Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Inni helvette for noen priser da!

450k var MYYYYEEE mer da ja!

Fattern bygde huset for det på den tiden. Litt rart å tenke på at noe som kostet ca 600k inkludert tomt osv osv på den tiden er verdt 3.4-3.5 mill i dagens kronasjer..

Ja, det er faktisk helt sykt! Det er bare snakk om 20 år!

BMW er jo fortsatt dyrt, men ikke SÅ dyrt...Nå kan egentlig hvem som helst kjøpe seg en ny bmw med en "normal" motor. Var vist helt andre boller for 20 år siden da? Har ikke så mye info om akkurat dette pga jeg var ikke så aktivt i bil kjøp i 1990 :lol:

Skrevet
Flere inflasjonskalkulatorer på nettet sier at 450000 kroner i 1990 tilsvarer mellom 670 og 700000 idag.

Syns det hørtes litt lite ut jeg men...

Kan godt hende det stemmer da Anders! :)

Skrevet
Flere inflasjonskalkulatorer på nettet sier at 450000 kroner i 1990 tilsvarer mellom 670 og 700000 idag.

Syns det hørtes litt lite ut jeg men...

Kan godt hende det stemmer da Anders! :)

Kan godt stemme det, men må huske på at boligmarkedet har steget endel også vettu...

Skrevet
BMW var luksusvogn til de grader før. Man var nesten dekadent i flere områder av Norge da. Såkalt stormannsgal.

Det skal vel ikke være noen "nesten" foran "dekadent"?

Dette var jo også på tiden det var vanvittige tileggsavgifter/luksusavgifter på soltak, skinninteriør, airbag (!), store hjul og AC. Takk og lov har jantelovsrytterne jekket seg ett hakk ned siden da. (Men kun respondert med å jekke opp avgiftene på andre ting).

Tror nesten ikke jantelovsrytterne har jekket seg - men metodene deres har blitt langt mer sofistikerte.

Folk som har kjent boligbransjen i flere tiår forteller meg at du tidligere ble nektet husbanklån hvis du ønsket å bygge hus med for høy standard - derfor måtte man bygge huset med linoleum på gulvet, få ferdigattest - for deretter å rive opp linoleumen og legge parkett. :roll:

I bilbransjen måtte flere fabrikker fjerne standardutstyr på biler som skulle til Norge, fordi utstyret gjorde at det påløp store ekstrabeløp i luksusavgifter. Dette gjorde at f.eks. unødvendig luksus som sikkerhetsbelter i baksetet ble vanlig ganske sent i Norge.

Dette førte også til at f.eks. BMW monterte høyre sidespeil først etter at bilen kom til Norge - på den måten slapp man importavgiften på det høyre speilet. Derfor vil en BMW fra tidlig 80-tall ofte ha elektrisk styring av venstre speil, men ikke av høyre...

Skrevet
det betyr ikke at kjøpekraften på 80-90 tallet var like god somden er nå, selv om prisen er lik

hehe, Det er første gang jeg har hørt noe si at kjøpekraften er høyere nå enn på 80 og 90 tallet. Med tanke på at 80 og 90 tallet var gull alderen for å kjøpe hus. Har to nære familiemedlememr som er eiendomsmeglere, og de syns det er helt horribelt hva man må ut med nå i forhold til da hun begynte i "gamet"...

Skrevet
Inni helvette for noen priser da!

450k var MYYYYEEE mer da ja!

Fattern bygde huset for det på den tiden. Litt rart å tenke på at noe som kostet ca 600k inkludert tomt osv osv på den tiden er verdt 3.4-3.5 mill i dagens kronasjer..

Jeg er sikker på at det ligger noe nyttig lærdom her mht. om hvorvidt man bør bruke pengene på ny bil eller fast eiendom.

Får se om jeg kan tenke litt over akkurat det - en eller annen dag.

Skrevet

Jeg er sikker på at det ligger noe nyttig lærdom her mht. om hvorvidt man bør bruke pengene på ny bil eller fast eiendom.

Får se om jeg kan tenke litt over akkurat det - en eller annen dag.

Hehehe... du sier noe. Jeg er iallefall glad for at jeg i 1989 valgte å kjøpe en større leilighet istedenfor å kjøpe en finere bil. Gevinsten på denne leiligheten kom godt med da vi 10 år senere bygget hus uten å måtte ta opp lån. Ulempen... om man kan uttrykke det slik var at vi i 2004 måtte nøye oss med en et år gammel E46 318d Touring. Vi har idag hverken lån på huset eller bilen... og BMW´en beholder vi inntil videre.

Skrevet

En del av Bmw-ene som ble tatt inn på 80-tallet kom på grønne skilter ettersom reglene for dette var ganske slappe. Faktisk tror jeg ikke det var noe krav utover at baksetene måtte tas ut. Dette gjorde at vi i en periode hadde biler som Porsche 911 og lignende kjørende rundt på grønne skilter. I ettertid har reglene for dette blitt betydelig strammet opp til slik vi kjenner dem i dag.

For øvrig, angående husprisene på slutten på 80-tallet kan det nevnes at markedet nettopp hadde vært gjennom en av de større boblene i historien, og prisene var derfor historisk lave. Markedet brukte mye av 90-tallet før det hadde stablisert seg. Derfor kan man få et litt skjevt bilde av prisstigningen om man sammenligner med et normalt og friskt marked.

Skrevet

Dette er korrekt og viktig å ta med når man betrakter historisk verdistigning i eiendomsmarkedet. Jappetiden på midten av 80-tallet fikk en brå slutt med den såkalte "black monday" den 19. oktober 1987. Da falt aksemarkedet kraftig (Dow Jones ned 22%) og eiendomsverdiene tilsvarende. Mange banker ble teknisk insolvente og i stor grad nasjonalisert... spesielt i Norge. Bankene satt inne med store lagre av boliger som ikke kunne selges. Det var derfor ekstremt billig å kjøpe eiendom på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Hadde du cash på denne tiden ble du traktert som en greve overalt.

• 2 years later...
Skrevet
Dette er korrekt og viktig å ta med når man betrakter historisk verdistigning i eiendomsmarkedet. Jappetiden på midten av 80-tallet fikk en brå slutt med den såkalte "black monday" den 19. oktober 1987. Da falt aksemarkedet kraftig (Dow Jones ned 22%) og eiendomsverdiene tilsvarende. Mange banker ble teknisk insolvente og i stor grad nasjonalisert... spesielt i Norge. Bankene satt inne med store lagre av boliger som ikke kunne selges. Det var derfor ekstremt billig å kjøpe eiendom på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet. Hadde du cash på denne tiden ble du traktert som en greve overalt.

Apropos "Black Monday" 19. oktober 1987 og stigende priser på E30 (uten sammenheng forøvrig)... :)

http://e24.no/boers-og-finans/25-aar-si ... y/20288822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...