Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
hva er kmstand på bil? snodig med slike feil på en så ny bil.. kanskje hardt kjørt.

Bilen har gått 98.000 km. Hva er forventet/"normal" levetid på utløserlager?

Skrevet

Normal levetid på clutch er normalt 150-300K km. Da er gjerne utløserlageret inntakt.

Men har vært borti biler der clutch/svinghjul er sprekt/delt etter 10-20K km så alt er mulig...

Rimelig sikker på at kassa di må ut uansett...

Skrevet

Clutch koster vel 1500kr på Koed, så er det frakt i tilegg. Utløserlager bruker å følge med når du kjøper clucthen :)

• 3 months later...
Skrevet

En stund siden bilen ble fikset og har glemt å oppdatere saken her på forum, som jeg lovte. Tar meg derfor tid til å gjøre det nå. Enden på visa ble at jeg bestilte verkstedtime i Sverige. De bestilte original kløtsj og svinghjul fra BMW og byttet det for totalt 15.000 SEK. Bavaria på Økern i Oslo skulle ha 19.000 NOK for samme jobben så sparte en del tusen på det, også mtp kronekursen. Bilen er nå som ny igjen! Det første jeg gjorde da jeg henta bilen var å kvele den - kløtsjen tok jo plutselig tak nå...;)

Skrevet

Høres ut som dobbelmasse svinghjul er dyrt!

Skifta clutch på min 520d i Trondheim for ca 7500,- og det var også original clutch. Så da blir det fort 10000-12000,- for svinghjulet. Men var svinghjulet defekt?

Skrevet

Dobbelmasse svinghjul koster 8000 hos BMW og verkstedet tok 5000 for jobben, som vi avtalte på forhånd (sjekket med flere). Svinghjulet var som Bavaria mistenkte sprukket pluss at det var "svidd". Hadde det ikke vært sprukket kunne de ha pusset/slipt det rent uten å måtte erstatte det med et nytt.

Otis, 7500 for skifte av kløtsj synes jeg var dyrt.

Skrevet

Så det er greit med svinghjulsskfite for 5000,- mens clutchbytte for 7500,- er dyrt, ink deler.

Det er nesten like mye arbeid med å bytte clutch som svinghjul. Det vlir da ca 2500,- for clutchen.

Men det er mulig at jeg tar i litt, da hele arbeidet med simmering bytte, og oljeskift kom på 8700,- og bare oljen kostet 1300,-. Så jeg husker ikke prisene helt i hodet mitt.

EDIT; Skrivefeil.

Skrevet

Jeg føler at det er den veien det går med min e90 - vibrasjoner i oppstarten ut fra kryss og om morgenen ut fra gårdsplassen. Bavaria Stavanger mener det er fuktighet / kondens på clutchlamellene og at det går bort i varmen. Greit det, bare at jeg merker det og når jeg har kjørt en mil inn til byen, og må stoppe i lyskryss / rundkjøring - og været har vært tørt!

Kan du beskrive mer utfyllende hva symptomer din bil hadde, og hva som ble sagt / gjort av Bavaria der du er? Jeg vil gjerne bruke denne tråden til å vise de at det ikke bare er meg. Nybilgarantien på bilen min er ennå gyldig, så det går vel på den? Og som jeg har forstått fra britiske forum, så har mange 118d og 120d hatt samme problem.

Skrevet

Har samme greiene på en m52b28 med div sugetrim .

ca 250 på svinghjulet .

men det skyldes en 4 pucka sinterlammell at den er litt ubehagelig å dra igang med !

Kjøpte komplett kit fra usa med svinghjul, lamell, trykkplate og utløser lager for 3400 kroner pluss frakt !

Så kom totalt på 4350 kroner for clutchen :) .

Men er jo noe helt annet med originaldeler fra bmw enn hva det er på nett med uoriginalt !

Godt å høre at du fikk i orden bilen igjen da ;)

Joakim

• 1 month later...
Skrevet
Jeg føler at det er den veien det går med min e90 - vibrasjoner i oppstarten ut fra kryss og om morgenen ut fra gårdsplassen. Bavaria Stavanger mener det er fuktighet / kondens på clutchlamellene og at det går bort i varmen. Greit det, bare at jeg merker det og når jeg har kjørt en mil inn til byen, og må stoppe i lyskryss / rundkjøring - og været har vært tørt!

Kan du beskrive mer utfyllende hva symptomer din bil hadde, og hva som ble sagt / gjort av Bavaria der du er? Jeg vil gjerne bruke denne tråden til å vise de at det ikke bare er meg. Nybilgarantien på bilen min er ennå gyldig, så det går vel på den? Og som jeg har forstått fra britiske forum, så har mange 118d og 120d hatt samme problem.

Vanskelig å fastlå nøyaktig hvor vibrasjonene kom fra, det virket som hele bilen ristet til tider. Merket at det kom fra drivlinjen/under bilen, men vanskelig å si noe mer spesifikt enn det. Merket ikke noe særlig til vibrasjoner i clutch (muligens fordi det er hydraulisk?). Det som var symptomatisk var at vibrasjonene ble kraftigere jo mer jeg brukte clutchen under en kjøretur, typisk ved sneglekjøring i rushtrafikk. Kan dessverre ikke beskrive det noe bedre enn det. Jeg fikk en mekaniker hos Bavaria til å prøvekjøre bilen mens jeg satt på og han konkluderte med at det var tydelige symptomer på defekt svinghjul. Mitt råd er derfor at du gjør det samme, ev. drar innom et uavhengig verksted og ber dem prøvekjøre bilen - Audi bruker også dobbelmasse svinghjul så de kjenner sikkert til symptomene (verkstedet som reparerte min bil hadde gjort det samme på flere nyere Audi). Ev. kan du be om at de erstatter med et ombyggingskit til enkelt svinghjul, vet at flere gjør det.

• 3 years later...
Skrevet

Hei,

har lest litt ned på siden her og jeg har samme problemet.

jeg har en 318d 2004 modell manuell, og når jeg tar gassen i bånd kløtsjer den på en måte automatisk for å gi et lite kick. men når vibrasjonene kom sluttet bilen med dette såkalte "kicket" og den startet å lugge istedenfor, jeg har da hørt at dette kan være hardykoblingen. men det jeg lurte på er om det er farlig å kjøre rundt med dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...