Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann, godtfolk!

Har titta en del på hva jeg skal velge som førstegangsbil selv om det er en liten stund til jeg kan ta lappen (hindres av alder, 4 måneder igjen).

Leste gjennom tråden som er veldig lik denne, men det var noen ting jeg ikke helt fikk svar på.

Tenkte det er greit å spørre dere som faktisk har peiling på BMW om fordeler og ulemper med en 3-serie som jeg kunne ha få tak i (og ha råd til å forsikre) for ca. 70000, ja budsjettet stopper brått der. Hva bør man se opp for når man er ute og ser på bilene?

Hvilke årganger er verdt å gå for, og hvilke motortyper har "nok" krefter? (Vil tross alt ikke være redd når jeg skal kjøre forbi noen) Eneste jeg krever av min førstebil er manuell og nok motor, helst bensin (utseende er jo et pluss, men sjelden et problem på BMW), også vil jeg ikke at den skal være "for" gammel (1990+)

Bilen kommer til å bli kjørt på noen litt lengre ungdomsturer, og alt det andre vi unge finner på (har dog ingen planer om å kjøre i fylla :P)

Mvh,

Hingsten

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

tja...

sikkerhet vet jeg ikke om betyr noe, men e36 kommer jo til kort der. dessuten er e36 overpriset om dagen (jeg går ut ifra det er coupe du vil ha) så da ryker du fort på 70k for en e36 coupe.

e46 er jo en mye penere bil, og de begynner å bli billig, men du får ikke de grommeste e46 til 70k

316/318 er vel det du får til den prisen, opp til 2001 eller noe

for å være "sær" hva med en e34,og penger til overs?

e39 må faktisk også vurderes for her er det mye bil for pengene, og disse får du nesten kastet etter deg nå

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20970776

den ble jeg sugen på...

Skrevet

Søstern skal selge en E46 98 modell 318i, fin førstegangs bil. Rulla 175K km ca tror jeg.

Burgunder rød med sort interiør + el luke. Rundt den pris klassen du ser etter faktisk :)

Skrevet

Ser du nevner pris på forsikring i innlegget ditt også.

Ikke sikkert det lønner seg så veldig å ryke rett på en 3 serie med relativt stor motor ala en 325. Tenker da på ungdomstillegg, lite eller ingen bonus osv.

Kan hvertfall lønne seg å sjekke opp hvor mye mer det koster å forsikre en E36 325, kontra en E46 318.

Ikke sikkert det er ett tema en gang å gå for en bil med større motor, selv om det gjerne er det du ønsker :wink:

Skrevet
Og hva er den store forskjellen på E36 og E46?

Den største forskjellen på E36 og E46, er jo at det er et helt annet karosseri, men det visste du sikkert.

Interiøret er jo også helt forskjellig.

Skrevet

Når jeg nevnte forskjellene mellom bilene tenkte jeg på handling og sikkerhet, egentlig.

Ja, 325 blir nok i overkant dyr (mtp forsikring), så hadde egentlig sikta meg inn på 320 hvis jeg fikk råd til en i god stand.

@Kjennern: Hadde jeg bare vært gammal nok, så :)

Hadde faktisk ikke tenkt på E39 eller E34, men 5'eren blir kanskje litt stor og tung?

Skrevet

Har du lyst på en 320 i god stand, så blir det nok en E36 du må satse på, siden 70 lapper er max.

Tror ikke du engang får en E46 320 i halvbra stand for den prisen.

Sikkerheten er nok en del bedre på E46 enn på E36 ja.Kan ikke si at jeg føler meg så forferdelig trygg når jeg kjører rundt i min 94 mod E36 325 tds.

Selve handlingen på de 2 opp imot hverandre skal jeg ikke uttale meg så mye om, da jeg ikke har kjørt så mye E46. Hvertfall ikke aktivt :wink:

Ja E39 er en forholdsvis stor og tung bil.

Er du på den annen side, opptatt av sikkerhet, og samtidig synes det er greit med litt plass, ville jeg absolutt vurdert en E39 også. Ser du har tenkt deg ut på en og annen langtur, og kanskje du skal ha med deg passasjerer i baksetet også? Da er E39'n i en annen klasse :)

Skrevet

Ja, det skal med passasjerer på disse langturene, og de vil helt sikkert heller sitte i en 5'er :P

Det med sikkerhet er en tanke som kom til meg etter at jeg var med på en nesten-krasj når jeg øvelseskjørte, men det er liksom når man er 18 at man skal ha en litt sporty bil, du veit, når ryggen faktisk tåler hard demping :P

Skrevet

Som flere sier her: Ungdom med stor motor i BMW betyr høøøøøy forsikring.. :?

Men! Det du kan gjøre, for å få begge deler, er å gå for en ombygd bil. En 318 med for eksempel 2.5 L motor. Denne må selvfølgelig være godkjent, ellers har du kjøpt katta i sekken. Da har du nok av hester (192hk), men du forsikrer bare bilen som en 1.8 L fordi det er det Vinnr tilsier.

Ligger en tilsalgs her på forumet med akkurat dette motorbyttet. Er vel jensemann som selger?

Skrevet
http://bil.autodb.no/autodb/view.wa2?AdItemId=1036161;Modified=1264609855

her har du koge bil for deg vettu:D får pruta ned de tusenlappene som er over ditt budsjet;)

En slik bil kan fort bli dyr. Ivertfall hvis denne ikke har byttet turbo. Dette er en dyr kostnad, ivertfall på førstebilen din. Man har som regel ikke så mye kapital i bakhånd som 18 åring. Sånt er viktig å ta i betraktning.. Hadde jeg vært deg ville jeg valgt en E36 til rundt 50 000,- og sittet med 20 000,- i bakhånd hvis noe skulle skje. Dette er ivertfall min erfaring!

Skrevet

Tror nok det kan være lurt å ha litt cash i bakhånd ja til vedlikehold. Eldre biler vil alltid koste litt å vedlikeholde.

Spesielt med stor motor.

Skrevet
Tror nok det kan være lurt å ha litt cash i bakhånd ja til vedlikehold. Eldre biler vil alltid koste litt å vedlikeholde.

Spesielt med stor motor.

Føler jeg har brukt mye penger på bilen min, men den har bare 1.8 L :wink: Har nok også mye med bruken å gjøre. Kjører man 16 000 harde km i året, eller bare 8 000 bestefar-km :) Du skal også ha penger til forsikring, og skal du forsikre selv må du nok regne med en 10 000,- på det... BMW+18 åring er en trist historie hos alle forsikringsselskaper..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...