Hpi Skrevet Mars 17, 2010 Share Skrevet Mars 17, 2010 Slik ser det ut det som BMW 2002 Fredrik mener, delenummer 11127799366. Står ikke hvilke biler det passer til hos GS. Hos RealOem står det nummeret som jeg skriver 11127793163 oppført som et pustefilter til bl.a E39 mens det kalles for en Oljeseperator hvis en slår opp det delenummeret som BMW 2002 Fredrik skriver. Slår en opp det nummeret som BMW 2002 Fredrik skriver så står ikke E39 nevnt i den listen. Slår en opp nummeret som du skriver Otis så er det også et pustefilter til E39 og E46 med 4 sylinder diesel. Om vi kan bruke det nevnte oljeseperatorfilteret som erstatning for pustefilter på E39 får være opp til andre å vurdere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mhane Skrevet Mars 17, 2010 Share Skrevet Mars 17, 2010 Pakkningene så ihvertfall like ut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Mars 17, 2010 Share Skrevet Mars 17, 2010 Har funnet ut fra RealOem at 530d E60 har dette olje seperatorfilteret med delenummer 11127799366 og etter hva jeg har funnet ut på utenlandske forum så blir dette også brukt av flere på E39 530d. Så da passer det på E60 530d,525d E39 530d, E46 330d og 320d så da er det vel grunn til å tro at du også kan bruke det på E39 520d Otis. Selv om del #15 er forskjellig hos RealOem for E46 og E39 så er #11 lik så vidt jeg kan se og om en har olje seperasjonsfilter eller pustefilter så blir det vel montert inni #11 eller hur? Jeg tipper at begge typen filter kan brukes på alle M47 og M57. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 17, 2010 Share Skrevet Mars 17, 2010 Hpi: De blir montert inn i # 11 ja. E46, E90, E39 og E60 benytter jo egentlig samme motor bare med noen små endringer. Så det burde ikke være problem å benytte seg av delenummer 11127799366 uansett hvilken motor du har. Er mange bl.a. i England som har byttet ut filteret med denne vortex-typen ( delenr: 11127799366). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Mars 17, 2010 Share Skrevet Mars 17, 2010 Da er det sikkert en ìde åprøve dette filteret neste gang ja. @BMW 2002 Fredrik: Sikkert et idiotisk spørsmål men uansett: hvor blir det av olja etter at den er separert ut i dette syklonfilteret? Har filteret retur til bunnpanne eller noe slik? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2010 Jeg ser for meg at det renner tilbake via det hullet som motoren puster ut av. Når man stopper motoren såklart. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Mars 18, 2010 Share Skrevet Mars 18, 2010 Aha ja det hørtes ut til å stemme. Blir dette regnet som et "lifetime" filter eller skal det vaskes iblant eller skiftes iblant? Jeg har pustefilter som jeg skiftet på forrige oljeskift og hadde tenkt å skifte dette annenhvert oljeskift ,altså 20000km-30000km men hvis dette syklonfilteret lever lenger og ikke kan fryse eller tett seg for så å skape mottrykk for turboen så er jo det genialt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2010 Javisst, men jeg er litt skeptisk på at det skal være helt vedlikeholdsfritt... Antar at om man følger alle servicene, så vil det vel være ganske så bra. Men om man strekker intervallene, så kan det nok bli mye gugg som trøkker på der i filteret... Og da tettes det godt sammen vil jeg tro. Jeg byttet mitt filter etter 40000km og det var proppfullt av olje, men alt annet var helt rent. Hvordan var ditt filter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Mars 18, 2010 Share Skrevet Mars 18, 2010 Ja kanskje det er like greit å ha pustefilter og heller skifte det ofte. Mitt var også skikkelig svart og metta av olje. Jeg vet ikke hvor langt filteret var gått for jeg kjøpte bilen i Desember 2009 og skifta det med den gang men bilen har full servicehistorikk på merkeverksted hvis det betyr noe (Men dette filteret har vel ingen serviceintervall så det forteller vel ingenting) Men ut ifra din erfaring så tyder det jo på at 40000km er i overkant langt så kanskje 20000km for å være helt sikker, det koster jo bare noen hundrelapper det filteret i forhold til et turbohavari til 20000,-++ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 18, 2010 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2010 Det er forsåvidt sant det ja. GS bildeler i Trondheim, sa at skiftintervallet på filteret var hver 3. service. Så det blir vel ca 50000 km på min bil. Filteret koster 480-500,- med rabatt på GS. Ikke så dyrt, og det tar jo bare 20 min å skifte. Så det er nok en billig investering ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 28, 2010 Share Skrevet Mars 28, 2010 Et syklonfilter filtrerer like godt om ikke bedre enn de gamle filtrene, så hvorfor dere ikke vil benytte den nye typen er meg en stor gåte. Men om du har en ekstra stor interesse av å bytte deler som kunne vært unngått skal du bare skru for min del. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjeagle Skrevet Mars 28, 2010 Share Skrevet Mars 28, 2010 Hvor har du kjøpt filteret ditt da Fredrik? Må skifte filter snart og lurer på å prøve et slikt vedlikeholdsfritt filer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 30, 2010 Share Skrevet Mars 30, 2010 Kjøpte det hos BMW, hvor jeg fra nå av blir å handle alt av deler. Har bare opplevd dårlig kvalitet fra andre..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristi@n Skrevet Mars 30, 2010 Share Skrevet Mars 30, 2010 Er relativt ny på forumet her men har fulgt denne tråden med interesse ettersom jeg selv har en e46 320d 2000mod. Det virker som om det råder en viss forvirring på forumene rundt omkring ang disse veivhusfilterne/oljeseparatorene og jeg tenkte å videreformidle noe av det jeg funnet så langt... Arrester meg gjerne hvis jeg har misforstått noe her! Jeg tar utgangspunkt i 2 literen som finnes bl.a. i e46 og e39 der det etter hva jeg kan se finnes to typer: M47 med 136hk M47N med 150hk Disse ser ut til å ha ulikt toppdeksel og dermed ulike hus for veivhusventilsjonsenhetene. Bildene nedenfor viser forskjellen der man ser at husenes to halvdeler på en måte har "byttet plass". I tillegg ser man at huset sitter foran på M47 motoren og lenger bak på M47N. Iom at det ikke er relevant for meg har jeg ikke satt meg inn i problemstillingen gammel vs ny type filter for andre motorer (2,5 og 3ltr). Her er det såvidt jeg har registrert andre motorkoder (selvsagt) og filternummer som gjelder. For min del kunne det vært interessant å få vite om den nye oljeseparatoren (nr15 nedre bilde) passer inn i det "gamle" huset (nr 8 øvre bildet) i stedet for "dorullen" som sitter der fra før. Noen som har testet dette? Et annet spørsmål er jo om den nye oljeseparatoren er å betrakte som en "life-time" del? Kan ikke helt se noen grunn til at man da skulle kunne kjøpe den løs hvis den ikke var meningen at den skulle byttes ut av og til? K Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mars 30, 2010 Share Skrevet Mars 30, 2010 Du er definitivt inne på noe her ja. Etter det jeg klarer å se fra bildene er veivhusventilasjonslokket nesten bare speilvendt for hverandre, ut fra pakningene ser de også speilvendte ut. Det som da hadde vært interessant er jo om noen kunne prøvd å sette inn den nye vortex typen inn i en pre-facelift motor som har benyttet "dorull" typen. De fleste deler får du jo i løs form. Hadde vært litt kjipt å bytte en hel motor fordi du har ødelagt et deksel som egentlig ikke er en service-del, bare for å sette det litt på spissen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå