Gå til innhold

Trekking av tilhenger uten BE

Larsinnj
 Share

Anbefalte innlegg

Har søkt litt rundt på nettet om dette, men er jo svart så mye forskjellig.

Noen som hva hvor tung henger man kan dra med B-lappen?

Er det henger opp til 750 kg? Med eller uten last?

Har jeg med bare B lov til å dra en biltralle med en bil oppå? Bilen er en 200sx s13, så ser ikke for meg at den veier all verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten E er det alltid tillatt totalvekt som gjelder, hva du har på hengeren er uten betydning. Du har f.eks. aldri lov å kjøre en tom boggihenger med tillatt totalvekt på 2 tonn selv om den kun veier 350kg.

Det skal veldig mye til for at du kan kjøre med biltralle og en 200SX på. Da skal du finne en heeelt riktig kombinasjon av bil og henger.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... lasse+B%29

Med klasse B kan du etter bilen trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med klasse B dersom

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg), og

* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Har du f.eks. en bil med egenvekt 1500kg som har tillatt totalvekt på 2000kg har du lov å trekke henger med tillatt totalvekt 1500kg. De fleste bilhengere har høyere tillatt totalvekt enn det - og dessuten så veier de typisk 600kg, så da hadde du uansett kun hatt 900kg igjen til bilen, om du i det hele tatt finner en henger som har lav nok tillatt totalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det si at jeg har lov til å trekke 1270 kg uten hengerlappen? 3500-2230=1270kg.

Det betyr at du har lov å trekke henger med tillatt totalvekt på maks 1270kg, forutsatt at du ikke overskrider tillatt vogntogvekt (og tilhengervekt selvfølgelig) i bilens vognkort. Mange biler har lavere tillatt vogntogvekt enn 3500kg, har du f.eks. maks 3200kg så må du slå av 300kg til på hengerens tillatte totalvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan blir dette på BE? Er det maks 3500kg der?

Tenkter da bilens totalvekt + hengers aktuellevekt? Eller kan mann overskride?

Tenker hvis man kjøper en BMW X5 så veier vel den fort et par tonn + tilleggsvekt så er man sikkert på 2500kg, har man da bare lov til å dra ett tonn, eller kan man dra det som er maks tillatt totalvekt i vognkort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker hvis man kjøper en BMW X5 så veier vel den fort et par tonn + tilleggsvekt så er man sikkert på 2500kg, har man da bare lov til å dra ett tonn, eller kan man dra det som er maks tillatt totalvekt i vognkort?

Forskjellen på B og BE er at med B er det samlet tillatt totalvekt(både for bil OG henger) som gjelder, mens med BE er det reell samlet vekt som gjelder.

Hilsen en som vet at det ikke er lurt å kjøre Transit med tillatt totalvekt 3300kg og henger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på B og BE er at med B er det samlet tillatt totalvekt(både for bil OG henger) som gjelder, mens med BE er det reell samlet vekt som gjelder.

Hilsen en som vet at det ikke er lurt å kjøre Transit med tillatt totalvekt 3300kg og henger...

med andre ord så kjører du en bil som veier to tonn så kan ikke hengeren veie mer en 1500kg hvis du har BE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis bilen har lov å dra mer en 1500kg så kan du det vis du har BE. tok det akkurat selv og fekk det forklart da. med B er det uansett kun maks 750 kg du kan dra uansett om bilen har lov å dra mer, men veier bilen 3 tonn kan du ikke dra mer en 500 kg, for du må heler ikke kommer over 3500kg. men vis du har BE er det det som bilen har lov å dra som gjelder, så vis du har en bil som veier 3 tonn og kan dra 3 tonn så har du fortsatt lov å kjøre det på BE :) Jeg er dårlig til å forklare. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen begrensning på 3500 med BE. Da er det kun bilens tillatte hengervekt og vogntogvekt som gjelder. Og da er det aktuell vekt vi snakker om. Tillat totalvekt på hengeren spiller ingen rolle så lenge den ikke overskrides. Jeg kan kjøre lovlig med vår 5 meter 2 tonn henger på 1eren så lenge jeg ikke laster mer enn 1 tonn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å ta BE lappen det. tar ett last sikringskurs, en veilednings time, så oppkjøring. koster 5000kr.. gjort unna på ei uke. jeg brukte Hønsen på korset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...