Gå til innhold

Innredning av garasje.


aremoe
 Share

Anbefalte innlegg

Når det gjelder Hawkon88s bemerkning om å kjøre bil med snø på inn i oppvarmet garasje, er det viktig å huske at oppvarmet garasje er det beste stedet å arbeide på bilen, og det kan også være greit for vinterlagring. Men å kjøre en bil i daglig bruk bil ut og inn av en tett og varm garasje uansett vær, er en meget sterk søknad om å få rusten bil før du strengt tatt hadde behøvd få det...

Som jeg har sagt før, det der tror jeg er et "ondsinnet" rykte satt ut av personer uten oppvarmet garasje.. 8)

Foreldrene mine har hatt isolert dobbel garasje innebygget i huset i over 25 år, og den har vært varm og god året rundt. Selvfølgelig ikke 25 grader midt på vinteren, med mange plussgrader. De har alltid bilene i mange år, så det er lett å følge med, og jeg er ganske sikker på at bilene der i gården har rustet langt under snittet, det er garantert ihvertfall ingen merkbar negativ forskjell. Dette er i Rogaland med mye salt og regn.

Varme, salt og fuktighet er ikke en god kombinasjon, men min teori er at bilene faktisk tørker opp i stedet for å være kontinuerlig våte i kanaler og andre tette steder fra november til april slik de er når de står ute eller i kald garasje.

Der tror jeg du tar feil. Korrosjon er avhengig av to faktorer, tilgang på fuktighet og oksygen. Slik sett kan man kanskje tro at det er gunstig å få bilen inn i en oppvarmet garasje hurtigst mulig, men her er det flere fallgruver.

Generelt vil høy fuktighet gi økt korrosjonshastighet. Raske temperaturendringer gir termiske spenninger og økt korrosjon.

For å varme opp en garasje kan man enten redusere gjennomstrømning av luft, eller pøøøøse på med varme fra en varmekilde. Sistnevnte er det vel bare Røkke&Co som har råd til og følgen blir at de aller fleste reduserer gjennomstrømning av luft. En direkte konsekvens er høyere luftfuktighet og mer korrosjon.

Typiske jordvarmede og oppvarmede garasjeanlegg er meget fuktige miljøer og er av den årsak rene rustbomber, både for konstruksjoner og kjøretøyer.

Jeg er av den klare oppfatning av at en bil som brukes vinterstid på saltede veier har det best i en carport eller meget godt ventilert garasje uten oppvarming. Da er luftfuktigheten og temperatur lavere, temperatursvingninger færre/mindre og korrosjonsprosessen går tregere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på denne tråden, har søkt til borettslaget sammen med beboerne i min rekke på tre hus-stander om og få sette opp tre garasjer i rekke der vi idag har parkeringsplassene våre uten gjennomslag da borettslaget automatisk blir ansvarlig for vedlikeholdet. Får kjøpe enebolig med tomt for garasje når fruen blir ferdig med studiene sine:)

Glemte av en liiiten detalj der. Generelt gir høyere temperatur økt korrosjonshastighet.

høy emperatur ja... men da snakker vi 30 grader og oppover, høyere temperaturer har lavere luftfuktighet så fremst man gir fukten mulighet til og slippe ut. vil tro 15-20 grader relativt tett garasje med remedier for og fjerne luftfuktighet vil være optimalt (for langtidslagring av bil), bil man bruker hver dag på vinterstid har bedre av og stå ute.

når det kommer til belysning i garasje så finnes det egnede rør for lakkhaller, disse har en kaldere tone som er mer likt normalt dagslys (husker ikke koden for øyeblikket), som er mye mer behagelig og jobbe i, jobber man med lakk og bilpleie vil man se detaljene og ugjevnhetene mye bedre.

Min drømmegarasje er gjennomført sterilt-hvitt, med våtrommsplater på alle vegger og i tak slik at man kan bruke den som vaskehall med sprutsikkre armaturer og vantette kontakter osv, grav med god belysning og ståhøyde er et must, og eget rom/verksted med eget sikringsskap, verktøy, sveiseapparat, motorjigg, arbeidsbenker osv.

ellers er varmepumpe genialt for billig og kjapp oppvarming, alarm kan også være lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaargh!!! Jeg vil ha garasje!! ](*,)

Tingen jeg har kan ikke kalles carport en gang. Tak med stendere..... enkelt og greit. Ikke rare greiene man får med på kjøpet av et hus til 3 miller.... (til og med i boligbyggelag)

DSC_0587.jpg

Klarer ikke holde borte regn eller snø heller :roll:

006.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt nærmere på teksten. Boligbyggelag. Får jo ikke slippe en fis uten at man må søke om endringer.

Skulle jeg kledd den inne måtte jeg tatt naboene sine også. Fasade må være likt over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette bør vel strengt talt snart gjøres om til en show off tråd for garasjer/verksteder?

Anyhow, jeg er såpass heldig at jeg har fått vokse opp med en far og en kompis av han sitt verksted.

Dårlig med bilder av KUN verkstedet, så da får det bli noen med et par biler involvert.

zd0lshs8vmvkm5ausyzn.jpg

191uu5ch0rxazqcezo7j.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...