Gå til innhold

Hodetelefoner, - Ny trend blandt unge sjåfører?

Andreas1
 Share

Anbefalte innlegg

Det siste året/halvannet har jeg sett en stadig økning av unge sjåfører som kjører med headphones, spesielt i Oslo sentrum og omegn. Jeg har også sett sjåfører stå og sperre unødvendig lenge for ambulanser og andre utrykningskjøretøy, sannsynligvis fordi de ikke hører sirenene.

Har ikke nyskolerte sjåfører lært viktigheten av hørsel i tillegg til syn når de kjører, -eller skjønner de det ikke? Er det blitt så lite fokus på medtrafikanter og sikkerhet at det er greit å "stenge verden ute"?

Kom gjerne med din mening for dette synes jeg er helt tullete, og hadde det vært opp til meg skulle dette vært straffet med både bot og prikker...

2010Kjringmedheadphones.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

En ting er døve folk som mesterer situasjonen ved opptrente andre sanser slik at de følger med i speiler og bruker hodet, men når du sitter og smånikker og holder rytmen med blikket rett frem er det ikke mye av omverdenen man får med seg... En døv person har tilpasset seg omverdenen på en helt annen måte.

En hørende som overdøver lyder med annen lyd går jo glipp av all audio i trafikken, alt fra sirener til rop og skrapelyder.

Det værste er at jeg synes jeg ser det stadig oftere. Alt ifra Koss til svære Hi-fi og gjengangeren er gjerne ung mann 18-22 år. Ên gang har jeg sett en ung kvinne ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med trådstarter, fint det er fler som ser faren ved dette. Gjelder forøvrig også gående og syklende langs veiene Med headset, eller musikkpropper i begge ørene har man kjapt sagt i fra seg muligheten av å komme seg unna en potensiell ulykke. Med musikk i ene øret vil jeg påstå sjansen for å bli påkjørt halveres, minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i musikk i bilen selv men det er to ting jeg ikke tåler å se! Hodetelefoner på en sjåfør og jalla anlegg(svære basskasser med neonlys og faenskap)

Jeg har også lagt merke til at stadig flere sitter med hodetelefoner eller propper i ørene i bilen, det ser dumt ut og er til fare for trafikken [-X

Når det gjelder annen lyd i bil så skal det være et orginalt HIFI sound system med integrerte og skjulte subwoofere og ikke svære kasser i bagasje rommet, har man ikke sånt så får man høre på musikk hjemme!

Jeg sier det bare enkelt og greit: Audi med Bang&olufsen anlegg og BMW med Logic 7 spiller mye bedre enn både hodetelefoner og "garasje stereo" Begge mine Audier har full Bose sound system og bedre lyd får du ikke, til og med i min 100 fra 93 er lyden i Bose systemet utrolig bra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at det er 90% av alt man oppfatter i trafikken er gjennom synet. Men uansett, høyt anlegg eller ikke... Så overdøver fortsatt et headset noen naturlige lyder som alltid er der.

Det blir vel i overkant drøyt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom en som skulle hente meg og ei veninne på fest en gang, han satt med høretelefonene på full guffe da vi kom ut, spurte hvorfor han ikke brukte anlegget istenden (for det var der) men han likte bedre høretelefoner for da slapp han lyden av bilen/trafikken i tillegg... er nok mange som bruker det av samma grunn som han, selv om det er dritfarlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...