LeK Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Hvor har jeg uttalt meg om at jeg gjør noe av det du nevner? Jeg tuter/kjefter, jeg gjør ingenting som kan skade syklistene, selv om jeg har sendt ut signaler i starten av tråden som kanskje var litt ekstrem. Dette hadde forresten ingenting med syklister/bilister å gjøre, men simpelten det at man må respektere andres eiendeler, så man kaster ingenting inn i bilen til andre ukjente mennesker fordi man føler de bryter en liten lov. Det skulle bare mangle at du ikke tyr til fysiske metoder. Men selv tuting kan være nok til å skremme/forstyrre såpass at syklister mister kontrollen.
Hansh Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 En dommer har allerede uttalt seg om noe av dette: Syklister i kjørebanen. Hva sier gjeldende forskrifter?Det er mulig dere synes han er partisk, som er nestleder i en sykkelklubb, men han har støtte av politimester i Tromsø, Truls Fyhn. Edit: Upartisk til partisk... Mye fornuftig, men det slår meg alltid at ordet sykkelsti/vei konsekvent utelates når det er snakk om å tale til fordel for syklisters bruk av veibanen. Ellers vil jeg si at så lenge han skriver at man fortsatt skal ferdes aktsomt selv om man ferdes i grupper på sykkel, så tilsier det at man skal holde forsvarlig avstand til syklisten foran. Synes og han kunne argumentert bedre for hvorfor det er greit å ligge 2 i bredden så lenge man er innenfor samme kjørebane. Hvorfor ikke greit med 3 i bredden så lenge man holder seg innenfor samme kjørebane? Hvorfor kan ikke motorsyklister/mopeder praktisere tilsvarende kjøring? Har egentlig alle kjøretøy lov til å ligge to i bredden så lenge det er plass i en kjørebane til dette? Hvordan foregår det egentlig i et sykkelritt der sjansen tross alt er ganske stor for å bli innblandet i en massevelt? Hvem sitter med skylden og regningen hvis noen blir invalid eller dør? Er det generelle vedtekter som sier at dette er forbundet med betydelig ekstra risiko og er man med på leken så man man også tåle å smake steken?
LeK Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Det betyr at syklister under treningssykling kan velge å sykle to i bredden mens de kjører såkalt kjedekjøring eller lagtempo. Reglene om aktsom ferdsel gjelder naturligvis fortsatt, og dersom forholdene tilsier det (smal veibane eller mye trafikk), bør syklistene plassere seg på en slik måte at de er til minst mulig hinder for den øvrige trafikk. I dette ligger det vel en aksept for at kjedekjøring/lagtempo er ok, selv om det ikke spesifiseres.
Gislius Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 [...] di tar forbikjøringer på innsiden(som ikke er lov, siden de er trafikanter)[...] Gleder meg til mer en 2% av syklistene klarer å lære reglene, blir nok desverre ikke i min tid.. Du kan jo begynne med å lære deg dem selv? Se §18 ledd 1: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-1986 ... 47.html#18 "Syklende kan kjøre forbi til høyre for annet kjøretøy enn sykkel." Å faen xD Jaja, så et av punktene har di lov til, men resten da?
GeirK Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Jaja, så et av punktene har di lov til, men resten da? Resten er jeg enig i at de må lære seg å holde samtidig som jeg ønsker at politiet kunne vært mer tilstede og gitt idiotsyklistene en smekk på fingeren. Mer sånn som dette: https://www.politi.no/aktuelt/nyhetsark ... t_8570.xml I sum skulle jeg ønske at ALLE som ferdes på veien lærte seg trafikkreglene og overholdt dem.
LeK Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Hvordan foregår det egentlig i et sykkelritt der sjansen tross alt er ganske stor for å bli innblandet i en massevelt? Hvem sitter med skylden og regningen hvis noen blir invalid eller dør? Er det generelle vedtekter som sier at dette er forbundet med betydelig ekstra risiko og er man med på leken så man man også tåle å smake steken? Landeveisritt er ekstremsport, bare se på Tour de France. Det går nok ikke like hardt for seg i norske ritt, men det veltes generelt mye. De som er med er (bør være) inneforstått med at det er stor sjanse for ulykker. Man er forsikret gjennom lisensen hos sykkelforbundet i forbindelse med ritt og organisert trening.
Hansh Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Hvordan foregår det egentlig i et sykkelritt der sjansen tross alt er ganske stor for å bli innblandet i en massevelt? Hvem sitter med skylden og regningen hvis noen blir invalid eller dør? Er det generelle vedtekter som sier at dette er forbundet med betydelig ekstra risiko og er man med på leken så man man også tåle å smake steken? Landeveisritt er ekstremsport, bare se på Tour de France. Det går nok ikke like hardt for seg i norske ritt, men det veltes generelt mye. De som er med er (bør være) inneforstått med at det er stor sjanse for ulykker. Man er forsikret gjennom lisensen hos sykkelforbundet i forbindelse med ritt og organisert trening. Høres fornuftig nok ut ihvertfall, ser ut som ekstremsport ja!
Deep Dish Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Dag Otto truet av bilist... http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll ... ABONNEMENT
GeirK Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Mye fornuftig, men det slår meg alltid at ordet sykkelsti/vei konsekvent utelates når det er snakk om å tale til fordel for syklisters bruk av veibanen. Ellers vil jeg si at så lenge han skriver at man fortsatt skal ferdes aktsomt selv om man ferdes i grupper på sykkel, så tilsier det at man skal holde forsvarlig avstand til syklisten foran. Synes og han kunne argumentert bedre for hvorfor det er greit å ligge 2 i bredden så lenge man er innenfor samme kjørebane. Hvorfor ikke greit med 3 i bredden så lenge man holder seg innenfor samme kjørebane? Hvorfor kan ikke motorsyklister/mopeder praktisere tilsvarende kjøring? Har egentlig alle kjøretøy lov til å ligge to i bredden så lenge det er plass i en kjørebane til dette? Hvordan foregår det egentlig i et sykkelritt der sjansen tross alt er ganske stor for å bli innblandet i en massevelt? Hvem sitter med skylden og regningen hvis noen blir invalid eller dør? Er det generelle vedtekter som sier at dette er forbundet med betydelig ekstra risiko og er man med på leken så man man også tåle å smake steken? Endelig er debatten i ferd med å ta en saklig form. Jeg er ikke i stand til å svare på alle dine (gode) spørsmål, men når det gjelder sykkelritt er man pliktig til å løse en lisens der en del av summen går til en forsikringsordning.
GeirK Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Jeg driver med heisbasert downhill, landeveissykling og alt imellom. Landeveissykling er den eneste av sykkelaktivitetene mine som jeg betegner som ekstremsport. Det er den eneste grenen der jeg har brukket noe (kravebein) og på veien er jeg ikke mer enn en SMS-tastende idiot fra å dø til en hver tid.
Kjennern Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Her i Lillestrøm har vi en del sykkelfelt ved siden av veibanen. Kjempe fint å sykle slik at biler kan kjøre forbi uten problemer. Eneste er at nesten alle bruker nå de fine brede veiene/sykkelfeltet til å parkere i Burde kanskje males røde som Dag Otto sier for at folk skal forstå at de er til syklister.
Jørgen Lie Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Jeg har ikke lest hele denne tråden, men d er jaggu ikke langt unna.. Jeg deler egentlig synspunkt med de fleste her, både for og imot, noe som kanskje gjenspeiler seg i at jeg anser meg selv som over gjennomsnittet fornuftig i trafikken pga dødsfall og andre hendelser. Nok om det. Syklister har også sin plass i trafikkbildet, sammen med trailere, busser, biler, traktorer mopeder osv, men ikke for en hver pris. Ut i fra hvor utsatt man er når man sitter på en trøsykkel synes jeg noen av syklistene er laaangt mere hissig i trafikken en de burde være, nettopp pga dette. Om de som er syklister har tenkt denne tanken hver gang de tar en runde på to hjul, hadde de kanskje hatt en litt annen oppførsel en mange har. Den øvrige trafikken (de med skilter på) har også sin del å ta i dette. Om man kommer bak en syklist kan vel kanskje d første være å "vise" at de er der.. Om en syklist (eller to-tre for den saks skyld) ligger i motvind på 25-40km/t er det kanskje ikke alltid enkelt å høre om det kommer en bil bak. Om bilen gjør seg sett, og syklisten hadde vært oppmerksom kunne kanskje "gruppa" lagt seg etter hverandre slik at bilen kan passere trygt. Slik jeg mener d IKKE skal gjøres var jeg vitne til i går. Jeg var ute og prøvekjørte en bil, og fant en vei som var litt mindre trafikkert enn den vanlige riksveien. Der var det faktisk syklister over alt, i begge retninger, som kom i grupper. Dette var en sykkelklubb her i området, etter hva jeg kunne se på draktene. De kom 4-5 i bredden, og tok nesten hele veien. Det gikk jo veeeeldig lang tid før jeg kom forbi, å gruppa som kom i mot så ikke ut til å bry seg for 5 flate øre. Vet d tidligere i tråden har vært nevnt at de kan sykle mere på mindre traffikerte veier, men også her kan man jo ta en smule hensyn. Videre kom jeg til den veien som er mest trafikkert, også der kom d puljer med mange i bredda.. Dette er en vei med masse trafikk, og en del vogntog/busser osv. Fartsgrensen her er 80km/t. På siden av denne veien er det store deler med gang/sykkel vei der d ferdes særdeles lite til fots, så det hadde nok godt veldig bra å sykla der i stedet, slik at annen trafikk hadde unngått dette, og syklistene hadde vært 1000 ganger mere trygg på en vei de omtrent hadde hatt for seg selv.. Ut i fra det som er sagt med hard nedbremsing foran syklister, spylerveske osv blir for min del bare barnslig, selv om jeg har vært frista til dette selv mange ganger. Har litt med hvordan man skal bevare sin egen respekt fra andre, å den oppnår du nok ikke med å drive planlagt plaging av andre, men heller spille på lag, slik at begge parter tilpasser seg hverandre Så en liten oppfordring til både billister og sykklister er å ta vare på hverandre, vik unna når d trengs, å prøv å lage flyt i trafikken i stedet for bare krangel og irritasjon (Det siste jeg skrev her er ment til de som ser ut til å være nye her å som kun har diskutert i denne tråden, og som mest sannsynlig sykler selv ) Fortsatt god sommer, kjør forsiktig, bil som sykkel !!! Mvh Jørgen Iversen Lie EDIT: Noe skrivefeil
Fredrik 90 Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Jeg passer ikke på alle. Jeg sier fra når noen utsetter meg eller mine for fare eller ubehag når de bryter lovverket. Blir du og dine utsatt for fare ved at andre kaster søppel! Er du redd for å tråkke i søppel så er det to ting du må lære deg, og det er å se hvor du går eller at skal man unngå søppel så er det ikke mange plasser i Norge man kan oppholde seg. Jeg forsvarer på ingen måte søppelkasting i naturen, men du ordlegger deg på en merklig måte synes jeg. Dag Otto truet av bilist...http://www.agderposten.no/apps/pbcs.dll ... ABONNEMENT Hehe! Ja her har verken jeg eller min far vært på ferde, det kan jeg love Dag Otto er en god bekjent av min mor så å angripe han hadde neppe vært noe sjakktrekk
clo Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Ut i fra det som er sagt med hard nedbremsing foran syklister, spylerveske osv blir for min del bare barnslig, selv om jeg har vært frista til dette selv mange ganger. Har litt med hvordan man skal bevare sin egen respekt fra andre, å den oppnår du nok ikke med å drive planlagt plaging av andre, men heller spille på lag, slik at begge parter tilpasser seg hverandre. Så en liten oppfordring til både billister og sykklister er å ta vare på hverandre, vik unna når d trengs, å prøv å lage flyt i trafikken i stedet for bare krangel og irritasjon Enig! God sommer til deg også!
GeirK Skrevet August 4, 2010 Skrevet August 4, 2010 Blir du og dine utsatt for fare ved at andre kaster søppel! Jeg skrev fare ELLER ubehag. Her jeg bor hiver folk så mye søppel at det er kvalmt. Jeg vil ikke ferdes langs en svinesti og derfor sier jeg fra til folk som får stedet til å se ut som en svinesti. Voksne folk som kaster søppel burde skamme seg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå