Fredrik 90 Skrevet Juni 30, 2010 Skrevet Juni 30, 2010 Det må være den bilen Leadfoot viser til! Forøvrig en utrolig støgg bil
Just-turbodiesel Skrevet Juni 30, 2010 Forfatter Skrevet Juni 30, 2010 drit nå i den bilen, er fordel/ulemper ved laser som er poenget her..
Fredrik 90 Skrevet Juni 30, 2010 Skrevet Juni 30, 2010 drit nå i den bilen, er fordel/ulemper ved laser som er poenget her.. Jammen den er jo grusomt støgg da! det må du vel være enig i hehe....
Just-turbodiesel Skrevet Juni 30, 2010 Forfatter Skrevet Juni 30, 2010 drit nå i den bilen, er fordel/ulemper ved laser som er poenget her.. Jammen den er jo grusomt støgg da! det må du vel være enig i hehe.... Det kommer an på øyet som ser.. det er sikkert en kurrant vinterbil, med 4x4 og stasjonsvogn.. men ikke noe jeg umiddelbart kunne tenke meg, men det er jo likegyldig.. er jo eieren som skal være fornøyd.
Hawkon88 Skrevet Juli 1, 2010 Skrevet Juli 1, 2010 Vel, Utdannelse og utdannelse fru Blom.. Jeg har også liten tro på at oljereservene er tomme etter 2018 ettersom det framdeles blir produsert og levert Plattformer til norskekysten, i tillegg kommer Lofotutbyggingen, barentz havet osv..Problemet med den norske arbeidstokken (og spesielt yngre arbeidstakere) er en total mangel på arbeidsmoral og villighet til å stå på. Får de lillefingeren, så tar de hele hånden etc. Gjør noen feil, så kan du være sikker på at de fleste nekter skyld, selvom det er ganske opplagt.. Min filosofi går ut på at jeg, som betegner meg selv om både ydmyk og arbeidsvillig++, klarer meg fint uten utdannelse, fordi ryktet mitt i kontaktnettverket (som er forholdsvis stort) går forran meg. Jeg skulle no tro at dette funker for mitt vedkommende da jeg har mer i lønn enn kolegaene mine med fagbrev. Jeg var heller ikke blant den sjettedelen av arbeidsstokken som ble permitert (de gikk ikke etter ansinitet) rundt jul.
flobben Skrevet Juli 1, 2010 Skrevet Juli 1, 2010 Vel, Utdannelse og utdannelse fru Blom.. Jeg har også liten tro på at oljereservene er tomme etter 2018 ettersom det framdeles blir produsert og levert Plattformer til norskekysten, i tillegg kommer Lofotutbyggingen, barentz havet osv..Problemet med den norske arbeidstokken (og spesielt yngre arbeidstakere) er en total mangel på arbeidsmoral og villighet til å stå på. Får de lillefingeren, så tar de hele hånden etc. Gjør noen feil, så kan du være sikker på at de fleste nekter skyld, selvom det er ganske opplagt.. Min filosofi går ut på at jeg, som betegner meg selv om både ydmyk og arbeidsvillig++, klarer meg fint uten utdannelse, fordi ryktet mitt i kontaktnettverket (som er forholdsvis stort) går forran meg. Jeg skulle no tro at dette funker for mitt vedkommende da jeg har mer i lønn enn kolegaene mine med fagbrev. Jeg var heller ikke blant den sjettedelen av arbeidsstokken som ble permitert (de gikk ikke etter ansinitet) rundt jul. Tror nok heller ikke at det blir tomt for olje på en stund. Akkurat dette med bortskjemte unger unten arbeidsmoral tror jeg ikke nødvendigvis er et veldig stort problem. Jeg tror at de fleste nok vil føye seg ganske fort og endre stil. Så lenge arbeidsgiver setter krav. Ellers så var jo dette en ganske interessant artikkel http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3689810.ece som tar opp litt om dette emnet. Når det gjelder utdannelse så er jeg ikke sikker på at godt rykte går foran. Jeg har i flere steder opplevd at folk med master grad får automatisk bedre lønn en jeg som har bachelor, selv om jeg har lengre yrkeserfaring. Den ene jobben så hadde jeg yrkeserfaring mens han andre kom rett fra skole, men han fikk bedre lønn grunnet utdanning. Så får man spørre seg selv om hva som er viktigst, erfaring eller skole.
Just-turbodiesel Skrevet Juli 1, 2010 Forfatter Skrevet Juli 1, 2010 hawkon, om 30 år, da sjefen din er muligheter for å ansette en som jobber for halv pris og like hardt, trur du da at han beholder? godt mulig.. men det er langt i fra alle som vil tenke slik.
Hawkon88 Skrevet Juli 1, 2010 Skrevet Juli 1, 2010 Jeg sier meg ikke helt enig just turbodiesel, mennesker med erfaring er som regel bedre enn de som har "samme kunnskap" men som er nyutdannet. Nå sier jeg ikke at utdannelse ikke er en bra ting, men jeg sier at dersom man har rette holdninger til arbeid, så kommer man langt med det også. Det har jeg mange eksempler på. Man blir naturligvis ikke sjef for statoil, men jeg kjenner til flere som hadde grunnlønn på +/- 500 før de fylte 30. Da ligger man godt over snittet for hva en tidligere BI student på 30 har i året.. Lønnen reflekterer også at arbeidsgiver ønsker å beholde vedkommende. Det handler like mye om kunnskap som hvordan tingene blir gjort og alle "tilfeldighetene" som arbeidsgiver "ikke legger merke til", som feks at man alltid er presis på jobb osv. Flobben, nå vet ikke jeg hva du jobber som, eller hvilken erfaring du har- men min erfaring er at det er svært få som endrer seg vesentlig. Har man vokst opp med at det er greit å skulke skolen når man er litt trøtt, så gjør man det på jobb også.. Jeg snakker om en holdning hvor man faktisk stiller på jobb selvom man er syk, eller utsetter ferien fordi det er behov for at man er på jobb.. Det er faktisk noe de færreste gjør- uansett utdannelse og alder. Men jeg er usikker på om jeg gidder en slik diskusjon, jeg er hvertfall optimistisk når jeg ser på min egen fremtid, og er glad for jobben jeg har. Samtidig syns jeg utrolig synd på mange med flere hundre tusen i studielån som ikke får seg jobb.. Det er ingen selvfølge at man får en god jobb/godt betalt med en utdannelse heller.. Og i mange hvor man klatrer fort på karrierestigen, så går man er headhuntet til, og hvor jobben aldri er utlyst på finn.no..= Kontaktnettverk.
flobben Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Flobben, nå vet ikke jeg hva du jobber som, eller hvilken erfaring du har- men min erfaring er at det er svært få som endrer seg vesentlig. Har man vokst opp med at det er greit å skulke skolen når man er litt trøtt, så gjør man det på jobb også.. Jeg snakker om en holdning hvor man faktisk stiller på jobb selvom man er syk, eller utsetter ferien fordi det er behov for at man er på jobb.. Det er faktisk noe de færreste gjør- uansett utdannelse og alder. Men jeg er usikker på om jeg gidder en slik diskusjon, jeg er hvertfall optimistisk når jeg ser på min egen fremtid, og er glad for jobben jeg har. Samtidig syns jeg utrolig synd på mange med flere hundre tusen i studielån som ikke får seg jobb.. Det er ingen selvfølge at man får en god jobb/godt betalt med en utdannelse heller.. Og i mange hvor man klatrer fort på karrierestigen, så går man er headhuntet til, og hvor jobben aldri er utlyst på finn.no..= Kontaktnettverk. Tja, jeg vil tro at hvis man får ultimatet enten stille opp om morgenen eller få sparken så endrer man seg, men ja ser hva du vil frem til. Kjenner en som sykemelder seg hele tiden og i en alder av 30år aldri har beholdt en jobb lengre en noen mnd. Nå nylig hadde han fått seg en jobb som i mine øyner var ganske bra for en uten erfaring. 1.linje support innen It. Fyren var innstilt på å begynne, men så viser det seg at arbeidsoppgavene ikke stemte 100% overens. Det viste seg at han kom til å få litt mer utfordinger og nye ting å lære seg, og da løp han til legen og sykemeldte seg. Så nå er det du og jeg som betaler lønna hans, og han får selvfølgelig like godt betalt som han var lovet i den nye jobben. Så nå har han et års ferie før han må finne jobb igjen. Kan ikke akkurat si jeg er veldig imponert over det norske systemet her. Jeg håper og tror at dette er et unik tilfelle og at ungdommen som vokser opp nå til dags ikke blir sånn. At man går på jobb selv om man er litt små syk er på en måte en veldig god innstilling, så sant man ikke smitter alle andre/ eller jobber tregt/dårlig pga det. Så akkurat den greia der har to sider. Å flytte ferie har jeg faktisk akkurat gjort selv, men håper ikke det blir noen vane. Og ja kontaktnett er veldig viktig når det gjelder å få seg jobb, ingen tvil. Det jeg prøvde å si var at hvis man har utdannelse har man lettere for å få høyere lønn når man først får jobben, uansett om man får den gjennom kontaktnett eller ren søking. Der jeg er leid ut nå har de tre nivåer. Uten udanning, lavere utdanning og høyrere utdanning når de setter lønn, og det er offisiell policy fra ledelsen. Uansett erfaring nivå, så vil de gå ut i fra det når de ansetter, og slik er det i mange bedrifter.
Wacman Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Poenget mitt var at i internasjonal sammenheng begynner Norge å få lite å skilte med utover å ha olje. Vi produserer lite varer og har et ganske labert forhold til kunnskapsniva ala f.eks tidligere sovjetstater eller India har. Med høyere utdanningsnivå generelt i befolkningen er sjansene større for at man f.eks. kan drifte tjenester for store internasjonale konsern eller få seg jobb i utlandet. At mange klarer seg godt uten høyere utdanning vet jeg godt,da jeg er en sånn selv, poenget mitt er at det allikevel er mange mål jeg vil slite med å nå kun med erfaring og stå-på vilje når enkelte jobber krever noe akademisk bakgrunn også. Jeg har for øvrig en kollega som har langt over 50% fravær hele tiden. Så fort privatlivet hans blir rotete, eller noe går ham i mot - sykemelding. Forferdelig slitsomt å aldri vite om folk kommer på jobb eller ei og synd at samfunnet tillater den typ praksis. Skal liksom alltid være noen som misbruker systemet så til de grader.
Hawkon88 Skrevet Juli 2, 2010 Skrevet Juli 2, 2010 Så langt tror jeg at vi er ganske enige.. Men poenget mitt er at så lenge man har en stå-på-vilje (og har litt annlegg for hva man driver med) så skal man klare å få en ganske ok lønn og stilling etterhvert. Og dette med å være småsyk på jobb/eller bli sykemeldt og kanskje bli frisk fortere blir selvsagt en vurderingssak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå