Gå til innhold

DanielMK's e60 530d - SOLGT!


 Share

Anbefalte innlegg

Dydbe? Kan du utdype litt mer? :)

Du meiner kanskje bruken av blender? 2.8 - 5.0 - da blir f.eks personen som står nært kamera skarpt (om du fokuserer på han), og resten bak blir usskarpt. Om du kjører høgere blender fra 6.0 og oppover så blir alt i bildet skarpt, bakgrunnen også.

usikker på om det var det du meinte. Om du har speilreflekskamera så kan du kjøpe deg ei telelinse med minimum f/4.0 (slik at du kan eksperimentere med blenderen, og få til uskarp og skarp bakgrunn, om du skjønner?). Og ved 200mm og blender 4.0 så kan du få til stilige effekter, med heeelt uskarp bakgrunn (slik at du kun ser konturene av bakgrunnen), og f.eks bilen din helt skarp, osv. Telelinser (altså linser som kan zoome mye, over 100mm, eller helst meir)

...men det er jo fleire måter å skape 'dydbe' i bilder på. Linjer er jo et sterkt virkemiddel. For å ta veldig enkelt eksempel så plasserer du ein bil eller eit menneske litt på avstand (eller helt nerme for den sags skyld), og finner f.eks noen linjer som "fører" fram til mennesket eller bilen. (med 'linjer' meiner eg f.eks bygninger, andre biler, trær, alt mulig).. Eller en tunnel, f.eks. Du kan jo ta ein titt på bildet av bilen min på side 1 i denne tråden. Det er jo ein slags 'dybde effekt' i det bildet. Kanskje ikke det beste eksempelet, men.. :roll:

Ein annen måte å skape 'dybde' på er å bruke lukkkertida på kamera. (krever speilrefleks). Da plasserer du objektet du skal ta bilde av framfor deg, sett f.eks lukkertid 1/30 (bare utforsk her.). Deretter zoomer du inn på bilen eller mennesket, eller hva det nå enn er, trykker utløserknappen (altså ta et bilde), og akkurat i det du trykker så zoomer du ut litt, eller helt ut - det kommer ann på. Då får du et slags "tunnel-syn". Er du med? :) Når du gjør dette er det viktig å holde kamera stille, helst med stativ. (den samme effekten kan du gjenskape i photoshop i filtre, men kulere å gjøre det på ekte måten, blir ofte bedre da :) )

...men - det er ikkje lett å forklare i tekst. Lettere å gå ut med kamera ilag å vise :lol:

Usikker på ka du meiner, så tok med eit par eksempler eg..

Men du skjønte kanskje litt? (veit ikkje kor mye du kan fra før av..)

Det viktigste er å utforske. Ikkje ta bildene dine på samme måte kvar gang. Prøv f.eks å gjør OMVENDT av det folk flest gjør (f.eks plasser bilen på ein parkeringsplass uten andre biler rundt, og 'plasser' bilen ØVERST i bilde-formatet (vertikalt-bilde, høgde bilde), og få med MYE asfalt under bilen, som til slutt "leder fram" til bilen i toppen av bildet. Prøv å vær litt 'ekstrem' ved valg av komponeringer, så finner du snart ut av litt.

...og det 'gylne snitt' er ein fin ting å lære seg, sånn i starten. Google it om du ikkje kan prinsippet ;) MEN ; ikkje lås deg fullstendig til 'det gylne snitt' ... det fungerer ofte å bryte regelen, også - men det krever ofte mer av fotografen...

phew... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 321
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

33nkk5l.jpg

Første gang jeg prøver og lage chrome så ikke heng meg ut for det.. :P

Men ble nå helt greit :D

Tusen hjertelig takk! Du er god i photoshop :) (jobber mye i photoshop selv i jobben som fotojournalist, men der er 'reglene' slik at man ikkje skal forandre på farger - kun korrigere - så akkurat det har eg null peiling på :roll: )

Har nå etter å sett bildene med svart leppe og grill - og blå og chrome, bestemt meg - det blir blå leppe og chrome grill. Selv om dei fleste meinte det omvendte over :|

...liker å holde bilene mine "clean" og stilren. Og mest mulig original i utseende. Har også chrome lister rundt vinduene.

Tusen takk for hjelpa folkens! :)

(og spesiell takk til e46 320ci :) )

Veldig smart valg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener på bilder jeg lager selv fra bunn i photoshop, viss du kan det? :P

Men er ikke den beste fotografen nei :P Får prøve på det du sa der, ellers bare prøve meg litt fram :)

Men nå skal jeg slutte med offtopic i tråden din : )

Å lage bilder i photoshop har eg ikkje mye erfaring med ... jobber som sagt som pressefotograf, og da er det å ta bilder på best mulig måte, og deretter behandle de og klargjøre for trykk i avis eller til bruk på nettsider .. :)

Har skreve litt over om fotografering :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33nkk5l.jpg

Første gang jeg prøver og lage chrome så ikke heng meg ut for det.. :P

Men ble nå helt greit :D

Tusen hjertelig takk! Du er god i photoshop :) (jobber mye i photoshop selv i jobben som fotojournalist, men der er 'reglene' slik at man ikkje skal forandre på farger - kun korrigere - så akkurat det har eg null peiling på :roll: )

Har nå etter å sett bildene med svart leppe og grill - og blå og chrome, bestemt meg - det blir blå leppe og chrome grill. Selv om dei fleste meinte det omvendte over :|

...liker å holde bilene mine "clean" og stilren. Og mest mulig original i utseende. Har også chrome lister rundt vinduene.

Tusen takk for hjelpa folkens! :)

(og spesiell takk til e46 320ci :) )

Veldig smart valg!!

Ja, eg trur det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var frontfangeren og leppa sendt til lakkering. 3500,- for både frontfangeren og leppa :) Det kan ein ikkje klage på synes eg :) ... (spesielt ikke når det er hos et stort bilskadesenter med svært dyktige lakkører)

Så blir det mest sannsynelig montering i helga (uff så eg gruer meg til å gjere dette selv ...... :?:shock: ) ...å få av frontfangeren er ikke noe stress. Men når man må begynne å kappe for å få på den nye..... [-o<#-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var frontfangeren og leppa sendt til lakkering. 3500,- for både frontfangeren og leppa :) Det kan ein ikkje klage på synes eg :) ... (spesielt ikke når det er hos et stort bilskadesenter med svært dyktige lakkører)

Så blir det mest sannsynelig montering i helga (uff så eg gruer meg til å gjere dette selv ...... :?:shock: ) ...å få av frontfangeren er ikke noe stress. Men når man må begynne å kappe for å få på den nye..... [-o<#-o

Ikke negative tanker før du begynner:-)

Det dær klarer du helt fint!!

LYkke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å bytte frontfangeren på min e60 2004 nå. Av med original fanger, og på med mtech fanger.

Var lett å få av original fangeren, og har fått montert alt over til mtech fangeren (pdc, og slikt).

Men ; som fleire sa tidligere her i denne tråden så må eg kappe for å få på fangeren (og det merka eg, fordi mtech fangeren gikk ikke rett innpå når eg prøvemonterte den ...)

Men eg skjønner fortsatt ikkje kor eg må kappe...?! Er det i bunnplata under bilen, den i plast? Eller i "skjermen" på siden som også er i plast ..

Hjelp [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

:o Eg er litt bekymret for bilen i det siste... :?

Det kommer røyk ut fra under førerdøra (altså under bilen, under førerplassen) - det skjer når eg stopper bilen og sløkker den. Røyken er i vanlig farge, med litt blåfskjær i.... Har sett under bilen (det eg klarte, men bilen er ganske lav og ser ikke så mye )

men; det er et "rør" i metall som stikker ned ca 1cm fra bunnplata under bilen. "Røret" er skrå-kuttet og har opning. Hva er det?

I tilegg ser eg et sylinder formet rør som ligger der, sølvfarget med "riller". Det går framover til motor og bakover...og den er "opnet seg opp", altså at det er et lite kutt i den... Hva er dette?

...skal prøve å ta bilde og legge ut her.

(har ikkje tatt nedpå med bilen...så er 99% sikker på at dette var slik da eg kjøpte den : MEN eg har ikke oppdaga noe røyk før NÅ) ..

...det virker som det har noe med webastoen å gjere? Røyken kommer når eg sløkker bilen, og eg hører viftene jobber i motorrommet. Røyken kjem med ugjevne mellomrom..

ideer? [-o<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Eg er litt bekymret for bilen i det siste... :?

Det kommer røyk ut fra under førerdøra (altså under bilen, under førerplassen) - det skjer når eg stopper bilen og sløkker den. Røyken er i vanlig farge, med litt blåfskjær i.... Har sett under bilen (det eg klarte, men bilen er ganske lav og ser ikke så mye )

men; det er et "rør" i metall som stikker ned ca 1cm fra bunnplata under bilen. "Røret" er skrå-kuttet og har opning. Hva er det?

I tilegg ser eg et sylinder formet rør som ligger der, sølvfarget med "riller". Det går framover til motor og bakover...og den er "opnet seg opp", altså at det er et lite kutt i den... Hva er dette?

...skal prøve å ta bilde og legge ut her.

(har ikkje tatt nedpå med bilen...så er 99% sikker på at dette var slik da eg kjøpte den : MEN eg har ikke oppdaga noe røyk før NÅ) ..

...det virker som det har noe med webastoen å gjere? Røyken kommer når eg sløkker bilen, og eg hører viftene jobber i motorrommet. Røyken kjem med ugjevne mellomrom..

ideer? [-o<

Det kan være Webastoen, det var sånn på fatter'n sin. Mener å huske at det var når den gikk. Har du hatt noe problem med webastoen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Webastoen fungerer helt fint. Bruker den når det er minusgrader om morgonen, setter den på 30min før eg skal køyre til jobb - god og varm bil og isfrie ruter :) Og webastoen slår seg jo automatisk på når bilen går også, for å varme den opp ? Viftene går så det suser i rundt 10 sekunder etter eg sløkker bilen.. (så den blir jo brukt eindel da..?)

...hm ok så det kan vere den ja? Var det eg trudde. Bilen skal på "vehicle check" om ca 2000km, så tenkte eg skulle nevne det for BMW verkstadet da, så dei kan ta ein titt på det. (for sikkerhets skyld)

-men det undrer meg ka det "røret" som stikker ned er, og ka den sylinder-røret er for noe (som er sprekk, eller har opnet seg. Ser ut som et slikt elektrisitet-rør (slik man trekker ledninger gjennom i hus), berre at den er dobbel så tykk og er sølvfarget. (ser nesten ut som om forje eier har tatt nedpå, og ødlagt noe der, og det virker som om det er der røyken kjem frå.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt rør elektrikeren bruker kaller man for k-rør :) Men nå er jo k-rør i veldig mange forskjellige størrelser. 16mm, 20mm, 25, 32, 40, 50 osv.. Så hvis røret du snakker om er dobbelt så stort, så kan det være fra 3 cm til 7-8 cm etter hva jeg kan forstå? Kan ikke være en sånn flens til eksosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...