nett er ofte delt slik at man kan ta av dysenett. Denne kontakten er av å til dårlig å kan lage problem.

For å teste at hele nettet funker som det skal kan en enten ohme mellom pin 16 eller 17 på hjernen opptil 87 på DME rele (det hvite på motornettet).

Eventuelt tjuvkoble DME releet (brokoble mellom 30 og 87) og jorde pin 16 eller 17 i hjernen. Dette er igrunn en bedre metode da en får belasta nettet. Får litt bensin inn i motoren eneste når en gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg tenker så mye mer, har du den "dingsen" på pluggledning nr1?

Hvis ikke før du bøgs på tenninga..

Den øverste som ikke går til plugger/fordeler eller coil her:

[ Bilde ]

Husker ikke om den står på nr.1, men mener faktisk den står på nr.6. Den står urørt da jeg tok den over fra en annen bil, så den står slik den sto i delebilen. Folk jeg har spurt har sagt at det ikke har noe å si hvor den står, å at den ikke trenger å være der i det heletatt. Mulig det er feil. Kan i så fall sjekke ut hvor den står i morgen.

Ang hjerne så har Ole92 her inne en facelift 325 touring, så tenkte å høre med han om det var mulig å få prøvd den. Om ikke kan jeg jo ha deg i bakhodet. Koster selvfølgelig frakt frem og tilbake selv.

Du kan få låne den hvis dere ikke finner ut noe! :wink:

Men kommer ikke hjem før fredagen da itilfellet, du får plinge på hvis dere ikke finner ut noe imorgen så kan du få prøve hjernen min iløpet av helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forklart av "integrale8v" enn meg ja, men jeg er temmelig sikker på at det enten er ecu eller brudd mellom den og halvparten av dysene.

Hadde jeg hatt samme probl som deg nå så hadde jeg kjøpt megasquirt, lasta ned grunnmapp og starta opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få låne den hvis dere ikke finner ut noe! :wink:

Men kommer ikke hjem før fredagen da itilfellet, du får plinge på hvis dere ikke finner ut noe imorgen så kan du få prøve hjernen min iløpet av helgen.

Herlig :)

......

Du må være klar over at du har gitt meg forhåpninger nå, så best at du har rett i noen av de påstandene, samt at den starter etter evt utbedring! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forklart av "integrale8v" enn meg ja, men jeg er temmelig sikker på at det enten er ecu eller brudd mellom den og halvparten av dysene.

Hadde jeg hatt samme probl som deg nå så hadde jeg kjøpt megasquirt, lasta ned grunnmapp og starta opp..

Jeg har forresten hjerne med megasquirt innmat med ferdig grunnmap om det er av interesse. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være klar over at du har gitt meg forhåpninger nå, så best at du har rett i noen av de påstandene, samt at den starter etter evt utbedring! :mrgreen:

Jepp, da blir jeg skyldig deg enten en tier eller en femmer.. :P

Men start nu ved dysene og sjekk alle ledninger og koblinger tilbake til ecu før du kobler til en annen og evt brenner den også.

Skjema inn på den

2226003232_831a8f9243_o.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forklart av "integrale8v" enn meg ja, men jeg er temmelig sikker på at det enten er ecu eller brudd mellom den og halvparten av dysene.

Hadde jeg hatt samme probl som deg nå så hadde jeg kjøpt megasquirt, lasta ned grunnmapp og starta opp..

Jeg har forresten hjerne med megasquirt innmat med ferdig grunnmap om det er av interesse. ;)

Svarer for Jørgen;

Ja det er jeg skikkelig interessert i hvis det er MS2, hvor mye skal du ha? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre forklart av "integrale8v" enn meg ja, men jeg er temmelig sikker på at det enten er ecu eller brudd mellom den og halvparten av dysene.

Hadde jeg hatt samme probl som deg nå så hadde jeg kjøpt megasquirt, lasta ned grunnmapp og starta opp..

Off nei, det skal ikke noen andre ledninger ned i det motorrommet på ALDRI så lenge!! Om den faktisk viser seg å funke etter dette, så skal jeg ikke røre en ting mere..!! :oops:

Men da bruker man ikke den vanlige hjernen, men har "datasprut"?? Har ikke så lyst til å gi meg ut på slikt.. Har nada peiling på det...

Jeg har forresten hjerne med megasquirt innmat med ferdig grunnmap om det er av interesse. ;)

Som i megasquirt montert inne i en vanlig "hjerneboks", men kontakt til facelift ledningsnett, som man bare kan sette på og vri om nøkkelen med?

Grunnmap.... Vil det da si at man må på mapping for at det skal fungere optimalt? Da blir det jo plutselig litt omfattende, og kostbart.. Kan man hente ut noe av det da?

Jepp, da blir jeg skyldig deg enten en tier eller en femmer.. :P

Men start nu ved dysene og sjekk alle ledninger og koblinger tilbake til ecu før du kobler til en annen og evt brenner den også.

Skjema inn på den

[ Bilde ]

Kan jeg da rett og slett ohme alle pinnemottak? Rett og slett rød i pinnemottak, og svart i jord? Eller må jeg ha den svarte en annen plass på ledningsnettet for å se om det er motstand??

Jeg må ha dette litt inn med teskje må, da elektro av en sånn art ikke er min sterke side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville begynt med å dra kontaktene av dysene og ohma inn i ledningsnettet, en på hver i pluggen. Hvis det er forskjell på halvparten av de er det garantert muggens i ledningsnettet.

Sett multimeteret på ohm og juster følsomheten til du har minst 2 tall etter . når du måler et ellerannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en vanlig hjerne, bare at det stikker ut en slange som skal ha vacuum og 3 ledninger du kan koble bredbåndslambda på. Den vacuumen er vel til map-sensoren.

Så skal i.flg han jeg kjøpte av (Kimmit) være bare å sette den i, koble på mapsensoren å bytte tps, så skal det starte å gå. Jeg kjøpte det for å ha det på den sorte, men har bare ligget i hylla si å støvet, da jeg er verdens største somlekopp som i tillegg har kjøpt seg ny sprut. :P Så jeg har aldri prøvd den, å aner ikke hvordan det funker. :P

Er vel bare et grunnmapp som ligger inne ja, så må nokk inn på benking for å få det perfekt. Mener jeg las at de ikke anbefaler å belaste motoren noe særlig uten å ha vært i benk å sett at det er nogen lunde ok verdier vertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som en vanlig hjerne, bare at det stikker ut en slange som skal ha vacuum og 3 ledninger du kan koble bredbåndslambda på. Den vacuumen er vel til map-sensoren.

Så skal i.flg han jeg kjøpte av (Kimmit) være bare å sette den i, koble på mapsensoren å bytte tps, så skal det starte å gå. Jeg kjøpte det for å ha det på den sorte, men har bare ligget i hylla si å støvet, da jeg er verdens største somlekopp som i tillegg har kjøpt seg ny sprut. :P Så jeg har aldri prøvd den, å aner ikke hvordan det funker. :P

Er vel bare et grunnmapp som ligger inne ja, så må nokk inn på benking for å få det perfekt. Mener jeg las at de ikke anbefaler å belaste motoren noe særlig uten å ha vært i benk å sett at det er nogen lunde ok verdier vertfall.

Hvis det ikke er utgang til paralellport/pc er den ikke verdt stort. Heller ikke hvis innmaten er såpas gammel som MS1.

Man må bytte tps og finne plass til map og temosensor ja, gleden er at da er det på tide å hive lmm og motstanden den faktisk lager.

Men på Jørgens motor ville jeg (iallefall) ikke vært i tvil om jeg skulle gå for datasprut, tar litt tid å lære det men dæven du kan optimalisere motoren på alle områder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...