Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med de tar telefonen ja, men jeg foretrekker å sende spørsmål på mail, da kan de velge selv når de vil svare på det, og så slipper jeg å sitte og vente på at noen skal ta telefonen, og å komme til riktige personer. Det er helt greit å ikke ønske å svare på mail, men da bør de droppe mailen på websidene. Føles rimelig meningsløst å bruke tid på å skrive mailer når man aldri får svar på det.

Det samme gjelder at de ikke oppdaterer nettsidene med nye programvarer/modeller. Kan garantere at de har tapt kunder på det.

• Svar 86
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Regner med de tar telefonen ja, men jeg foretrekker å sende spørsmål på mail, da kan de velge selv når de vil svare på det, og så slipper jeg å sitte og vente på at noen skal ta telefonen, og å komme til riktige personer. Det er helt greit å ikke ønske å svare på mail, men da bør de droppe mailen på websidene. Føles rimelig meningsløst å bruke tid på å skrive mailer når man aldri får svar på det.

Det samme gjelder at de ikke oppdaterer nettsidene med nye programvarer/modeller. Kan garantere at de har tapt kunder på det.

Jepp, jeg fant ikke noe til min bil der, og gikk heller for Hartge, og det er jo en del dyrere løsning.

Liker også mail veksling da man da har alt skriftelig og det er lettere å forholde seg til i etterkant.

• 1 month later...
Skrevet

En liten oppdatering om "chipping" av 116d:

Bestilte en CRD2 "mulitmap" fra DTUK (Dieseltuning UK) og testet den idag.

Den fungerer fint den. :)

0-100 8.4 (10.0 "stock").

Verifisert med Performancebox.

Man kan velge mellom 4 "map" (programmering av når/hvordan diesel-tilskudd styres) via jumpers (2).

Og man kan velge pluss/minus tilskudd med en annen jumper (+30%<->-30%).

Testing ble gjort med Map1 som gir tilskudd fra lavere turtall.

Map4 gir tilskudd noe høyere i turtallregister som jeg fant mest naturlig.

Anbefales.

Skrevet
Wow..!! Hvilke tall havner du på nå da? (turtall/dreiemoment)

Gratulerer! :-D

Takk. :)

Jeg må "på rulla" for å få verfisert motorytelser.

Ifølge utskrifter fra leverandør skal det være 150hk/325Nm på "base-setting".

Jeg har nå satt tilskudd-jumper på +10%, noe som ga noen tideler på 60-100 (det jeg har testet igår/idag).

Fremdeles litt skeptisk i og med at konkurrende "chippere" (f.eks. ProMotech/Flissundet) skriver at nyere Bosch ECU'er (EDC17) "kjenner" tuningbox'er og nedjusterer effekten.

Noe jeg finner høyst tvilsomt uten å få en teknisk forklaring på hvordan.

Dersom dette virkelig var tilfelle ville det være mer naturlig å gi en DTC (feilkode) og "enter limp-mode".

Eller enda bedre:

Nekte bilen å starte slik det opplyses dersom man forsøker å "mappe" ECU (uten å gå via "boot mode").

Jeg finner nok fort ut om ECU (Bosh programmerer) nedjusterer effekten, da jeg tester ytelser (aks) jevnlig.

:)

Når det er sagt varierer f.eks. 60-100 med opptil 2 sekund mellom 2 runs. Stock.

Så jeg må si at all den "logikken" som er programmert inn i ECU for å rense partikkelfilter/styre EGR ikke akkurat er positivt for ytelsene.

Tror heller det er det som er saken på de nyeste ECU'ene. Ikke at de "kjenner" at en tuning-box overstyrer railtrykk-sensor.

:(

Skrevet

Hørtes mye mer logisk ut også .. Jeg vil helle tro den hopper rett i nødprogram om den "kjenner" powerboxen.

Men, er du ikke redd for å knuse dyser mm. ?

Har forstått det slik at folk fraråder Powerbox?

Skrevet
Hørtes mye mer logisk ut også .. Jeg vil helle tro den hopper rett i nødprogram om den "kjenner" powerboxen.

Men, er du ikke redd for å knuse dyser mm. ?

Har forstått det slik at folk fraråder Powerbox?

Jeg har lest og lest ("mellom linjene" også) og kommet fram til at det nok er en del useriøse aktører der ute.

Mange som selger powerboxer kjøper hardware fra samme leverandør (f.eks. DTE-tuning) og "rebagder" boksen etter å fått noen til å "programmre" den.

(DTUK legger med utskrifter av maps).

Joda, det går sikkert an å skade dyser dersom ECU ikke har program som stopper slikt.

Da jeg kjøpte boks til min Previa (fra Biltuning.no) ble jeg også tipset om at mange BMW-eiere som kjøpte boks stilte pot'en til max og var "happy" med det. Fordi det "gikk fælt" og ingen DTC fra ECU.

Noe Biltuning frarådet på det sterkeste.

Men på (eldre) BMW-modller med mer "primitive" ECU'er var altså det mulig.

På Toyota ECU'er er det ikke mulig da ECU sjekker railtrykk-sensor utifra andre "map-parametre" og gir DTC ("large fuel leak detected") slik at man ikke overbelaster dyser/turbo.

Som forsåvdit er bra, men litt frustrerende dersom man vil gi beng og ha mest mulig effekt (og ta evt konsekvenser "som en mann"). :)

Ideelt sett er en mapping utført en dyktig tuner som mapper for alle "dimensjoner" (temp, trykk, turtall...etc) å foretrekke.

Det man bør være klar over er at de som sverger til "mapping"/"chipping" også selger powerboks til de modellene(ECU'er) de ikke klarer å programmere. Inkludert Flissundet/Autopower m.flere.. Autpower kan f.eks. "kun" levere powerboks (DTE "red") til nyere X1 (2010 og nyere), da disse *ikke* tillater maping via OBD (som er den andre måten de tilbyr).

Og må man *ut* med ECU, åpne denne og *lodde* for å legge inn map (Bosh EDC17), da har man jo lagt egget på en ny bil dersom havari seinere. En map er ikke sikrere enn en boks dersom de som mapper tabber seg ut med de de data de legger inn. (all trim er forøvrig en kalkulert risiko).

Det er dessuten ingen spor etter en powerboks når man har fjernet denne (dersom det ikke lagres kjøredata i ECU/ROM av de som programmere ECU'er. Det kan godt hende gjøres på de nyeste/mest avanserte. Men det kjenner jeg ikke til).

116d er såvidt jeg vet en "ompgrammert" 118d.

Sålenge man ikke tuner mer enn tilsvarende 118d-ytelser bør man være trygg.

Skal man tune mer bør man vel heller kjøpe seg en 120d.. Og tune denne.

Skrevet

Det tror jeg er det mest velskrevne innlegget om powerbox jeg noensinne har lest,

og om dette er så lovende som det ser ut til, er det jo mye greiere å ha en sånn boks som

man kan ta med videre til neste bil, enn Bluefin-adapteret som er låst til én bil.

Hva kom det på totalt?

Og hvordan vet jeg hvilken boks som gir oppgitt effekt (159 hk og 360 Nm, og tre alternative bokser).

Skrevet
Det tror jeg er det mest velskrevne innlegget om powerbox jeg noensinne har lest,

og om dette er så lovende som det ser ut til, er det jo mye greiere å ha en sånn boks som

man kan ta med videre til neste bil, enn Bluefin-adapteret som er låst til én bil.

Hva kom det på totalt?

Akkurat nå kjører de en kampanje "Beat the recession" + web-rabatt. Samme boksen koster (nesten) det dobbelte fra andre.

Jeg betalte £329+frakt, dvs. £335. Pluss moms og "tollavgift" = ca. 900. Totalt ca. 4000.

Og hvordan vet jeg hvilken boks som gir oppgitt effekt (159 hk og 360 Nm, og tre alternative bokser).

Det vet du ikke.

Mange oppgir bare en prosentvis økning utifra det de tror boksen vil gi.

Noen kan "backe" det opp med dynotester.

Jeg tror jeg har "googlet" noen timer for å sile ut de jeg antar være seriøse.

Det betyr ikke at billige bokser fra websider med masse halvnakne damer ikke fungerer.

Det som er gjennomgående på mange fora (inkludert dette) er en inngrodd skepsis til powerbokser, og en "Allah Akbar"-holdning til mer eller mindre renommerte tunere som hardnakket påstår at (deres) mapping (eller som mellommenn for f.eks. BSR) er eneste farbare vei.

Og at alle powerbokser vil smelte partikkerfiltre, blåse turbon til h***te og sprenge dysene dine.

Har nå kjørt 40k med boksen i Previaen.

Den går som ei klokke. Bruker ca. 0.1l/m mindre og 0-100 på 11 (mot 13 uten boks).

Jeg foretrekker å finne ut ting sjøl.

Og dersom det er mulig "å tukle"/tune noe så gjør jeg det.

Flissundet er det mulig jeg tar kontakt med.

De er de eneste (som jeg vet om) som kan "mappe" Bosch EDC17. Her til lands.

Inntil videre får jeg teste videre på CRD2-boksen fra Diesel Tuning UK for å se om den fungerer som den skal over tid.

Skrevet

Eneste jeg kan "slå i bordet" med er erfaringene til min bror som jobber på et Mitsubitsi/Peugot/Mercedes-verksted, hvor han jobber på mitsu-avdelingen. Han får til stadighet inn Pajeroer og andre dieselpurker hvor hele motoren har rast fordi eieren har kjøpt orginal(!) powerbox.

Dette skjer i følge han ukentlig, men om det bare gjelder riskoker-diesler er jeg usikker på.

Skrevet
Eneste jeg kan "slå i bordet" med er erfaringene til min bror som jobber på et Mitsubitsi/Peugot/Mercedes-verksted, hvor han jobber på mitsu-avdelingen. Han får til stadighet inn Pajeroer og andre dieselpurker hvor hele motoren har rast fordi eieren har kjøpt orginal(!) powerbox.

Dette skjer i følge han ukentlig, men om det bare gjelder riskoker-diesler er jeg usikker på.

Original powerbox?

Til (gammel hævv av en) Mitsubishi?

"Me thinks not..", men bror din bør jo vite dette. Gitt at han er mekaniker og ikke feier gulvet der. :)

Tror jeg må få vite mer detaljer om hva som forårsaket havari før jeg uten videre gir skylden til en "powerbox".

Å svinkjøre en gammel trøtt traktor som har gått 1mill km med pot'en stilt til maks høres ut for meg som en kvikk måte å få havari på.

Regner med at slike smartinger kjenner barndommens visdomsord:

"Vil du værra med på leken, får du smake steken!"

Tror ikke jeg skal tukle med åpnere "sportsfilter" på en nyere BMW.

Slikt gjør jeg med Banditten (hvor det har en viss effekt).

Skrevet

Ja, mitsu selger visstnok powerboxer til egne biler, og det resulterer i turbohavari etter en viss tid dersom ikke alt ble renset for koks.

Det er ikke snakk om gamle vrak, men biler av ganske ny årgang. Dette er godkjent av mitsu og gjør ingenting med garantien.

Hvorfor ikke åpent filter?

Skrevet

ser ikke hensikten med tl1000s tilnærming..

åpent filter er egentlig bare tull på bmw diesel, da disse har så sinnsykt stort filter i utgangspunktet, at selv om det skulle "flowe" dårligere enn f.eks. kn (per m2) som noen vil hevde, så er det jo flere ganger så stort, altså flower det bedre allikevel.

og bilene jeg programmerer går bedre, penere, og kan svinkjøre uten fare for noe havari, til tross for en kvart mill hvertfall på telleren.

Diskusjonen rundt powerbox har vært oppe før, og jeg føler jeg har svart ganske grundig på det. Det finnes alt fra KATASTROFE boxer, til boxer som gjør jobben sin helt UTMERKET. på samme måte som det finnes elendige map ("chipping") og helt fantastiske map. Du vil dog bomme oftere med box.

kort fortalt.

Skrevet
ser ikke hensikten med tl1000s tilnærming..

åpent filter er egentlig bare tull på bmw diesel, da disse har så sinnsykt stort filter i utgangspunktet, at selv om det skulle "flowe" dårligere enn f.eks. kn (per m2) som noen vil hevde, så er det jo flere ganger så stort, altså flower det bedre allikevel.

og bilene jeg programmerer går bedre, penere, og kan svinkjøre uten fare for noe havari, til tross for en kvart mill hvertfall på telleren.

Diskusjonen rundt powerbox har vært oppe før, og jeg føler jeg har svart ganske grundig på det. Det finnes alt fra KATASTROFE boxer, til boxer som gjør jobben sin helt UTMERKET. på samme måte som det finnes elendige map ("chipping") og helt fantastiske map. Du vil dog bomme oftere med box.

kort fortalt.

Mye bra lesing her om mapping kontra boxer. Det som også er verdt å tenke på er at på nyere biler nå så er det mer og mer vanlig at disse får en oppgradering av programvaren fra verkstedet på en hovedservice. En ev. mapping vil da forsvinne og ny mapping må til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...