Johnsen86 Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Når jeg kjøpte min e46 i august var det en knekt fjær. byttet denne.og kom en rar dunkelyd bak når jeg kommer i humpler eller huller i marka, tok av hjulet og så den var knekt :/ er det fjærene som er dårlige orginalt eller er det opphenge/konstruksjonen bak? Dvs at fjær på samme sted knakk to ganger på kort tid?? Ikke usannsynlig uvanlig. Å svare på spørsmålet om hvorfor vil bare være spekulasjoner på ett slikt forum, om ingen tilfeldigvis er utdanna metallurger og føler for å analysere konstruksjonen til den store gullmedaljen. Når det er sagt så er jo bakfjærene laget slik at de har tynt gods nede og oppe og tykkere på midten, kalles vell progressiv fjæring. Har aldri vært ute for at de har knukket på det tykkeste, kun nede på det tynneste så kan du spekulere selv
Aquarius Skrevet Juni 3, 2010 Forfatter Skrevet Juni 3, 2010 Har hatt brudd oppe på ventre bakfjær, og nå nede på høyre side. Som du skriver Johnsen86, har begge mine fjærbrudd vært i overgangen mellom fjærens minste (fjærenden) og største diameter. Det er nok her vridningskraften i fjæren er størst. Etter det jeg har lest er denne type usymmetrisk fjær konstruert for et bredt absorbsjonsområde der både sportslig stivhet og komfort ivaretas i et rimelig kompromiss - eller progressiv fjæring som det beskrives over. Legger merke til at flere leverandører har en forsterket fjærutgave. Om denne anbefales ved større vektbelastning eller for stiver bakvogn vet jeg ikke, men kanskje andre på forumet vet? Ser også at senkefjærene ikke er asymetriske, men har samme diameter i hele fjærens lengde. Er det noen av dere som har montert senkefjærer som opplever samme bruddfrekvens på senkefjærene?
bmw530i Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 er det farlig å kjøre med en knekt fjær? :/ er begynt å dunke nå. og jeg skal fra kristiansand til fredrikstad i morgen:P
Lars89 Skrevet Juni 3, 2010 Skrevet Juni 3, 2010 Å kjøre med knekt fjør bak på E46 vil jeg tro går helt fint sålenge bare den minste ringen er knekt. Har senkesett på min som har stått der i flere år og ingen knekte fjører enda så har inntrykk av at senkefjører er noe sterkere
Aquarius Skrevet Juni 3, 2010 Forfatter Skrevet Juni 3, 2010 Fikk samme svar fra Stenshagen som Lars89 skriver. Ikke farlig så lenge bruddet er i enden av fjæra. Om fjæra er knekt så langt inn at den ikke spenner bærearmen skikkelig, er det vel ikke så bra å kjøre med. Ta av hjulet så ser du jo hvor den er knekt. Og forhåpentlig vis, god tur..
bmw530i Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 har sett og er nede med overgangen mellom tynn og tykk nede men dunker ganske godt og ser høydeforskjell
Fredrik Skrevet Juni 4, 2010 Skrevet Juni 4, 2010 Den ene bakfjæren på var 2003 E46 318d Touring ble ødelagt da bilen hadde kjørt ca. 60000 Km og det var en garantisak. Begge fjærene bak ble skiftet samtidig (originale standardfjærer). Nå har bilen kjørt ca. 250000 Km og de "nye" fjærene er stadig like fine. Jeg vet ikke hvorfor det er så stor forskjell på kvaliteten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå