Gå til innhold

Stoppet av politiet IGJEN !


Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er jo også P-lys i nesten alle ekstralys/1000 metringer for tiden. Er ikke ulovlig det heller :)

Jo det er ulovlig, for da har du plutselig 4 lykter med parklys. Som det står lenger opp i Lovdata er det maks 2 lykter.

Dvs visst du da kobler bort de orginale og bare bruker de i bøttelyktene. Så går det sikker bra.

  • Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Dumme politi mann!

Lei for å være kjedelig, men nå er det vel du som har vært dum om du har kjørt slik at folk har ringt til politiet for å fortelle om det. Folk ringer ikke om du ligger 20km over fartsgrensa og ellers oppfører deg som folk.

Skrevet
Det er jo også P-lys i nesten alle ekstralys/1000 metringer for tiden. Er ikke ulovlig det heller :)

Jo det er ulovlig, for da har du plutselig 4 lykter med parklys. Som det står lenger opp i Lovdata er det maks 2 lykter.

Dvs visst du da kobler bort de orginale og bare bruker de i bøttelyktene. Så går det sikker bra.

Isåfall så er det der nye regler. For jeg har godkjent flere biler med mange flere enn 2 parklys.

Skrevet

Isåfall så er det der nye regler. For jeg har godkjent flere biler med mange flere enn 2 parklys.

Som Lars89 skriver:

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

Ulikt hvordan det praktiseres tydeligvis, men det står jo rett fram at det er to stk parkeringslys som er tillatt. Far min måtte koble av parklysene i sine 1000-metere da han viste den fordi han hadde 4 stk parklys. Det var på Risløkka i Oslo. En Toyota pick-up.

Skrevet

bmwkizn: mener du godkjent på biltilsynet eller EU-godkjent?

De færreste mekanikere kan regelverket 100%. En på jobben setter t.o.m feil hvis det er gåene parklys i ekstralysa...

Skrevet

ser det er fleire måter å tolke lover og regler på her

PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg. nr. 7, serie 01, tillegg 4,

rettelse 2.

B) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved

direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i

alt. a eller b.

Her står det ikkje noe om MAKS antall, dette viser heller eit minimums krav for parkeringslys.

Det at CCFL ringene har tilsammen 4 ringer som gir lys, men det er kun TO lykter til sammen, så her trenger ein ikkje å kople vekk to av ringene. Visst BT skulle starte å purre på dette, så viser du til denne paragrafen over.

CCFL er ein smule meir kvite enn vanlige halogen/glødepærer, men mesteparten av dei ringene pleier å vere godskjente, enten i henhold til tuv, iso eller E-kravene.

Tenk på alle som kjører rundt med 6000k i hovedlysene, samme kelvin som CCFL ringene, ingen av dei blir stoppa pga dei lyser for blått.

i følge regelverket så har du lov å kjøre med kvit eller gul lys framme, og ikkje lov med farga lys som t.d. blått som kan forvekslast med utryknings kjøretøy, men det står ikkje noe om blå aktig. For meg så er CCFL ringene og 6000K kvit, 8000 og 10000 starter å grense mot blått.

stylinga er ikkje noe som trenger godskjenning, men visst den henger løst og er fare for at den kan falle av så kan du få krav om å feste den bedre, men ingen grunn til å frykte noe på bt.

felger er vel ein av dei plassene folk tøyer grensene mest, visst dimmensjonen på felgene og dekkene du har på nå står i instuksjons så skal det vere greit, evt tuv godskjenning, samt at rulleomretsen ikkje overstiger 5% av orginalen.

Spacere er litt fyfy, men dei får du og skaffa med tuv godskjenning

Du har nok terga på deg den politibetjenten på ein av dei dårlige dagane til den personen

Skrevet

Tusen takk for hjelpen. Da får jeg bare la ting stå og får håpe på den går igjennom. Er nesten ingen andre problemer, så det skal vel gå greit håper jeg. :)

hehe, politibetjenten virket ikke blid nei. :shock:

Skrevet
bmwkizn: mener du godkjent på biltilsynet eller EU-godkjent?

De færreste mekanikere kan regelverket 100%. En på jobben setter t.o.m feil hvis det er gåene parklys i ekstralysa...

På biltilsynet ;) jeg godkjente min Nissan King cab der for noen år siden med 4 stk P-lys.

Pluss at jeg ble stoppet for 8-10 år siden med min escort xr3i med 9 stk lys som lyste i fronten når lysbrytern sto på parklys. Altså orange lys i blinklysa. vanlig parklys. 3 stk 1000 metringer med p-lys. og grøftlys. Og eneste jeg fikk besked om å fjerne var lyset i blinklysene pga det lyste orange.

Skrevet
Tusen takk for hjelpen. Da får jeg bare la ting stå og får håpe på den går igjennom. Er nesten ingen andre problemer, så det skal vel gå greit håper jeg. :)

hehe, politibetjenten virket ikke blid nei. :shock:

Slapp av, bilen skal jo ikke ha takst!!

Min erfaring med slike forevisningskontroller påtvunget av politiet er at de sjekker at det som er bemerket på lappen er i orden og ferdig med det! Har aldri møtt motvilje hos BT, men UP kan være svært vanskelige. BT tar gjerne en diskusjon og er behjelpelig, mens politiet "har rett" samme hva det gjelder.

Skrevet

er bilen til kontroll hos BT så kan de se på hva de vil. også ting som ikke står oppført på en kontroll lapp fra politiet. har erfart det selv.

Skrevet
ser det er fleire måter å tolke lover og regler på her
PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

3.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet A i henhold til ECE-reg. nr. 7, serie 01, tillegg 4,

rettelse 2.

B) Være e-merket med symbolet A i henhold til direktiv 76/758/EØF, som endret ved

direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/516/EØF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i

alt. a eller b.

Her står det ikkje noe om MAKS antall, dette viser heller eit minimums krav for parkeringslys.

Det at CCFL ringene har tilsammen 4 ringer som gir lys, men det er kun TO lykter til sammen, så her trenger ein ikkje å kople vekk to av ringene. Visst BT skulle starte å purre på dette, så viser du til denne paragrafen over.

CCFL er ein smule meir kvite enn vanlige halogen/glødepærer, men mesteparten av dei ringene pleier å vere godskjente, enten i henhold til tuv, iso eller E-kravene.

Tenk på alle som kjører rundt med 6000k i hovedlysene, samme kelvin som CCFL ringene, ingen av dei blir stoppa pga dei lyser for blått.

i følge regelverket så har du lov å kjøre med kvit eller gul lys framme, og ikkje lov med farga lys som t.d. blått som kan forvekslast med utryknings kjøretøy, men det står ikkje noe om blå aktig. For meg så er CCFL ringene og 6000K kvit, 8000 og 10000 starter å grense mot blått.

stylinga er ikkje noe som trenger godskjenning, men visst den henger løst og er fare for at den kan falle av så kan du få krav om å feste den bedre, men ingen grunn til å frykte noe på bt.

felger er vel ein av dei plassene folk tøyer grensene mest, visst dimmensjonen på felgene og dekkene du har på nå står i instuksjons så skal det vere greit, evt tuv godskjenning, samt at rulleomretsen ikkje overstiger 5% av orginalen.

Spacere er litt fyfy, men dei får du og skaffa med tuv godskjenning

Du har nok terga på deg den politibetjenten på ein av dei dårlige dagane til den personen

For det første er det flere som blir stoppet med ettermonterte 6000k Xenonlamper, nettopp pga de ofte ser det på fargen. Og igjen derfor vet det er ettermontert, noe som er ulovlig sålenge bilen ikke har automatisk høyderegulering og lyktespylere.

For det andre så er ikke plingplong CCFL ringer fra Ebay TuV godkjent, og derfor er de heller ikke automatiske GodKJENTE.

Skrevet
ser det er fleire måter å tolke lover og regler på her
PARKERINGSLYS

3. Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt parkeringslys.

........

Her står det ikkje noe om MAKS antall, dette viser heller eit minimums krav for parkeringslys.

Nei. Det står to - ikke minst to - og det betyr at bil skal ha to parklys; ikke 3 eller 4 eller 12 for den del.

Skrevet

For det første er det flere som blir stoppet med ettermonterte 6000k Xenonlamper, nettopp pga de ofte ser det på fargen. Og igjen derfor vet det er ettermontert, noe som er ulovlig sålenge bilen ikke har automatisk høyderegulering og lyktespylere.

For det andre så er ikke plingplong CCFL ringer fra Ebay TuV godkjent, og derfor er de heller ikke automatiske GodKJENTE.

Nå er det litt forskjell på hovedlysene og parklys da, dei fleste veit/bør vete at ettermontert xenon i nærlys, fjernlys eller tåkelys ikkje er lov, så lenge ein ikkje har linser pluss automatisk høyderegulering og lyktespylere som du nevner. Da får ein ta den boten og det som følger med :wink:

2 CCLF ringer til svarer noe rundt 5w når ein plasserer dei sammen, ikkje er dei i ein ulovlig farge og lyset er forsvakt til å skape forstyrrelser for andre traffikanter.

Derav ikkje noe særlig som BT kan pirke spessielt på.

Ein får det ein betaler for, enten bilig eller litt dyrere og testet i henhold til dei krav som stilles.

Nei. Det står to - ikke minst to - og det betyr at bil skal ha to parklys; ikke 3 eller 4 eller 12 for den del.

Om du setter inn ei ekstra parkpære i nærlyset i tillegg så er det ingen som kommer til å reagere på dette.

Det er forsatt kun parklys i TO lykter.

du kan bruke det som eit minimuskrav , for visst du ikkje har pakrlus 2 lykter så er det ein feil på bilen.

Eg har ikkje sagt at det lov med masse ekstra lys og alle har parklys, for CCFL ringene er forsatt kun montert i 2 lykter, som oppfølger kravene som står i lovdata.

Så eg ser ikkje at det skulle bli noe problem på BT pga AE

Skrevet

Pga de ikke er CE merket, det er nok.

Samme som at det ikke er lov med senkesett som ikke er TUV godkjent, selv om det fungerer til å kjøre med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...