Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idar var det bilmesse i Sandefjord og for mitt vedkommende ble denne selvfølgelig besøkt. Messen var fin, det var sol og flott vær og mye fint å titte på. Mercedes SLS bemerket seg noe veldig.

Det første besøket bar seg til Mercedes standen (ettersom jeg parkerte rett ved siden av) og ble veldig imponert over SLS 6,3 AMG og S-klasse 350CDI AMG. SLS'en var enorm, panseret på 3m og setene over bakhjulene var übergromt, det samme med lyden av den herlige 8'eren og ikke minst B&G lydanlegget til 65.000kr som kommer opp fra dashen. S-klasse imponerte også svært med AMG pakke både hva gjaldt utseende og interiør. Virkelig lekkert. De andre Mercedesene, som E-klasse cabriolet, sedan og stasjonsvogn, samt C-klasse sedan og stasjonsvogn var begge ordentlige påkostede versjoner. MB SLS trakk selvfølgelig mange skuelystende mennesker.

Videre bar turen over til Peugot. Ikke noen spennende biler, men CZS (eller noe i den duren) var ett høydepunkt ift. alle andre Peugot. Bilen var veldig Lamborghini/Audi R8 inspirert og prisen, på snaue 360.000kr var jo helt enormt - billig.. I den forstand at den ser veldig ut som en "superbil" og hvordan bilen ellers var. Bilens interiør var videre trukket i helskinn, både seter, midtkonsoll og dashbord. Skikkelig lekkert med fin instrumentering.

Deretter var det videre over til VW/Audi's stand.. Her var magneten R8 til stede og denne trakk, som SLS mange skuelystende mennesker. Bilen er jo i og for så grei, de andre Audiene var også rimelige påkostede versjoner med S-line og massevis av utstyr..

Etter å ha besøkt disse gledet jeg må nå for å gå til Bilia som arrangerte BMW standen..

En stand som skuffet noe helt enormt.. Det var ingen magnet som tiltrakk folk, noe jeg mener åpenbart BMW nå mangler. En ny Z8 ville vært på sin plass.. Ikke engang en ny 7 serie hadde de dratt med seg for å kunne gjøre litt konkurranse med Bertel O. Steens S-klasse. Det som imidlertid var godt var jo at de i det minste hadde dratt med seg en ny F10 525dA, men her kom skuffelsen så fort døren ble åpnet. Med det kjipeste interiøret og det kjipeste utstyret (Det manglet komfortseter, ett eksklusivt skinn, stor navigasjon, takluke, div. kameraer, Head up ++ og en rekke slike gadgets) trakk dette F10 rett ned i søla.. I tillegg til å stille ut kjipe 116d'er, X1 og X3 uten ekstrautstyr (ikke engang xenon, slik at de hadde fått angel eyes) ble jeg nesten flau på BMW's vegne.. Det eneste som kunne dra BMW noen hakk opp igjen var X6 Active Hybrid, som var fullspekket med herlig hudinteriør, også på dashbord og nye X5 xDrive30d LCI med tilsvarende interiør - altså en slik BMW skal være..

Selv når nå Peugot kunne varte med skinntrukkede dashbord i en simpel "sportsbil" til 360.000kr så sier jo det igrunn sitt..

Etter dagens opplevelse må jeg, desverre si, at BMW, slik de fremstod på messa, er langt, langt etter både MB og Audi.. I tillegg mangler BMW en skikkelig bil alà SLS... Våkn opp.

Skrevet

Må dessverre si meg enig her.

BMW lager utrolig flotte biler med fantastiske motorer og masse flott teknologi, men mangler et skikkelig blikkfang/superbil.

Mercedes spyr ut AMGer i alle fassonger og Audi har sin R8 i div versjoner, inkl 560-hesters lettvekts GT.

HVOR ER BMW? VÅKN OPP!

Skrevet

Problemet er dessverre også at det blir opp til forhandlere å stille opp på sånne messer/shows - og de må bære kosten av bilene selv i stor grad. X6 hybriden var garantert BMW Norge sin,men ellers er det altfor dyrt i litt nervøse tider for forhandlere å kjøpe inn heftige biler til utstilling eller enda verre, som demobiler.

Merker denne syken på jobben - jeg er veldig glad i de feite BMW'ene og har flere ganger forsøkt å få med noe heftig å ta med på f.eks Valle Hovin eller andre steder. Problemet er at BMW Norge i svært begrenset grad støtter sånt da det er dyrt,og at forhandleren ikke ønsker å kjøpe et råskinn av en bil de kanskje ender med å nesten selge med tap.

Sånn har business blitt, mye verre i BMW verden da det virker som BMW Norge er ganske vingeklippet og bare prøver å tjene mest mulig på minst mulig ressursbruk. (de låner ut ny 7'er og 5'er etc når de kan da,rart bilia ikke dro med seg dette..)

Skrevet

Jeg ser jo imidlertid at Bilia, spesielt Fornebu, har masse spekkede F10 5 serier, F01 7 serier etc. så å ta med noen av disse istede hadde gjort standen og inntrykket av BMW betydelig bedre. Spesielt tragisk var det jo når de dro med en ribba 525dA.. Hadde de fylt opp messa med en 7'er, en godt utstyrt 5'er, en 6'er (gjerne M6 som en "publikumsmagnet"), en Z4 el. og byttet ut disse kjipt utstyrte X3 xDrive18d, 316d/116i/ etc. med noen bedre utstyrte hadde hevet inntrykket og klassen til BMW flere hakk. Hvertfall så de kunne kjørt skikkelig konkurranse med MB og Audi.. Men det er vel kanskje slik at man heller sikter inn i VW/Skoda klassen...?

Skrevet

Tror nok som Wacman sier at mye ligger på kostnader.

Vet for eksempel at BMW Norge har ganske drøye utleie kostnader på sine biler til forhandler. Husker ikke prisen i hodet nå, men tror det var snakk om nesten 20kroner kilometeren.

Dermed så låner ikke forhandlere biler fra BMW Norge uten at det er strengt tatt nødvendig. Tror intensjonen fra BMW Norges side er at forhandlere skal stille med bilene selv, da det er lettere å selge for eksempel X5 hvis du har den som demobil i foretningen. Men det er en del av forhandlerene som synes de selger for lite X5 og dermed ikke ønsker å ta den kostnaden, noe som igjen hemmer salget av X5.

Vet at når BMW caravanen rullet rundt for et par år siden så tok de fortsatt betalt per kilometer på bilene de hadde med seg og det ble ganske dyrt.

Volvo Norge der i mot låner bilene sine gratis ut til forhandlere og dermed er det lettere for Bilia å møte opp med mye Volvo og mindre BMW.

Skrevet

Åi hadde helt glemt at det var bilmesse i dag :/

Apropo den SLSen så ahr jeg ikke gått glipp av for mye da den dreiv å kjørte fram og tilbake utafor her jeg bor i forrige uke, den er lang, breii og deilig. ;)

Skrevet

Høres jo ut som om bilia dro med seg volumsalgsbilene sine..

Du vet, de litt stusselige, men som det selges ganske mange av pga lav pris i forhold til grom-utgavene..

Kjedelig men sikkert for å friste flere i middelsegmentet til å kjøpe BMW. ("se, en BMW trenger ikke være så dyr")

Skrevet

Syns det lukter nettopp det ja. Og det er jo det BMW jobber så forbanna hardt med å få til også, og derfor stripper modellene for alt mulig som burde vært standard, og har verdens kjipeste standardseter...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...