Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått beskjed om at det er statoil både på biltema i oslo og biltema på gjøvik :) + diverse andre.

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Min 2001 E46 330XDA har ett grønt merke under girkassa som sier at den er fylt med livstidsolje og ikke trenger oljeskift. Bilen er gått 134000km og er 9 år gammel. Jeg har ondt for å tro at den samme olja skal følge med bilen i (f.eks) 9 år til. Vil tro at ett oljeskift på en slik girkasse burde gjøres av spesialfirma som kan få ut ALL olje osv.

Noen synspunkter?

Skrevet
Og siden Biltema kjøper sine oljer fra Statoil, har du nettopp ramset opp overnevnte olje.

Statoil Transway = Biltema ATF Dexron lll.

http://www.mc24.no/article.php?articleI ... tegoryID=6

Mener det var noen som sa at Biltema kjøpte olje fra Mobil 1.

Men da er det Statoil de kjøper av altså?

Biltema kjøper olje fra dem som gir det beste tilbudet.

Ett parti kan komme fra Shell, et annet fra Statoil og et fra Mobil1.

Jeg for min del foretrekker å vite nøyaktig hva jeg fyller på mine biler, spesielt når det gjelder noe så kritisk som automatgirolje.

Og at feks Statoil har levert oljen til biltema, betyr ikke at det er nøyaktig samme oljen som du får kjøpt på stasjonene. Oljen har de spesifikasjonene som biltema bestiller.

Skrevet
Min 2001 E46 330XDA har ett grønt merke under girkassa som sier at den er fylt med livstidsolje og ikke trenger oljeskift. Bilen er gått 134000km og er 9 år gammel. Jeg har ondt for å tro at den samme olja skal følge med bilen i (f.eks) 9 år til. Vil tro at ett oljeskift på en slik girkasse burde gjøres av spesialfirma som kan få ut ALL olje osv.

Noen synspunkter?

Absolutt. Skift olja nå så har du sikkert kassen i 9 år til. Denne "lifetime" olja til Bmw og Volvo og Mercedes og Audi er vel lagt på hylla nå etterhvert. Bl.a Mercedes gjorde det drastisk og gikk fra "lifetime" til intervaller på 60.000km etter litt for mange havarier og klager på ødelagte automatkasser.

Gå til et firma som har utstyr til å flushe systemet. Da kjører de oppvarmet olje gjennom converter og kjøler og gir seg ikke før det kommer ren og fin olje ut i andre enden. Så skifter de filter og pakning i bunnpanna. Da vet de at systemet er rent.

På min bil brukte de 12Liter olje på flushinga. Ca 9 liter ble igjen på systemet såvidt jeg husker.

Flushinga koster ca 4000,- +/- men havarerer kassen så kan du sette en null bak beløpet.

Skrevet

Noen synspunkter?

som det ble nevt ovenfor,etter mange havari på girkasser forandret bmw sin "policy" og anbefaler å bytte oljen mellom 100.000-150.000km.denne operasonen er ikke som i gamle dager å bare tappe/fylle på 123 så er du ferdig.

fremgangsmåten ble nevnt tidligere i posten,men hvis du ikke føler deg trygg på det vil jeg anbefale å levere bilen til bmw.

til min bil 320D 2001 koster det 3.500-4.500kr for å få skiftet oljen,alt ettersom hvilken olje kassen skal ha.

Skrevet

Må hive meg på Hpi her.

Bytt olje, og gjør det hos et automatkasseverksted som har flusheutstyr!

Har litt erfaring med "vanlige" bilmekanikere og inntrykket er at de generelt ikke kan så mye om automatkasser...

Skrevet

Jeg kontaktet BMW forhandleren i Ålesund ang. flushing.. men de sa selv at de bare tappet ned olje fra bunnpanne / filter og fylte på nytt. Så fikk ikke inntrykk av at de hadde så voldsom peiling på automatkasser selv.. :roll:

Men dere.. hvis oljen ser fin ut når den tappes ned, så tror jeg ikke det krise at ikke 100% av all oljen blir byttet? Man får jo byttet ut store mengder som ligger i bunnpanne og filter..

Skal også være et triks med å ta av en slange som går inn på kassen for å få tømt alt..

Skrevet

Bytt litt oftere så blir alt byttet ut etterhvert.. ikke noe problem det der. Ville ikke lagt en haug med penger i det. Bytt den selv.. klart det finnes skrekk eksempler av det meste som kan ryke i filler på en bil, men som du sier - ser olja fin ut så holder det lenge med et enkelt skift. Sikkert magnet i bunnpanna og så ser du litt hvordan ting er.

Har flere kompiser på merkeverksteder rundt om og det er vanlig prosedyre så lenge alt er ok ellers.

Skrevet
Jeg kontaktet BMW forhandleren i Ålesund ang. flushing.. men de sa selv at de bare tappet ned olje fra bunnpanne / filter og fylte på nytt. Så fikk ikke inntrykk av at de hadde så voldsom peiling på automatkasser selv.. :roll:

Men dere.. hvis oljen ser fin ut når den tappes ned, så tror jeg ikke det krise at ikke 100% av all oljen blir byttet? Man får jo byttet ut store mengder som ligger i bunnpanne og filter..

Skal også være et triks med å ta av en slange som går inn på kassen for å få tømt alt..

har du longlife olje på din da?vet ikke om det var blitt så "avansert" på gamle E36.. :P longlife oljen er ikke billig,så jeg trur det hadde vært like greit å fått bytta hele greia 1 gang istedenfor å skifte olje flere ganger.men fremgangsmåten de sier høres ikke riktig ut så fremst du ikke har en gammel bil med det "gamle" systemet da..

Skrevet

Det er ikke no problem å bytte olje på nye kasser med "Lifetime" olje ved å bare ta ned bånnpanna og filteret. Du får bare bytta mellom 1/3 og 1/2 av olja, men sålenge du fyller på samme olja som er i kassa fra før av og følger riktig fremgangsmåte så går det greit.

Men som sagt, jeg ville spandert på meg flushing. Ikke bare får du bytta all olja, men du får også skylt gjennom kassa.

Skrevet

Men... du har et filter i kassa og du har varm og god olje hver gang du kjører lenger enn ned på butikken. At da å flushe kassa med "varm" olje på verkstedet skal gjøre underverker synes jeg virker noe fantastisk. Er det noe galt med olja som er der eller det skal byttes til en annen type ser jeg poenget. Ellers flusher du hele tiden og det som evt. skulle komme vil gå i filteret. Vanligvis ved normale intervaller er automatgirolje meget bra... men finnes jo unntak.

Skrevet
har du longlife olje på din da?vet ikke om det var blitt så "avansert" på gamle E36.. :P longlife oljen er ikke billig,så jeg trur det hadde vært like greit å fått bytta hele greia 1 gang istedenfor å skifte olje flere ganger.men fremgangsmåten de sier høres ikke riktig ut så fremst du ikke har en gammel bil med det "gamle" systemet da..

Longlife oljen ble vel brukt fra 1996. Selv har jeg svart merkeplate som tilsier at jeg skal bytte olje etter 10 år eller 150 000 km. Insp2.

Som andre nevner i tråden her, er girkassen utstyrt med et oljefilter + magneter som fanger opp flere partikler. Hos meg fantes det ikke spor av dritt på magnetene så jeg tviler sterkt på at flushing hadde gjort noen underverker på ei kasse med fin olje fra før. Som BMW sier så gjør de det ikke selv engang.

Jeg betaler ikke for olje, så jeg vet faktisk ikke hva oljen koster. Men 4-5000 kroner for flushing hadde jeg spart meg for om oljen ikke så veldig dårlig ut og full i partikler.

Skrevet

OK, jeg er med på at selve "flushedelen" kanskje ikke er såå viktig. Men det er da absolutt en fordel å få bytta all olja på en gang...

Hvis man står mellom å bytte 1/3 til 1/2 av olja selv eller å sette den bort for flushing og bytting av all olja så skjønner jeg at noen velger det første. Det er jo en relativ stor prisforskjell mellom disse alternativene.

Men hvis det står mellom å bytte 1/3 til 1/2 av olja hos f.eks. BMW eller å bytte all olja og flushe hos et automatkasseverksted mener jeg saken er annerledes. Tviler på at det koster under 2000 å bytte hos BMW, så da ville jeg lagt på så jeg hadde fått bytta alt. I tillegg ville jeg følt meg tryggere på at automatkasseverkstedet gjorde jobben korrekt mtp. å fylle riktig olje og riktig nivå.

Men alt er vel bedre enn å ikke skifte olje i det hele tatt, sålenge man ikke gjør no feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...