iEksil Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Min 2006 320d e90 ber om skifte av mikrofilter og bremseveske (det er ca 5000 km igjen på bremsevesken, men den er "gått ut på dato") Et av verkstedene (ikke merkeverksted) jeg snakket med mente jeg heller burde vente og samle opp litt flere service ting. Lyder egentlig fornuftig, men hvordan ser det ut når bilen skal selges, forsømt? Et annet verksted (BMW merkeverksted) mente jeg også skulle ha byttet olje nå, men det er ikke bilen enig i. Så da blir spørsmålet; skal jeg gjøre som iDrive forteller meg, eller ikke?
Otis Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Bremsevæske har ikke kilometer, men datostempling. Mikrofilter er mer på kilometer enn dato. Men det er jo overhodet ikke kritisk.
Ivanrogov Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Har den samme problemstillingen som deg. Sjekk av bil, bremseveske + microfilter. Har lagt merke til at bremesklossene fram er snart oppbrukt, så da venter jeg heller til de er gåen så jeg får tatt alt på en gang
iEksil Posted April 21, 2010 Author Posted April 21, 2010 Bremsevæske har ikke kilometer, men datostempling.Mikrofilter er mer på kilometer enn dato. Men det er jo overhodet ikke kritisk. Ja, jeg blander nok litt her. Det er fristende å vente til det skal utføres litt flere/større ting - tror nok det er lenge til bremser skal skiftes, men oljen er nok ikke alt for langt unna.
-Lasse- Posted April 21, 2010 Posted April 21, 2010 Jeg fikk det samme her en en dag og gjorde dette: Byttet microfilter selv - 250,- Bremsevæske hos lokalt verksted - 400,- Slettet så servicemeldingene via diy metoden
Andreas123 Posted May 5, 2010 Posted May 5, 2010 Om det går an og stille intervallene? Liker ikke at olje er 2år eller 30k km ...
Mr.Silver Posted May 5, 2010 Posted May 5, 2010 Skal inn å skifte: Olje, bremsevæske og mikrofilter når jeg kommer hjem på fri jeg også Å dette skal gjøres på merkeverksted Alt annet er gjort på verksted så langt så da tenker jeg at jeg fortsetter med det Andreas123: Er jo bare å se når du skiftet olje å skrive det ned, så skifter du når du vil igjen. Er jo bare å drite i hva bilen sier, men hvorfor sier du deg uenige på de intervallene som bmw har satt? Tror ikke de har satt intervall på 35000 om det ikke hadde vært bra. Dette forutsetter at man bruker den typen olje som er anbefalt.
540is Posted May 5, 2010 Posted May 5, 2010 Er jo bare å drite i hva bilen sier, men hvorfor sier du deg uenige på de intervallene som bmw har satt? Tror ikke de har satt intervall på 35000 om det ikke hadde vært bra. Dette forutsetter at man bruker den typen olje som er anbefalt. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=35437 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319 http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=35672
Mr.Silver Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Er jo bare å drite i hva bilen sier, men hvorfor sier du deg uenige på de intervallene som bmw har satt? Tror ikke de har satt intervall på 35000 om det ikke hadde vært bra. Dette forutsetter at man bruker den typen olje som er anbefalt. http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=35437 http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=587319 http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=35672 så lenge man har garanti hvorfor skal man gjøre noe annet enn det bmw har fastsatt? De som dekker det uansett da... Har fult service intervallene så langt å har funket for min del iallefall Som det stod i den ene saken der, kunden hadde hverken peilet eller etterfylt olje på 30000 km, ikke rart det blir havari av slikt
540is Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Nei,så lenge du skal selge bilen rett før garantien går ut er det jo greit, men for den stakkaren som låner seg til fant for å kjøpe bilen din uten garanti er det ikke siikkert det blir så økonomisk å kjøpe en bil med "alle servicer fulgt".. Etter å ha åpnet en god del motorer kjøper jeg heller en bil som har fått noen oljeskift for mye.
Andreas123 Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Jeg stoler ikke på 30k intervall, og vis det ikke går an og stille intervallene på idrive så kan jeg bare gjør d på gamlemåten
Mr.Silver Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Jeg stoler ikke på 30k intervall, og vis det ikke går an og stille intervallene på idrive så kan jeg bare gjør d på gamlemåten Jeg stoler på intervall så lenge det blir brukt rett olje og ikke minst filter blir skiftet. Synes det er lenge nok jeg også, da jeg skiftet hver 5000km på M3n, men har kun hatt ett oljeskift på E91n så langt. Jeg stoler ikke på 30k intervall, og vis det ikke går an og stille intervallene på idrive så kan jeg bare gjør d på gamlemåten Er jo ikke værre enn å huske km du skiftet oljen, trenger vell ikke idrive for å bli minnet på oljeskift?
Dufniall Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 ...Slettet så servicemeldingene via diy metoden Hvordan gjøres dette, har selv byttet mikrofilter,som iDrive varsler om...
RaymondJ Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Hvis jeg skulle kjøpt meg bil, og det hadde stått mellom to likeverdige der den ene hadde fulgt serviceintervallene slavisk, og den andre hadde tatt minst ett ekstra oljeskift imellom, vet jeg hvem jeg hadde kjøpt hvertfall... Tittet på mange biler rundt 2000-2002 når jeg kjøpte bil nå, og flere som hadde serviceheftet helt korrekt utfylt, men kun skifte olje annenhvert år. Til å få frysninger av! Jeg er mekaniker til daglig, og til folk som spør når de skal skifte olje, så sier jeg to ganger i året UAAVHENGIG av kjørte kilometer. Småkjøring sliter MYE mer på olja en langkjøring.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now