Sjøbuse Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 har lurt på en ting en stnd nå. men glemt det hver gang jeg er innom bimmers. har 2 biler med forbruksmåler. når jeg kjører BMW`n og bremser på giret eller bare slipper gassen ned en bakke eller noe slikt så går forbruks nåla rett i bunn. på GSI`n så skjer det samme. det jeg da lurer på er om bilene faktisk bruker så lite drivstoff at målerne ikke teller noe som helst. eller bruker bilene så mye som det høres ut på turtallet?
Raggypants Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Jeg fikk spørsmål om dette på kjøreskolen og det riktige svaret er det som målerene dine viser. Grunnen er at når du renner ned en bakke på girene så er det bakken som triller bilen din nedover som igjen får drivverk og motor til å gå rundt av seg selv uten at bilen trenger å sprøyte inn bensin. Når du setter den i fri kan du se at måleren går litt opp. Det er fordi bilen må sprøyte inn litt bensin for å holde motoren i gang på tomgang. Edit: Som sagt gjelder dette i hovedsak innsprøytningsmotorer
Otis Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Dette gjelder da kun biler med injection, og ikke forgasser motorer.
Gunnar Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Fullt bensinkutt på motorbrems. Derfor lønner det seg ikke å sette bilen i fri i nedoverbakker (som mange gjør) så sant bakken er bratt nok til å holde farten oppe...
-Anders- Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Nå lærte jeg noe idag også! Har selv lurt på dette tidligere.
S.Arnesen Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Fullt bensinkutt på motorbrems. Derfor lønner det seg ikke å sette bilen i fri i nedoverbakker (som mange gjør) så sant bakken er bratt nok til å holde farten oppe... Hmmm, hvor lenge er bensinkuttet gjeldene tro? Motoren kan jo ikke ha bensinkutt i mange sekundene før maskinen får for dårlig smøring og alt går til helvette.
Morty999 Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 en motor får ikke smøring av bensinen.. og på motorbrems trenger den ikke bensin heller.. er ikke skadelig på noen måte..
Werther Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Man skulle tro folk var klar over dette med bensinkutt og motorbrems i bakker. Har jo vært vanlig i 25 år nå...
Ballder Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Fullt bensinkutt på motorbrems. Derfor lønner det seg ikke å sette bilen i fri i nedoverbakker (som mange gjør) så sant bakken er bratt nok til å holde farten oppe... Hmmm, hvor lenge er bensinkuttet gjeldene tro? Motoren kan jo ikke ha bensinkutt i mange sekundene før maskinen får for dårlig smøring og alt går til helvette. Det var på den tiden da opel fremdels trengte bly i bensinen det.
Der Barockengel Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 Hmmm, hvor lenge er bensinkuttet gjeldene tro? Kommer helt an på hvor lang bakken er, det. Brukt riktig er forresten bensinkuttet en glimrende måte å oppnå pene forbrukstall på store biler; de er tunge nok til å trille av seg selv i selv slakke bakker.
Sjøbuse Posted June 27, 2010 Author Posted June 27, 2010 men noe bensin må det da komme. hører jo motoren går.
Morty999 Posted June 27, 2010 Posted June 27, 2010 det er tyngden på bilen som da "drar" motoren rundt.. den går ikke av seg selv.. prøv å skru av tenninga engang du ligger i en nedoverbakke.. da blir det ingen forskjell.. du kan merke litt når du setter på tenninga igjen, for da åpner tomgangsmotoren i 0,5 sek.. IKKE vri på starter (hakk 3) for da knaser det fært
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now