Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For min del er 1981 modell 911 turbo absolutt den mest interessante porscha.. de nyere er heftige, men prisen er for høy til at jeg kunne tenkt meg å betale så mye for en eneste bil(om jeg hadde hatt råd da:P, heller kjøpt flere gamle biler og pusset opp for så å lage et lite personlig "museum"/garasje med biler på låven, litt koselig utstyrt med lys/fine effekter osv.

• Svar 287
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Klarer ikke helt utseendet på dem,det er alt jeg sier. Betviler ikke et sekund at de er rå kjøremaskiner,synes bare ikke de er særlig pene å se på.

Helt fra jeg var en liten tass har jeg syntes porschene har et kjedelig utseende som ikke appelerer til meg personlig. Men heldigvis; vi har alle hver vår smak. :)

Skrevet

Det der er jo en herlig klassiker, så hvis 911 ligner på denne har den ingen grunn til å skjemmes :wink: Porsche 911 er det største ikonet innen bilverden og har en tidløs design som enda ikke er overgått.

Skrevet
For min del er 1981 modell 911 turbo absolutt den mest interessante porscha.. de nyere er heftige, men prisen er for høy til at jeg kunne tenkt meg å betale så mye for en eneste bil(om jeg hadde hatt råd da:P, heller kjøpt flere gamle biler og pusset opp for så å lage et lite personlig "museum"/garasje med biler på låven, litt koselig utstyrt med lys/fine effekter osv.

Denne filmen der Walter Röhrl ratter en 911 Carrera RS 3.0 fra tidlig 70-tallet rundt Nürburgring gir et godt inntrykk av hvordan man bør ratte en eldre 911 når det går fort... forsiktig inn i svingene og hurtig ut. 230 HK fordelt på kun 900 Kg var nok til at Carrera RS 3.0 klarte 0-100 Km/t på 5,3 sekunder og en topphastighet på ca. 250 Km/t.

Her er derimot en film fra slutten av 80-tallet med Stefan Roser i en RUF Yellowbird rundt Nürburgring der han bryter alle regler for ratting av en 911... 8)

RUF Yellowbird har en motor som utvikler 469 HK. 0-100 Km/t går løs på 3,7 sekunder og topphastigheten er 320 Km/t. Dette var svært imponerende ytelser på 80-tallet.

Skrevet

Siden Porsche er i fokus her, så må jeg nesten nevne MIN favoritt-porsche (er ingen spesiell Porsche-fan men), den 993`n som de bruker i "Bad boys". Den har utseendet og effekten i orden! :)

Skrevet
Siden Porsche er i fokus her, så må jeg nesten nevne MIN favoritt-porsche (er ingen spesiell Porsche-fan men), den 993`n som de bruker i "Bad boys". Den har utseendet og effekten i orden! :)

Porschen i Bad boys er en 964 Turbo 3.6 :)

9a5llpogstax91f3k58y.jpg

Skrevet

Carrera S PDK er faktisk raskere enn 996 turbo manuell fra 50-250... utviklingen går videre..

Jeg er enig i det du skriver Fredrik, men for min del synes jeg det er utelukkende positivt for alle oss andre enn hardcore porschefans, ettersom inngangsbilletten til en 996 blir hyggeligere og hyggeligere..summa summarum kan man nemlig ikke stikke under en stol at 996 er en betydelig mer moderne, bedre og raskere porsche enn 993, og representerer derfor fantastisk value for money ( i den grad det kan sies om porsche... ), for de som vil ta steget og begi seg inn i hekkmotorenes verden :)

997 Carrera S har tross alt hele 385 HK så forskjellen opp til 996 Turbo´s 420 HK er ikke så stor. Jeg er faktisk mest av alt imponert over at en standard Boxster med kun 255 HK idag klarer 0-100 Km/t på 5,6 sekunder med PDK Sport+. Det er på nivå med E36 M3 (3,2 liter) og det er ikke mye "billig" Porsche over en slik akselerasjon.

Jeg er ellers helt enig med deg i at 996 representerer mye Porsche for pengene, men jeg tror faktisk at jeg heller hadde spart videre så en Cayman S (987c) kommer innen rekkevidde. I min bok er nettopp Cayman S kanskje det beste kompromisset når det gjelder Porsche. 320 HK og 370 Nm er nok til at den med PDK Sport+ klarer 0-100 Km/t på 4,9 sekunder og en topphastighet på 275 km/t. Det holder i lange baner for min del... :D

Den mangler dog diffsperre grunnet porsches (velbegrunnede?) frykt for kannibalisme innad i rekkene...et must på en slik bil ifølge meg...kan dog ettermonteres aftermarket..men dog..GT# har en kraftigere, høyere turtall og mer slitesterk motor, det er jo GT1 blokken uten pustehjelp...assymetrisk Diffsperre, girkasse-kjøling, bedre understell og dempere.... for banekjøring har GT3 en stor fordel... cayman S er nok bedre i det daglige..

Skrevet

Den mangler dog diffsperre grunnet porsches (velbegrunnede?) frykt for kannibalisme innad i rekkene...et must på en slik bil ifølge meg...kan dog ettermonteres aftermarket..men dog..GT# har en kraftigere, høyere turtall og mer slitesterk motor, det er jo GT1 blokken uten pustehjelp...assymetrisk Diffsperre, girkasse-kjøling, bedre understell og dempere.... for banekjøring har GT3 en stor fordel... cayman S er nok bedre i det daglige..

Diffsperre er et must og Porsche har fått mye kritikk for ikke å ha det som standard på Boxster/Cayman modellene. Frykten for kannibalisme mellom spesielt Cayman S og 911 Carrera er uten tvil velbegrunnet, men jeg er usikker på om et fravær av diffsperre på Cayman S er den mest rasjonelle veien å gå.

Det er forøvrig ikke første gang Porsche har hatt problemer med kannibalisme mellom modellene... 914/6 var på mange måter en bedre bil enn den samtidige 911T og 924 Turbo (931) var faktisk hurtigere enn den samtidige 911 SC modellen.

Det er heller ingen tvil om at GT3 idag er Porsches suverent fineste og mest fokuserte modell, men den er dyr og temmelig hardcore. Hadde jeg hatt ubegrenset med penger (og dermed flere biler til forskjellig bruk - inkl. en Cayman S) er det heller ingen tvil om at nettopp GT3 hadde hatt en selvfølgelig plass i min garasje.

2893, 3436, 3614, 3800, 3797... Porsches boxerseksere kommer i mange forskjellige versjoner med forskjellig motorvolum. Fra og med 3436 cm3 begynner det å bli morsomt (Boxster S/Cayman S) og GT3´s motor på 3797 cm3 topper kransekaken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...