Gå til innhold

Tyskland innfører en ny type kontroll av dieselbiler


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Den 1. april i år blir det i forbindelse med EU-kontroll innført en ny type kontroll av dieselbiler i Tyskland. Tyske myndigheter har i samarbeide med div. bilprodusenter utviklet et nytt elektronisk system som kan sjekke om bilens motorstyring er eller har vært endret med f.eks chiptuning... altså en slags teknisk kontroll av bilens motorstyring. Hensikten er å begrense omfanget av chiptunede dieselbiler som EU oppfatter som miljøskadelige. Det går nok ikke lang tid før en tilsvarende kontroll av dieselbiler også blir aktuelt i Norge... sikkert med mobile enheter til kontroll langs veiene.

http://fpn.dk/motor/bil/article1995297.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

interessant hvor mye EU skal legge seg oppi og lage regler på.

Fikk hjelp til å koble opp nytt hifi utstyr i helgen og spurte fyren hvorfor bananplugger ikke kunne brukes lenger. Svar EU regler.

Må sitte mye byrokrater i EU som har mye teorier og idéer når de lager regler. :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant hvor mye EU skal legge seg oppi og lage regler på.

Fikk hjelp til å koble opp nytt hifi utstyr i helgen og spurte fyren hvorfor bananplugger ikke kunne brukes lenger. Svar EU regler.

Må sitte mye byrokrater i EU som har mye teorier og idéer når de lager regler. :twisted:

Det som virkelig er interessant er at Norge stort sett alltid innfører EU´s nye forbud og påbud før EU selv gjør det. Norge er virkelig duksen i klassen på dette området... mer EU enn EU selv tiltross for at Senterpartiet er med i regjeringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er jo HELT latterlig, får man i det hele tatt miljøgevinst ved dette? forbruket synker noe og effekten blir høyere, som tilsier mindre "gassbruk", spesielt i variert terreng vi har her, det er trist at venstrefløyen får mer og mer makt, det skulle vært høyrefløyen som støtter materialismen som skulle hatt makt, trist at tyskland også har blitt mongo på bilregler, DDR strikes back?! For de som tenker seg litt om så er det ikke miljøet det tenkes på i denne sammenheng(de gjemmer seg under miljø-begrepet), men inntekter av eventuelle forelegg som kommer/er på dette, for min del så betyr det kun en ting, jeg skal kjøre gammel bil resten av livet og ny bil vil bli enda mindre aktuell, begriper ikke at folk ikke protesterer mot denne slags sidestikk fra myndighetene, EU/EØS/Schengen/Kyoto osv er jo bare faenskap, intet annet

Men men, når majoriteten i landene er tilbakestående og stemmer venstreorienterte/"senterorienterte partier, så blir folket sakte men sikkert rævkjørt :roll: Synd for oss som faktisk er kritiske til store ord #-o

Det er vel slik framtida blir, at vi ender opp som samfunnstapere alle sammen, uten noe form for interessant liv/frihet eller glede :roll: Selv vinnere med bilinteresse skal være underordnete for tapere uten interesse for noe annet enn sudoku eller hva det heter og ensidig liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har ulike danske organisasjoner og myndigheter begynt å røre på seg i sakens anledning. FDM eller Forenede Danske Motorejere er danskenes pendant til norske NAF. Færdselsstyrelsen tilsvarer Vegdirektoratet og Transportministeriet tilsvarer Samferdselsdepartementet.

http://fpn.dk/motor/bil/article1995475.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :lol:

Det finns ikke mange ingeniører i EU departementene, og det merkes.

Nei, men det finnes mange flinke økonomer i Finansdepartementet. Dette handler mest om avgifter selvom det i politisk forstand er mest formålstjenlig å snakke om miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :lol:

Det finns ikke mange ingeniører i EU departementene, og det merkes.

Nei, men det finnes mange flinke økonomer i Finansdepartementet. Dette handler mest om avgifter selvom det i politisk forstand er mest formålstjenlig å snakke om miljøet.

Tror det meste til slutt ender opp med avgifter/inntekter til staten. Se bare på miljødiskusjonen. Klimarapporten som regjeringen har slått så hardt i bordet med sprekker jo bare mer og mer. De trakk f.eks for en uke tilbake økning av havnivået og etc... Alle endringene de kommer med er bare økninger av avgifter. Hadde virkelig vært ordentlig krise så hadde man vurdert å gjort noe med oljetårnene, flytrafikken osv.

En annen ting er jo dette med få mer over på tog. Snakket med noen som jobbet i tollpost og de sa at de gjerne skulle hatt mer på jernbane, men ledningsnettet var overbooket og dermed var det ikke mulig.

Nei denne miljøbløffen de gjemmer seg bak, tror jeg i bunn og grunn er for å forsvare økte avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha :lol:

Det finns ikke mange ingeniører i EU departementene, og det merkes.

Nei, men det finnes mange flinke økonomer i Finansdepartementet. Dette handler mest om avgifter selvom det i politisk forstand er mest formålstjenlig å snakke om miljøet.

Tror det meste til slutt ender opp med avgifter/inntekter til staten. Se bare på miljødiskusjonen. Klimarapporten som regjeringen har slått så hardt i bordet med sprekker jo bare mer og mer. De trakk f.eks for en uke tilbake økning av havnivået og etc... Alle endringene de kommer med er bare økninger av avgifter. Hadde virkelig vært ordentlig krise så hadde man vurdert å gjort noe med oljetårnene, flytrafikken osv.

En annen ting er jo dette med få mer over på tog. Snakket med noen som jobbet i tollpost og de sa at de gjerne skulle hatt mer på jernbane, men ledningsnettet var overbooket og dermed var det ikke mulig.

Nei denne miljøbløffen de gjemmer seg bak, tror jeg i bunn og grunn er for å forsvare økte avgifter.

Stemmer nok det, men uansett- så er ikke co2utslipp akkurat helseframbringende- så reduksjon osv er noe fellesskapet har godt av når alt kommer til alt uansett. Jeg såg et program på Discovery eller noe sånt for noen år siden, at de globale klimavariasjonene skyldes astronomiske hendelser, og ikke er menneskestyrt. Problemet er at slike nyheter osv. er det ingen som tjener penger på- i motsetning til co2hysteriet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke CO_2 helseskadelig. Riktignok er det ikke gunstig med for høy CO_2-konsentrasjon pga. at oksygen-konsentrasjonen blir for lav. Det gjelder alle gasser, men først ved betraktelig høyere konsentrasjoner enn det som er av CO_2 i atmosfæren nå.

For det andre er det få mennesker her på jorden som mener at klimavariasjonene er menneskekapt eller -styrt. Det vi kan diskutere, og som også diskuteres i fagmiljøene, er om, og i så fall hvor stort, det menneskeskapte bidraget til atmosfærisk temperaturendringer er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... miljø/klimadebatten blir sikkert mer nyansert etterhvert, men det er ingen tvil om at lokal forurensing fra bl.a biler er viktig å fokusere på. Tenk bare på hvor mye bedre luften ble langs veiene etter at blyfri bensin og katalysatoren ble lovpliktig. Tilsvarende er det også med strengere krav til utslipp av dieselpartikler (NOx) og mer effektive partikkelfiltre på dieselbiler. I denne sammenhengen mener jeg absolutt at ureglementert chipping av bl.a dieselbiler er en uting med mindre produsenten/leverandøren av chippen kan dokumentere at bilen overholder utslipskravene også etter at motoren er chippet. Dette er ikke tilfellet idag og slik kan vi ikke ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...