Gå til innhold

Førstegangskjøp av bil. E30

Pappa-Kristiansen
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg brukte normalt sett godt over litern på mila, men så har det vell gjerne litt med høyrefot å hva man bruker bilen til å gjøre.. Med meg var det bare småkjøring, når jeg skal lenger enn 1-2 mil må jeg igjennom 2 lange undersjøiske tuneller, drikker temmelig greit i oppoverbakkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte normalt sett godt over litern på mila, men så har det vell gjerne litt med høyrefot å hva man bruker bilen til å gjøre.. Med meg var det bare småkjøring, når jeg skal lenger enn 1-2 mil må jeg igjennom 2 lange undersjøiske tuneller, drikker temmelig greit i oppoverbakkene :)

Målte du ved tanking?

Jeg måler hver gang ved tanking og på de fleste bilene jeg har hatt, har antall mil og antall liter vært forholdsvis likt.

Forbruket mitt endret seg ikke en gang når jeg byttet fra 2,5 til 2,7 liters motor.

Bilen brukes utelukkende til grisekjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deeet var deilig å høre.. Jeg har sitti og vurdert Audi A3 TDI og sånt for å slippe drivstofforbruket på halvannen liter.. men shit.. hvis det bare så vidt går over litern er jo det bar edeilig da:)

Nå vil jeg ikke virke flåsete på noen måte. Men Audi A3 TDI er som natt og dag opp i mot E30 325i, på godt og vondt. Jeg anbefaler deg sterkt å ikke gå for 325i'n, hvis du i det hele tatt vurderer en Audi av det kaliberet. Bak rattet i en E30 325i er det helt andre parametre som råder, og en helt annen tilnærming til alt når du kjører. Jeg kjører ganske ofte 01 mod Passat TDI, og i helgene setter jeg meg over i en E30. Det sier bare pang på alle områder.

Det er som å sitte i et annet univers, på godt og vondt. Men nå bruker jeg utelukkende E30 pga av dens enorme fordeler hva gjelder hastighetskjøring på krevende underlag, og ingenting annet. En E30 skriker i hele dens framtoning bak spakene at du skal strekke grensa enda litt mer. Det viktige er at du er beredt, den dagen du overstiger grensen. Bilen tar som sagt ingen fanger, og du går fra nybegynnerstadiet til å avlegge eksamen på under et sekund.

Nå skal jeg ikke gjenta det mer igjen, men en E30 325i krever sin sjåfør, og den er nødt til å være bevisst på hva han driver med, og hele tiden være veldig villig til å lære seg bilen. For bilen kan være lam og helt tam på tørr asfalt i cruisehastighet, og så begynner det plutselig å regne, og du skal på hjemturen ta samme svingen i samme hastighet tilbake, og bilen kaster seg skikkelig sidelengs. En utrent sjåfør vil da trå på bremsen, og ende opp utenfor veien. Så det er viktig å trene opp sine refelkser til å gjøre det rette i nødsituasjoner, da alt som ofte går på underbevisste reflekser.

Hilsen en som har snurret i grøfta 2. dagen han fikk E30n sin fordi han brukte bremsen. Men de påfølgende 250 000km har jeg aldri vært utenfor veien. Jeg kan ikke få sagt hvor viktig dette er, og forteller dette til alle ferske sjåfører med RWD. Heldigvis for min del var hastigheten ikke engang 40km/t ut fra et T kryss på underkjølt regn med piggfrie vinterdekk, og takk gud for at ingen kom imot da jeg snurret over. Dette kunne endt så mye mye verre. Den dagen fikk meg til å begynne å øve på nødmanøvre flere ganger i uka, og til slutt begynte jeg å presse bilen både på asfalt og isbane, samt skogsbilveier, for å være mest mulig rustet da nødsituasjonen er der. Og ved 2 tilfeller har det reddet livet mitt, og ved et tilfelle ungikk jeg å kjøre over en sovende beruset person som lå midt på riksveien i bekkmørket. Den dumme ulykken i det T-krysset var så amatørmessig at jeg nå ler av det. Jeg får et sted mellom 50 og 100 slike sladder da jeg er ute på en leketur oppover åsene her regelmessig, og det er ting som nå går totalt på refleks. Dette merker man spesielt da man smådaffer i 70-80km/t på en øde vei og lener seg over for å nå noe på golvet, og merker bilen slenger, men hendene automatisk retter opp bilen. Det er merkelig hvordan vi mennesker fungerer, og kjøretrening gjør virkelig godt! Dessverre blir vi ofte satt i en helt annen kategori av forståsegpåeere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målte du ved tanking?

Jeg måler hver gang ved tanking og på de fleste bilene jeg har hatt, har antall mil og antall liter vært forholdsvis likt.

Forbruket mitt endret seg ikke en gang når jeg byttet fra 2,5 til 2,7 liters motor.

Bilen brukes utelukkende til grisekjøring.

Ved tanking ja.. Fikk aldri fyllt full tank pga. en liten lekasje, men har jo hadde jo bilen i 3år, fikk litt kontroll etterhvert :) Som sagt sluuuker tunellene bensin, er like gale nå med min stakkars M40 som må kjempe seg oppover i 3.gir..

Kjørte til 35km til bjorli og tilbake en gang, da var forbruket på ca 1.15..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv 325 som førstebil for et og et halvt år siden og har den enda. Jeg starta også karrieren på vintern og det gikk jo bra, men jeg øvde MYE på store parkeringsplasser før jeg begynte å sladde noe serlig på veiene. Men alikevel hadde jeg flere skummle episoder. Det jeg syns har vært "killern" med bakhjulstrekk og uerfaren sjåfør er ikke det og holde sladden, men når kontraen kommer fort brutalt og/eller helt uforbredt går det fort til hælvette.

På bensinforbruk har jeg faktisk liggi tett oppunder 2 liter i hele vinter, men det skal sies at det stort sett har vært småkjøring eller sladding og at jeg har bytta til en diff med 4,44 i utveksling. Tror egentlig ikke det er noe galt med motoren heller da jeg klarte rett under 0,8 i sommer på langkjøring. Dette var nesten utlukket motorvei med en annen diff fra en 325E med 2,79 i utveksling. Med den diffen hadde jeg vel rundt 1,2-1,5 om sommeren avhengig av høyrefoten.

Men husk at det er en gammel bil du kjøper og det fort kan være mye galt. Og hvis du kjører mye hardt må du nesten regne med litt utgifter på deler. Selv har jeg brukt over 30k på deler til min siden jeg kjøpte den. Den var dog i shabby stand når jeg kjøpte den og har gått over 300k.

Lykke til med kjøp, genial bil du garantert blir glad i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...