Odd-M Skrevet Mars 9, 2010 Share Skrevet Mars 9, 2010 xenon har ikke så mye å gjøre i tåkelys på en gateregistrert bil.. det er kult for deg og vondt for alle andre hvis du bruker dem om kvelden ell natta..spesiellt våt vei.Men men.. de fleste bryr seg jo tydeligvis lite om de dem møter ikke ser en dritt og kjører av veien og aldri kommer hjem. Det er en grunn til at det er krav om aut. nivåreg av lys OG spylere på lykter med xenon i.. Dette er et høyst reelt problem! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rt007 Skrevet Mars 9, 2010 Share Skrevet Mars 9, 2010 Automatisk nivåregulering og lyktespylere er vel bare krav til på nærlys slik jeg har forstått det. Xenon er lovlig å ettermontere både i spredere, bilens orginale langlys og ekstralys. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Mars 9, 2010 Share Skrevet Mars 9, 2010 Nå har ikke jeg regelboka foran meg, men det sier seg selv at det ikke er lovlig i spredere/tåkelys. Det blender for mye. Lampene/reflektorene er ikke laget til dette. Kjør inntil en vegg og se på lysbilde du får så skjønner du selv at det ikke er bra. Det er uansett ikke lov å endre dette om det ikke er typegodkjent, som det meste annet på bilen. Blir noe av det samme som alle disse som setter i xenon på biler uten klart glass i lyktene. Ser fryktelig dumt ut samtidig som det er absolutt helt jævlig å møte bilen langs veien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rt007 Skrevet Mars 9, 2010 Share Skrevet Mars 9, 2010 Søkte litt på nettet og fant dette som skal være sjekket med kilder som selger xenon samt biltilsynet: Hva med i fjernlys og grøftelys/spredere? Det er fullt lovlig å ettermontere Xenon i både fjernlys og grøftelys/spredere uten noen annen form for ombygging. Ingen krav om aut. høyderegulering. Det som kan stoppe deg her, er antallet total lux som er lovlig på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maartn Skrevet Mars 9, 2010 Share Skrevet Mars 9, 2010 Kunne tenkt meg å montert xenon i langlys selv. De blir jo skrudd av om jeg møter biler uansett, men blir det merkbart bedre når man ikke har linse i langlys? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 9, 2010 Share Skrevet Mars 9, 2010 Kunne tenkt meg å montert xenon i langlys selv. De blir jo skrudd av om jeg møter biler uansett, men blir det merkbart bedre når man ikke har linse i langlys? Du får ein del bedre fjernlys viss du monterer xenon i dei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
todleif Skrevet Mars 9, 2010 Share Skrevet Mars 9, 2010 Søkte litt på nettet og fant dette som skal være sjekket med kilder som selger xenon samt biltilsynet:Hva med i fjernlys og grøftelys/spredere? Det er fullt lovlig å ettermontere Xenon i både fjernlys og grøftelys/spredere uten noen annen form for ombygging. Ingen krav om aut. høyderegulering. Det som kan stoppe deg her, er antallet total lux som er lovlig på bilen. Er selfølgeligt ikkje krav om høgdejustering og lyktespylere på fjernlys. Er vel forholdsvis nytt at so mange idiota skal ha xenon i tåkelysa. So der har vel det ikkje blitt laga nokre regler om høgdejustering og lyktespylere enno. Men det er ingenting som blender som tåkelys! (særligt på vått føre i mørket) Lyktene skal være godkjente for xenon. (og det er det omtrent ingen som er når dei er originale med halogen) Xenonsettet skal væra e-merka Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
HMW Skrevet Mars 10, 2010 Share Skrevet Mars 10, 2010 Søkte litt på nettet og fant dette som skal være sjekket med kilder som selger xenon samt biltilsynet:Hva med i fjernlys og grøftelys/spredere? Det er fullt lovlig å ettermontere Xenon i både fjernlys og grøftelys/spredere uten noen annen form for ombygging. Ingen krav om aut. høyderegulering. Det som kan stoppe deg her, er antallet total lux som er lovlig på bilen. Når du skriver dette regner jeg med at du har sjekket med en trafikkstasjon. Det høres ut som dette kommer fra noen som har lyst til å selge deg et sett eller ti. Synes du skal sjekke dette med riktig folk før du er så påståelig. Om du søker litt mer på nettet så finner du sikkert en side som forteller deg at jorda er flat også. Forhandler selv slike sett og jeg forteller alle jeg selger til at dette ikke er lov ettersom det er hva jeg fikk høre på risløkka trafikkstasjon samt ble stoppet i kontroll med xenon i fjernlys (KUN FJERNLYS) fikk da beskjed om at dette ikke var lov ettersom det ikke er typegodkjent på bilen. Og det høres jo veldig realistisk ut. Uansett, hvis dette er montert i grøftelys så er det i 90% av tilfellene ikke trafikksikkert ettersom det som nevnt flere ganger blender alt for mye pga feil spredning. For min del så er det da bare å montere dette hvor dere vil, gjerne i ryggelysa og, så ser bilene deres tøffe ut i revers og. MEN - bruk hue når det er mørkt eller vått på veien. Ser dette som en endeløs diskusjon så melder meg ut inntil det ligger noe harde fakta på bordet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rt007 Skrevet Mars 10, 2010 Share Skrevet Mars 10, 2010 Nå skrev jeg at jeg søkte litt på nettet og fant det innlegget. Jeg skrev ikke noe om at det var verken min mening eller noen som skulle selge meg noe. Personlig har jeg ikke xenon i spredere og kommer nok ikke til å ha det heller. Uansett så er jo bruken av spredere kun lov på dagtid sammen med parklys og når sikten er veldig dårlig. For de da som bruker spredere utover dette blir jo tema et helt annet, nemlig bruken av lys. Jeg har personlig ikke sjekket noe med biltilsyn eller noe annet regelverk så jeg sitter ikke med noe fasit bare så det er sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
flobben Skrevet Mars 11, 2010 Share Skrevet Mars 11, 2010 At xenon i tåkelys blender er sikkert riktig, men tåkelys og park er kun lovlig å bruke når det er lyst ute, og jeg har fortsatt til gode å klare å bli blendet av en bil når det er lyst ute. Så at noen(meg inkludert) har montert xenon i tåkelys og bare bruker det når det er lyst ute kan ikke et veldig stort problem. Men siden bilen min styrer ringer/xenon selv så blir det stort sett bruk av det og ikke tåkelys så var egentlig en dårlig investering. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå