ogee1 Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 om dette er så lovende som det ser ut til, er det jo mye greiere å ha en sånn boks somman kan ta med videre til neste bil, enn Bluefin-adapteret som er låst til én bil. Jeg trodde man kunne ta med Bluefin-adapteret til neste bil, hvis man la tilbake original-mappingen på den forrige bilen først? For meg virker Bluefin enklere enn en boks. Tar bare fem minutters tid koblet til OBD-kontakten for å trimme eller tilbakestille ECU'en. Slipper å åpne motorlokket i det hele tatt. Men det er kanskje noe jeg ikke har forstått her?
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 det stemmer som du sier, de fleste slike "bluefin" produkter er låst til din bil, inntil du legger inn original programmet igjen. MEN, du må jo kjøpe nye fil til den nye bilen din, som ofte er ganske dyrt. til slutt kunne du ofte ha fått programmert bilen din av en proffejsonell for samme pris. Det er også mye mer risikofylt å programmere for "mannen i gata". Spenningsfall, og er du litt uheldig så er det takk of farvel til styreenheten.
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Men, hvordan er det med alt dette bestyret rundt mapping av ECU? Ta et grusomt tilfelle - jeg kjører på noen, og forsikringselskapet bestemmer at ECU skal sendes inn til sjekk. Er det OVERHODET mulig å finne ut at den har vært skrevet til? Kan man se på programmet og automatisk se at: Jøss, han hadde 35 hester ekstra, så HAN gidder vi ikke betale for?
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Nei det er det ikke. Selv merkeforhandler kan ikke se dette. De kan sende inn hjernen til BMW i tyskland, som kan sjekke mappene opp mot sine, men det er ikke verre enn at du programmerer den om til original før dette. Da kan de i verste selv se at det ikke er lenge siden den ble "oppdatert", og ettersom jeg har bmw sitt eget diag appart, vil dette se helt legitimt ut. det var ihverfall slik det var for et års tid siden, tviler på at de har fått til så mye mer etter det.. eneste mulighet jeg ser for bmw er å ha en stor hdd som lagrer hvilke verdier bilen har kjørt med... :S når det gjelder forsikring så har jeg hørt fra en som jobber med dette at det uansett må kunne vises at effekten hadde noe med uhellet å gjøre.
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Men, det er jo veldig mye som er lagret i ECU. Temp/hastighet/etc. Dersom du legger tilbake "backup" av mitt map på min ECU, så vil jo hendelsestidspunktet være borte? ...dersom alt er lagret opp mot dato/klokke? Blir jo i såfall spesielt hvis jeg koliderte med en bil, men i følge ECU'en har dette aldri skjedd
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 ser at det er noen innlegg jeg ikke har fått med meg når jeg har svart. Jeg ser gjennom videon fra kn nå, jeg vet bare at det er litt rart at et flertall av de lmm jeg har byttet (på bensin biler) så har bilene hatt kon filter av noe slag.. "Den" (tl1000), dårlig forklart av meg, snakker om Progmann SSS, som man bruker til prorgarmmmer bmw med. Angående lagrede data, så er hverfall ikke det du snakker om noe jeg noen gang har hatt tilgang til. Den lagrer denne typen info rundt en feilkode, eller andre "feil" den har oppdaget. Dette fordi du skal kunne feilsøke på periodiske feil. Det er altså ingen komponenter i bilen som lagrer hele historikken på innnsp verdier ol. da måtte du hatt en gangske stor hdd... Det fantes hverfall ikke noe sånt på forhandler nivå for et års tid siden, og tviler på at det finnes muligheten for dette noe sted.Mulig den lagrer noe av "siste" verdier, men dette er ikke noe man har tilgang til som forhandler. Og hvis du tenker på ifm ulykker, så er jo dette fordi airbag løser ut.
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Takk for at du svarer, forresten! Grunnen til at jeg fant videoen, var fordi jeg søkte litt rundtom, fordi jeg også har hørt at det kommer oljefilm fra filtrene. Men, kan det tenkes at dette skjer dersom man overdriver oljingen, og gjerne ikke lar det tørke i anbefalt tid? Det er akkurat dette med airbag og andre sensorer som lagrer informasjon om sammenstøtet jeg tenker på. Jeg er litt interessert i å vite hvor mye som egentlig er overskrevet når man reprogrammerer ECU Vil slik informasjon (airbag utløst: 24.08.10 19:33) være overskrivbart, eller røres ikke dette når man skriver til ECU? Hvis ikke, så er igrunn hele mitt ankepunkt ute av verden
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 informasjon om airbag ol. ligger ikke i DDE/DME. Og som sagt, i verstefall kan de vise til at DDE/DME har vært omprogrammert. Det betyr ikke at bilen har vært trimma på fohånd. bare hyggelig, håper det er til hjelp
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Det er det så absolutt! Ang. det med at de kan sjekke om ECU har vært omprogrammert - husker jeg feil hvis jeg har lest at noen kan stille tilbake tallet for antall ganger ECU har vært omprogrammert, for å unngå at BMW kan sjekke om bilen har vært tukla med? (Si at ECU har vært skrevet til 4 ganger, én fra fabrikk og tre oppgraderinger, legger man inn ny map, ville det vært den 5 "skrivingen", men man kan justere tallet tilbake til 4 for å usynliggjøre). Jeg kjenner jeg er dårlig til å formulere meg idag, men håper du forstår hva jeg mener?
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 forstår hva du mener, men det er ukjent for meg. godt mulig det mulig men det er ikke noe ulovlig i å oppdatere DDE/DME. Er også litt usikker på om dette står når man programmerer. men der er ikke hukommelsen min god nok til å bekrefte (siden det varierer litt fra modell til modell) problemet er uansett mest relevant på 2/5 år nye biler, mtp at det er da bmw evt skulle bry seg.
aottesen Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Hehe, er en 07 (prod. 12/2006) jeg har, så det er jo den gamle ECU'en, men antar du tenker Garanti (isåfall, min er tyskimportert og dekkes ikke lenger av BMW). Men, har du noen erfaringer rundt slitasje på M47TU2D20-motoren? Fikk høre i går at det er drittmotor, og at jeg ikke burde gjøre noe med den, da den i utg.punktet er for skjør. Det backer litt opp det jeg har hørt om tidlige E60-modeller også, som har vært drosjekjørt - de har dauet med merkelige havari. (Det sagt, bilen min er 3 år gammel og ny turbo står allerede på innkjøpslisten, da denne er slark i). Begynner forørvig å få dårlig samvittighet for trådstarter her nå, da jeg har kuppet hele tråden hans. Kanskje vi skulle tatt dette på pm?
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 trådstarter har fått en ganske grundig svar om chipping da ta det på pm. har du lest tården "Bmw dieselmotor, nyttig info" nevner motoren din der.
Hpi Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Forøvrig ligger det i planene å starte opp forhandler av en del trimdeler til diesel, derbilant en del map som de fleste ikke har "sett maken til." Vi vil også ha muligheten til å mappe bilder det er gjort fysiske inngrep på, driver bla og tester dette på min egen 530d nå, som vil få større turbo, ny eksos (ikke bakpotte ) osv til å begynne med. mulig vi i fremtiden (mot start) også vil lage et map til denne bilen med større injektorer.. Mye gromt til de fleste bmw, og dette kommer rett ifra en som jobber spesifikt med bmw, og lager all soft til bmw selv, (dette sier de fleste, men de lyger, de får det meste fra et firma som leverer filer, hvilket det finnes mange av). alt er utviklet i benk på den aktuelle modellen, hvilket også er et must mtp hvor mye effekt som blir tatt ut, og de fysiske oppgraderingene. Hei! Har en 530Dat 2000mod med omprogramert Ecu fra Flissundet, 218hk@450nm. Denne har jo den etterhvert så berømte GM automatkassen A5s360R eller A5s390R. Hvordan stiller det seg med større turbo og injektorer og heftig mapping i kombinasjon med denne GM kassen? Hva er ditt inntrykk av disse automatkassene? Er det slik at "svært mange" av disse kassene havarerer eller er det en "urban legend" som har oppstått av en håndfull kasser som er skamkjørte og ikke har fått ny olje og filter? Forøvrig fikk jeg selv beskjed om at kassen min tålte 475nm (dette er en VT1) som vel er en 360 såvidt jeg har forstått. Endel forskjellige tall ute å går her virker det som. PS! ser nå at du ikke skriver noe om at din egen 530 er en E39 så for alt jeg vet er det en E60/61 og da er det jo helt andre girkasser.
Gjest Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Jeg har byttet noen kasser på m57.. det er absolutt et problem å være obs på, men ikke slik at det er dømt til å havarere. Jeg har en 2001 530da selv, mappet til 240ish. Denne har blitt kjørt slik i over 60 000km (nå står telleren på 230) og fungerer helt fint. Det hører med at den har gått mesteparten av dette i tyskland, og at jeg er ganske bevisst på hvordan jeg bruker den. Det betyr ikke at den ikk blir misbrukt/tuktet.. for det blir den, så til de grader. Kan ikke si annet enn at min holder nå enda selv om jeg har lyst på manuell, og venter på at den skal ryke. det skal jo da sies at jeg har 390 kassa (antar jeg). hvor mye effekt er du ute etter?
Hpi Skrevet August 24, 2010 Skrevet August 24, 2010 Godt å høre at kassene tåler endel juling ja , jeg flusha kassen og skiftet olje/filter når jeg kjøpte bilen så nå bruker jeg de kreftene jeg har jeg også, unngår rivstarter og kjører fint til bilen er skikkelig varm. Tror ikke jeg tar sjangsen på noe mer effekt enn jeg allerede har på denne 360 kassen. Var mer nysjerrig på hvor mye effekt/moment du tørte å utsette automatkassen for men hvis du bare går å venter på å skifte til manuell så blir det jo litt annerledes hvor mye moment har du med 240hk? rundt 500nm?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå