Gå til innhold

Ikke uventet at E39 sliter dekk på innersiden bak..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er et bilde av målebrevet for bakakselen:

Alt er jo innafor, så forstår ikke helt dette her :?

Etter å ha kikket på målebrevet kan jeg ikke se at camber h. bak er innenfor. Jeg ser den er grønn, men maks tillat negativ camber står spesifisert til -1*75'. Du har jo 2*12'

Husk det er grader og minutter det er snakk om,da rundes det på hver 60. Da blir det akkurat innenfor, da toleransen er 2 grad 15 minutter. Ikke sikkert det var mulig å rette opp høyre bakjul mere for å få snillere dekkslitasje?

Hmm, det aner jeg ikke :?

Vet ikke om det sa stopp der, eller om de stoppa der selv..

Dem kan vel svare på det håper jeg. Men kan jo hende de justerings skruene som var linket til tidligere kan hjelpe på og få justert enda mer da :)

• Svar 125
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Husk det er grader og minutter det er snakk om,da rundes det på hver 60. Da blir det akkurat innenfor, da toleransen er 2 grad 15 minutter. Ikke sikkert det var mulig å rette opp høyre bakjul mere for å få snillere dekkslitasje?

Ah... Selvfølgelig rundes det på 60 og ikke 100... Det tenkte jeg ikke på i natt. #-o

Men det kan kanskje alikevel forklare dekkslitasjen.

Skrevet

Hei, jeg hadde (har kansje) samme problemet,

Når jeg fikk bilen i påska var dekka ok, men i sommer så var det på stria på begge, kan Ikke huske om høyere var dårligere/mere slitt.

Men jeg tokk selv en forstillingskontrol på bilen min, og kom til disse resultata:

Sporing/spissing:

fabrik data

0.7mm til 2.9mm

Kontrol

totalt: -0.5mm Venstre: 0.0mm Høyre: 0.5mm

Justering

total: 0.5mm Venstre: 0.5mm Høyre: 0.5mm

Camber:

Fabrik data:

-2*10 til -1*30

Kontrol:

Høyre: -2*00 Venstre: -1*40

Justering:

Høyre: -1*35 Venstre: -1*35

--------------------------------------

Det jeg gjor da, var få hjulvinkelen så mest mulig rett, altså mere overflate på hjula som får samme tyngde.

Også merk at begge sidene var på tryne, så også ville gjort at jeg hadde dårligere kjøre egenskaper og at det sleit mye fortere en det skal.

Men syns ikke enda at det har slitet noe spesielt mye på sidene, så håper jeg har fikset det værste.

Men da, rundt 2grader kan være litt mye tanke på at 19 toms med lav profil gjør dekke veldig stivt og gir seg ikke etter med hele overflata så ene siden vil da slite mest uansett.

Ville spurt dem som gjor det om det var mulighet for og stille dette til mindre vinkel.

Jeg fikk stilt min til minimum -1*35, da fikk jeg det ikke rettere.

Skrevet
Hei, jeg hadde (har kansje) samme problemet,

Når jeg fikk bilen i påska var dekka ok, men i sommer så var det på stria på begge, kan Ikke huske om høyere var dårligere/mere slitt.

Men jeg tokk selv en forstillingskontrol på bilen min, og kom til disse resultata:

Sporing/spissing:

fabrik data

0.7mm til 2.9mm

Kontrol

totalt: -0.5mm Venstre: 0.0mm Høyre: 0.5mm

Justering

total: 0.5mm Venstre: 0.5mm Høyre: 0.5mm

Camber:

Fabrik data:

-2*10 til -1*30

Kontrol:

Høyre: -2*00 Venstre: -1*40

Justering:

Høyre: -1*35 Venstre: -1*35

--------------------------------------

Det jeg gjor da, var få hjulvinkelen så mest mulig rett, altså mere overflate på hjula som får samme tyngde.

Også merk at begge sidene var på tryne, så også ville gjort at jeg hadde dårligere kjøre egenskaper og at det sleit mye fortere en det skal.

Men syns ikke enda at det har slitet noe spesielt mye på sidene, så håper jeg har fikset det værste.

Men da, rundt 2grader kan være litt mye tanke på at 19 toms med lav profil gjør dekke veldig stivt og gir seg ikke etter med hele overflata så ene siden vil da slite mest uansett.

Ville spurt dem som gjor det om det var mulighet for og stille dette til mindre vinkel.

Jeg fikk stilt min til minimum -1*35, da fikk jeg det ikke rettere.

Med mindre vinkel, mener du da at hjulet blir enda mer rett? Men hva om dem ikke kan justere noe nærmere "rett"? :?

Har ikke peiling på alle disse jsuteringene og grader og minutter.. For meg er det bare tall som jeg ikke skjønner dritten av :lol:

Skrevet

Du kan tenke klokke, f.eks hvis hjul vinkelen er på klokka 1 på Venstre og 11 på høyere, vil si at de kneler.

Jo nærmere 0 det blir jo nærmere er klokka 12 (rett opp), og hjulet skal være mere rett og mere overflate får samme tynge og mindre slitasje.

Som jeg så raskt på dine data fra kontrollen, så virka som de ikke hadde stilt høyere noe stort bedre forhold til venstre, burde jo være likt?! fikk nå min til -1*35 grader på begge, så ville ha spurt om de kan justere mere nærmere null og lik på begge for og si det sånn. :)

Skrevet
Du kan tenke klokke, f.eks hvis hjul vinkelen er på klokka 1 på Venstre og 11 på høyere, vil si at de kneler.

Jo nærmere 0 det blir jo nærmere er klokka 12 (rett opp), og hjulet skal være mere rett og mere overflate får samme tynge og mindre slitasje.

Som jeg så raskt på dine data fra kontrollen, så virka som de ikke hadde stilt høyere noe stort bedre forhold til venstre, burde jo være likt?! fikk nå min til -1*35 grader på begge, så ville ha spurt om de kan justere mere nærmere null og lik på begge for og si det sånn. :)

Aha, skjønner!

Fikk ikke ringt til dem i dag, men får prøve i morgen. Høre hvorfor dem ikke gjorde noe mer..

Men er jo ikke sikkert dem husker bilen min en gang..

Lurte litt på og levere den på et lokalt mekonomen verksted, bare for å sjekke hjulstillinga, men vet ikke om det er verdt pengene egentlig da.. Var mer som en kontroll for å sjekke at ting faktisk var innenfor :)

Skrevet
Ja ja, kjdelig dette... Tittet på mine dekk bak i dag og, venstre bak blankt på de to innerste cm. Høyre anntydning til mere slitasje enn venstre. To mnd siden hjulkontroll, og 50 mil til før jeg er hjemme fra ferie..

Da blir det ny hjulkontroll i morgen for sjekk, godt man har gode kamerater som stiller opp på kveldstid når man er hjemme på ferie ;-)

• 4 weeks later...
Skrevet

Hei,

Jeg har ikke brydd meg med å ringe Bmw, men ifølge venner som kan dette hjulstillings greiene, og tror noen nevnte det over her og, at på min høyre side så skulle det vært justert litt ekstra..

Har funnet justerbare foringer fra KMAC, i Australia.

Muligens jeg blir og prøve de neste sommer. Da får man justert ekstra mye.

Så får prøve en siste gang og se om det er mulig og gjøre noe med dette.

Hos KMAC sier de at det dem selger er laget for å forhindre problemet ved dekkslitasje, selv om målene er innenfor verdien. Altså at du får justere enda mer, noe som vil gjevne ut dekkflaten mot veien..

Så om noen vet om noen som har prøvd dem, så få gjerne en oppsummering!

Gå på ebay.com og søk etter bmw e39 camber, da skal dem komme opp :)

• 1 month later...
Skrevet
Hei, har samme problem som deg. Hva endte det med? fikk du rettet opp vinkelen?

Hei,

Endte med at jeg solgte felgene, og monterte sommerdekka som følgte med bilen på de orginale 17" felgene.

Har ikke tenkt så mye mer på dette siden da. Men driver og vurderer nye 19" felger neste sommer, men da tror jeg kanskje jeg går for 235 rundt hele, og ikke breiere bak. Kommer litt an på hvilken felger jeg går for i tilfellet.

Har kjørt på 235/45-17 nå noen KM, og ser ikke ut som dem har blitt nevneverdig slitt på innsiden. Men en del slitt på midten, men tror dette skyldes for mye dekktrykk. Kjørte på 2.7 bar, det er beregnet på 4 personer i bilen, men jeg kjører som regel alene, med kun ei subkasse på 40 kg baki :)

Skrevet

Min som er senket 60mm bak med coilovere, har camber på 1*45, bare litt sammenligning :) Originale bakstilling ellers.

Du skal garantert få den bedre enn 2*12. Anbefaler å fikse det igjen, ettersom det slites veldig feil uansett..

Skrevet
Min som er senket 60mm bak med coilovere, har camber på 1*45, bare litt sammenligning :) Originale bakstilling ellers.

Du skal garantert få den bedre enn 2*12. Anbefaler å fikse det igjen, ettersom det slites veldig feil uansett..

Skal levere den inn på justering etter vinteren tenker jeg :) Men da blir det ikke på BMW, men Mekonomen tenker jeg. Koster jo under halve prisen :)

Og jeg kjenner dem på verkstedet, så da får jeg mye bedre kommunikasjon og forklaring på hva som skjer, og hvorfor osv. :)

Skrevet

Kjørte på 235/40/18 i sommer og sjekka dekka for ujevn slitasje men de så rimelig jevn ut.

Min høyre camber bak er også noe avvikende fra venstre og kan ikke justeres mer ifølge verksted.

Jeg kjører med originalt lufttrykk (2.4 bar foran og 2.6 bak - 2 pers)

Om man skifter til dekk som rommer mer luft enn originale dekk, så er naturligvis lufttrykket i dekkene det samme ved feks. 2.5 bar selv om luftmengden har økt.

Den anbefalinga av lufttrykk som står oppført i din bil er reell om det er 225/55-16 eller 225/45-17 (med unntak av vinterdekk som anbefales til 0.1-0.2 bar mer)

Skrevet

Her ser dere resultatet av å kjøre i ca 3 mnd med dårlige "knirkeforinger" på min Touring, det har ikke vært noe grisekjøring, kun vanlig gubbekjøring, dekka er 235/45x17 altså original dimm til E39. Framdekka er like fine men bakdekka er helt slutt og dette er dekk som var helt nye for ca 3 mnd siden

8gmxzwicyx8hin1s1x3t.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...