PenguiN- Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Jeg vet denne blir slettet da den ikke har noe her å gjøre. Men jeg er virkelig helt rådvill og aner ikke hvor jeg skal spørre om ikke her. Håper di som kan svare meg kan sende på PM da tråden sikkert stenges fort. Jeg har virkelig kommet i en vanskelig situasjon. Jeg og kjæresten min bestemmte oss for å flytte ilag og fant fort en passende leilighet. Leien var på 8000,- og 1 mnd depositum. Dette ble forhåndsbetalt og vi stod klare ca 1 mnd før innflytting da. Nå nylig trakk kjæresten min seg og flyttet ut over natta og husverten krever derfor en måneds husleie som kompensasjon da hun må bruke tid til å finne nye leieboere og depositumet står til utbetaling. Dette er HELT OK. Nå sier utleier OK til at resterende kroner 8000,- blir overført direkte til meg så får jeg ta det med eksen. JEG MENER IKKE JEG BURDE TAPE NOEN PENGER PÅ AT HUN FORLATER KONTRAKTEN. Jeg har kjøpt ny 50" tv, ny lene stol osv..ca 10 000,- som var i forbindelse med at vi skulle flytte. Noen som har vært borti noe liknende? problemet er jo at vi har skrevet kontrakt SAMMEN men det eneste jeg kan "ta" eksen på er vel vanlig fornuft om at jeg ikke burde være skadelidende når det ikke var jeg som trakk meg fra alt sammen. Synes dere jeg burde betale eksen 4000,- altså halvparten slik at vi taper like mye begge to? eller har jeg loven på min side eller noe annet å støtte meg på ? ???? vær så snill å svare på PM dere som har vært borti noe før, og admin, vær så snill å la denne stå en halv/hel time sånn at jeg får noe svar..jeg er som sagt HELT grønn på hvor jeg skal snu meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Hvem betalte depositumet da? Du eller kjærsten? Om dere betalte 50 50 så er det bare rimelig at hun får igjen sine 4000 da.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2010 vi betalte 8000,- hver ja...men vi blir jo trukket 8000,- i kompensasjon FORDI HUN FORLOT KONTRAKTEN. og derfor mener jeg at hun burde tape di pengene så skjønner hun for det første at neste gang man skriver en kontrakt så kan man ikke bare gå fra det ansvaret og at når det var hun som trakk seg så hvorfor i ALLE dager burde JEG taper penger på det ? Det blir jo det samme som å si at jeg og du skal kjøpe oss en bil sammen, så betaler vi 100 000 ilag...så trekke JEG meg..også krever selger f.eks 20 000,- som kompensasjon, hvorfor i alle dager skal DU betale for det enda det var JEG som trakk meg? Poenget er ikke hva pengene som blir overført tilbake til meg heter. Poenget er at når noen må KOMPENSERE utleier, så synes jeg ikke det burde være meg. Derfor burde kompensasjon bli tatt på hennes kappe og ikke på begges. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Jeg er enig i ditt resonement PenguiN-. Om det kan slå annerledes ut rent juridisk kan jeg ikke svare på. Men hvem eide kontoen pengene ble overført til husvert fra. Husvert skal egentlig overføre tilbake lik antall beløp til begge deres konto, om dere brukte to kontoer. Angående tv og stol er dette egentlig uvensentlig, men ennå forbaska surt, og blir til syvende og sist en samvittighettsak mellom deg og hun. Ut ifra hva du forteller meg så hører ditt resonement fornuftig ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Endre Hånde Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Samboerkontrakt burde dere nok hatt uansett... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2010 8000,- ble betalt fra hver våre konti. Jeg orker ikke krangling og dårlig stemning, og regner sterkt med at jeg ikke har noe å stille opp med sånn juridisk sett ELLER at hun tar til fornuften. Når hun flytter ut på dagen fordi jeg kommanderer henne til å vise litt respekt mens hun bor sammens med meg og min mor fram til vi flytter så er det like greit at det skjedde nå og ikke etter vi flyttet sammen. Dette kommer til å være di sureste 4000,- jeg taper om jeg vurderer henne slik at det blir en masse trøbbel med venner osv pga jeg ikke ønsker å tilbakebetale penger jeg ikke mener hun burde få. Jeg mener dette er en glimrende mulighet til å gi henne en lærepenge om at når man skriver en kontrakt og ikke har mer ansvarsfølelse enn det hun har vist så burde man spare seg bryet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Dette synes jeg ikke er tiden for å vise noen en lærepenge. Er det virkelig slik at du absolutt IKKE ønsker å ha noe mer med jenta å gjøre, er nå det så.. Da er det bare å gi f***... Om det derimot er slik at du faktisk synes dette er litt sårt, bør du heller prøve å møte henne med forståelse og åpent sinn og heller prøve å fikse dette. Om dere begge fortsatt er "aktuelle" for hverandre er det HVERTFALL spikern i kista å krangle om det der.. Hvis ikke, er det bare rett og rimelig at du ikke blir skadelidende da det ikke var du som brøt kontrakten dere hadde muntlig dere imellom. (Muntlig er like gjeldende som skriftlig).. Men dersom DU kjøpte tven og alt det andre, synes jeg ikke det skal gå utover henne. Du kan ikke regne deg betalt for tort og svie i denne sammenheng, heller det at det dere begge kom til boet med, er deres eget (problem) om dere forlater det.. Dersom jeg eller samboern trekker oss fra forholdet, har vi avtalt at den som flytter ut skal betale sin andel så lenge det faller rimelig, til boet oss i mellom er oppgjort (huset solgt), eller til den som sitter igjen med huset har fått nytt samboerskap.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Og jeg må nesten legge til: Du forstår hvorfor hun flytter ut? Enn så glad du er i moren din, og uansett hvor godt menneske hun er, vil stort sett alltid din kone/samboer forlange at du støtter henne. Dersom du ikke gjør det, setter du moren din foran henne, og de som kjenner til damer, vet at det kan være risky buisness.. Jeg mener ikke at hun har rett til å være urimelig, eller respektløs.. Ei heller ikke at du ikke skal støtte moren din, men i slike situasjoner trår du uansett på glødende kull.. Jeg påstår heller ikke at alle damer er slik eller at jeg har fasitløsningen på alt.. Men tenk om det var en diskusjon mellom deg og hennes far.. Du hadde blitt forferdelig lei deg om hun ikke i det minste støttet deg og prøvde å forstå når dere kom til deres eget igjen? Jeg håper det løser seg Penguin.. Og som sagt.. Og dama ikke er aktuell lengre, er det bare å gi f***.. Om ikke du lager sak av det gjør ikke hun det heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 så lenge ikke 3part (utleier) er skadelidende av dette, at du betaler henne så synes jeg godt du kan kreve penger av denne jenta i etterkant. Men som breitbau sier her, da er dama lost case Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2010 Jeg er ikke intressert i å prøve å bli sammens med henne igjen. null interesse. Jeg er intressert i å få tilbake pengene jeg har brukt for å få oss leilighet da jeg ikke ønsker å betale for at hun forlot kontrakten som nå utleier "straffer" oss for. Jeg er bare redd for å bli omtalt som DEN dritsekken og at jeg har stjelt pengene henens..at hun maser på sms, ringer, får mora til å ringe, får søskenbarnet til å ringe og mase om pengene osv...jeg er ikke intressert i det "stresset" men alikevell vil jeg ikke gi meg da det får meg til å virke som en idiot som lar meg rundp!"!# av alle og enhver.. Dette er og blir ett moral / etisk spørsmål for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Zibiri Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Når ho er så dum i hodet og trekker seg sånn når det koster 8000 spenn så får ho til faen og betale det selv, skal ikke gå utover deg dette... det er nå min mening, så vet ikke jeg hvor glad du er i jenta hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BreitBau Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Ja jeg skjønner.. En ting er jo kontrakten med 3. part.. Den kan du lite gjøre med noe jeg forstår du heller ikke ønsker.. Men dere har jo også en kontrakt eller plan dere i mellom. Og jeg syns det er rimelig å dekke kostnadene etter seg om man bryter ut.. Tilbakebetaling skal ihvertfall ikke under noen omstendighet føre deg i en knipe.. Den må i såfall skje på gjenparts premisser.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2010 Det er nettop det jeg og tenker, men av en eller annen grunn synes jeg fortsatt det er litt umoralsk og holde på pengene..derfor jeg spørr om råd! (nei, jeg er ikke glad i henne lenger).. Breit bau, det var nettop det jeg og mener.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet Juli 27, 2010 Share Skrevet Juli 27, 2010 Synes ikke det er noen grunn til å stenge denne! Vi kan da være såpass medmennsklige at vi en sjelden gang kan hjelpe hverandre med råd og tips når en av oss har havna i "beita" Jeg vil mene som mange andre her at så lenge dama er Lost case så ville jeg dritti å betale noe som helst! Ho trakk seg ut sånn rett uten videre og da må konsekvensene bli deretter! Værre er det selvsagt med hva venner å bekjente vil si da, så da ville jeg fått på det rene ovenfor dem hvordan saken er og at det er to sider av en sak. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PenguiN- Skrevet Juli 27, 2010 Forfatter Share Skrevet Juli 27, 2010 Problemet er jo at for å unngå bråk og trøbbel så må jeg appelere til moralen hennes og få henne til å innse at "hey, det var jo tross alt jeg som forlot kontrakten, så hvorfor skal markus bli betalende for det?". Det er noe jeg aldri tror hun vil inrømme for seg selv, derfor probblematikken om hvordan jeg skal håndtere saken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg