Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg kjøpte min diesel av min mormor.. Det første jeg lærte var at diesel kokser veldig. Kjør bilen din ut på turtall innimellom. Min har enda veldig svart røyk når jeg starter. Dieselfilter er viktig å følge med særlig vinterstid. Om du ikke får start når det er bikjekaldt så kan dieselfilteret ditt være tett. Kjør dyserens innimellom og. Å ikke kjør bilen din tom for diesel.. Mulig din nye har selvluftende, men tror ikke alle dieselbiler har det. Da kan du slite lenge med å få start. Glødeplugger er nevnt tidligere. Er det ikke deilig med lavt forbruk? jeg stortrives md dieselbil:) Hærlig med 0.5 på mila

Skrevet
La bilen stå litt på tomgang etter lengre kjøreturer.

Dieselmotorer liker ikke å bli slått mye på og av, prøv å unngå det så lenge det er mulig.

og dette er du sikker på at stemmer? Bilen min har start-stopp automatik og regner med at den ikke hadde hatt det hvis dette var skadelig? :wink:

Klart man kan stoppe og starte dieselbiler like ofte som bensinbiler. Alle biler med turbo (bensin eller diesel) bør man la bilen gå et minutt etter hardkjøring. Dette er fordi turboen har mye høyere temperatur enn resten av motoren. Den oljen som da ligger i lagrene i turboen vil da bli så varm at den vil brennes litt og setter seg fast i lager/oljekanaler i turboen. Over tid vil det da bygge seg opp avleiringer i lager og tilslutt vil turboen ikke få nok olje og vil havarere av den grunn. Hvis man lar motoren gå litt på tomgang vil temperaturen i turboen komme såpass ned at den ikke svir oljen.

Det er nok endel myter ute og går når det gjelder diesel. Har kjørt over 100.000 km med dieselbiler de siste 4-5 årene. Har aldri vært borti tett dieselfilter. Bortsett fra da jeg kjørte på fiskeolje! på en toyota. Bytt det etter serviceintervallene. Hvis man fyller biodiesel eller vegetabilsk olje kan filteret gå tett, ellers så skal filteret også skille ut vann. Enkelte har vannavtapping på undersiden. Å kjøre tom for diesel er heller ikke noe man skal være så veldig bekymret for. Har gjort det mange ganger, mest bare for testen sin del. Det er bare å fylle på og betjene den manuelle dieselpumpa. Toyota har en trykknapp oppå dieselfilteret som man trykker noen ganger på. Mercedes har et stempel som skrues ut med fingrene og deretter pumper noen ganger. Hvordan det er på bmw vet jeg ikke.

Torfinn

Skrevet

Takker for alle svar!! :-D

Ja, regnet med det var noe med kjølingen av turboen, dette med å la motoren gå på tomgang en stund.

At den skulle kjøres ut på turtall har jeg forsåvidt ikke tenkt på - det høres jo ut som man slår i hel en dieselmotor når det blir høyt turtall (i motsetning til en bensiner, som får finere og finere karaktestikk, jo høyere turtallet kommer).

Men, skal det ryke litt innimellom? Ser det av og til blir en sort sky bak meg når jeg har dratt litt til på 2. giret.

Hvor er dette dieselfilteret?

Skrevet
Takker for alle svar!! :-D

Ja, regnet med det var noe med kjølingen av turboen, dette med å la motoren gå på tomgang en stund.

At den skulle kjøres ut på turtall har jeg forsåvidt ikke tenkt på - det høres jo ut som man slår i hel en dieselmotor når det blir høyt turtall (i motsetning til en bensiner, som får finere og finere karaktestikk, jo høyere turtallet kommer).

Men, skal det ryke litt innimellom? Ser det av og til blir en sort sky bak meg når jeg har dratt litt til på 2. giret.

Hvor er dette dieselfilteret?

den røyken betyr bare at du ikke kjører hardt nok :mrgreen: Det samler seg opp sot i eksosen som blåses ut når du gir gass. Med andre ord du må kjøre hardere, ikke drive å lunte rundt i BMWen.

Ellers er jeg enig, det høres ikke så veldig deilig ut med høyt turtall på diesel, men det viktigste er vel bare å få opp trykket og varmen litt engang i blandt.

Når det gjelder dette med kjøling av turbo, så er spm, hvor lenge bør den stå?

En annen ting er vel at det er vel veldig få her som har maks trykk inn på gårdsplassen så dette med å la den kjøle seg ned er vel mest viktig når man kjører på bane, eller har tung henger bak og stopper på rasteplass etter en fjellstigning.

Skrevet

Tja, det er fortsatt 15.000 km til bilen, i følge serviceindikatoren, skal ha oljeskift.. Men kunne tenke meg å gjøre det nå istedetfor. Spesielt med tanke på at jeg planlegger å remappe den i løpet av sommeren. Derfor jeg lurte på å nullstille oljeservice-inikatoren. Men når jeg tenker meg om og leser innlegget ditt, så er det jo ingen grunn for å nullstille den.

Bare tenkte det ville se bedre ut for neste kjøper dersom jeg gjorde det, men det er jo ingen sammenheng i, iom. at service-heftet ikke blir stemplet i hagen min ;-)

Jeg nullstiller ikke indikatoren jeg heller. Jeg skifter olje, noterer km-stand og dato på kvittering av olje+filter og legger i egen mappe som jeg kan vise fram når bilen skal selges. Dette blir da mer enn ekstra-greie i forhold til serviceintervall.

Skrevet

Beklager OT; men er det noen som har handla denne veivhusventilasjonen?

Følger det med pakninger på den, eller må de kjøpes separat? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...