Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har tenkt å bruke litt mer penger på bil enn jeg tenkte i første omgang og driver å ser litt på e46. Er ikke dette samme motor som går igjen fra e36? M40b18? Eller er det en motorupdate. Ser på alt fra 1999-2003 mod. Ser i prisklassen 60-90 lapper og lurer på om jeg skal gå for 316 med mer utstyr eller en 318 med mindre? Er litt glad i motor, men skal nå investere i en litt nyere bil som er relativt bensingjerrige iforhold til 525ia e34'en min ;)

Håper noen har noen vetige svar :D

Gjerne litt info om de største feilene med e46 preface kontra face, for å se om jeg kanskje skal låne litt ekstra og gå for face ;) men i første omgang er det ikke dyrere bil jeg ser etter :P

Mvh Julian

Skrevet

Prøvd E46 316i, og det er noe av det døveste jeg har kjørt... Og selv kjører jeg kun 520i, så ville nok gått for 318i evt 320 hvis du finner noen gode alternativer

Skrevet

Uff da har jeg veldig lite lyst på 316. Det er jo en 2liter med 105 hester, men syns det er rart at det er så lite effekt mtp at andre 2 litere gjerne har 140 hester. 318 har jo bare 118 hester noe jeg syns er heller lite også, mens den nye 318 som kom i slutten av 01(?) har 143 hester. Fant en slik en til 119 lapper, men syns det muligens er litt mye peng. Hvordan er den motoren opp mot den på 118? Mener 143 hesteren heter N42/44b18 mens den andre heter m40b18. Har hørt mye rart om m40b18 nemlig, spesielt i e36 der de visst spiser kam-aksler.

Skrevet

Motoren i tidlige E46 316/318i heter M43TUB19 og har lite med M40B18 å gjøre :wink:

Nyere 316/318i har en N42B18/B20 motor på 115/143 hk. Vistnok en mye friskere og mer økonomisk motor.

Har hatt 118hk 318i selv og det er en kjedelig motor. Prøv selv så fortstår du :wink:

Liste over vanlige feil:

http://www.windigoauto.com/E46CommonProblems.html

Skrevet

Dersom du er glad i motor tror jeg neppe du blir tilfreds med verken 316 eller 318 men, det er jo en sak du sikkert er klar over innerst inne... Derfor hadde jeg faktisk gått for 316 spekka med utstyr om jeg skulle hatt en av delene.

Skrevet

Ja det jeg tenkte, men må desverre prioritere bensinforbruk for tiden :(

Er 316 merkbart tregere en 318?

Å se der ja, så da er jo det problemet ute av verden. Hørt mye fælt om m40 nemlig, men m43 er vel en mye bedre motor?

Hvordan er de med rust på understell osv?

Ble litt mye spørsmål, men lurt å vite litt om bilen man skal kjøpe ;)

Skrevet

M43 er en veldig kurant motor ja :wink:

Bytta vannpumpe og en slangstuss på min(vanlige feil) og kan lekke litt fra oljefilterhuset (greit å sjekke ved kjøp)

E46 ruster litt på karosseri, men under er de fine. :wink:

Ikke kjørt 316 så mye, men mener å huske det er rimelig betydelig forskjell. 318 er grei nok, mens 316 er for dau.

Skiller 2 sek fra 0-100 også.

Du får bare prøve å se :wink:

Skrevet

Jeg har kjørt en 316 med 1,9 og 105 (?) hester og mitt inntrykk er at folk blir helt blendet av at det er en 316. Bilen er faktisk helt kurant motorisert for norske forhold og har overraskende mye bunndrag. Jeg kjører normalt rundt i en bil som ville blitt grisefrakjørt av en 316, men det hindrer meg ikke å være først ut av lyskryssa for det om.. 316 duger i massevis som bruksbil her i landet.

Må opp på 2,2 før det blir noe å snakke om og da er man gjerne i en annen prisklasse..

Skrevet

Takk for veldig gode svar! Ser ut som jeg kan vurdere både 316 og 318 uten problemer :)

Det beste hadde vært 320, men da stiger forbruket igjen pga sekser.

Skal se om jeg får prøvd en del forskjellige og ser hvilken som passer for meg :D Om jeg ender opp med 1.8 og mindre utstyr eller omvendt :P

Skrevet

Forbruket er det minst viktige å tenke på, spør du meg. Til syvende og sist er dette en liten kostnad, og det kommer bare an på hvordan du kjører.

Jeg vil heller fokusert på å finne et pent og ryddig eksemplar der alt(det meste) er på stell enn å hengt meg opp i hvilken motor osv. Heller litt ekstra utstyr enn et par ekstra hester :P Men så kjører eg 316 og er fornøyd med det da. Det blir litt som hagenisse sier, at folk blir blind på at det er en 316i.

Skrevet

Jeg tror ikke du hadde merket så veldig mye til forbruket med en 320 kontra f.eks. en 316/318, men ettersom man somregel får mer utstyr/nyere bil ved å velge en 316/318, er nok det det lureste.

Skrevet

Tja, tenkte det samme som deg springsteen da jeg kjøpte 525iaen, men når det går 900 kr uken i bensin og jeg bare kjører til og fra skolen og jobb så syns jeg det er drøyt. Damen kjører ford fiesta og hun bruker kanskje 400 kr annenhver uke med mye samme kjøring :S Derfor vil jeg ha litt liten motor, helst en 4er og ikke en 6er :D Men ender sikkert opp med en 316 pga mer utstyr. Kan få det meste i ekstrautstyr til en god slamp mindre i en 316 kontra en 318 :P

Skrevet

316i er sikkert ok til småkjøring og matpakkekjøring. Men så fort du skal en tur til Oslo via E18 eller utpå motorvei, merker du er det er kjipt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...