Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
GeirK er av typen som man ikke skal diskutere med, da han bruker lovverket istedenfor fornuften.. bare det gjør at jeg ikke gidder å bruke noe mer tid på dette.

Den var god... Men, da slipper vi flere usaklige innlegg av deg Just-turbodiesel i denne tråden ;) GeirK er vel en av meget få i denne tråden som faktisk bruker fornuften. Hvor mange minutter har dere blitt hindret av syklister dere som er så plaget med det? 2? 5? Det er faktisk bilistene som skaper de farlige situasjonene her og mesteparten av konflikten (selv om det finnes idioter i begge leire). En syklist i 30-40km/t har ingenting (og heller ikke lov til å ferdes) der gående kan bevege seg. Les innlegget GeirK linket til, reflekter over hva som står der og så kan dere kommentere videre. Jeg både kjører bil og sykler i trafikken jevnlig og har aldri vært plaget av syklister. Usaklige bilister møter man på nærmest hver tur derimot. Vær så snill å ro dere ned og ikke skap en så betent konflikt som dere faktisk gjør. Det er faktisk plass til både bilister og syklister. Man må ikke på død og liv la seg irritere så fryktelig av andre typer trafikanter enn den man er selv.

• Svar 472
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

De aktive landeveissyklistene har litt samme problem som vi har med banekjøring/grisekjøring. De hører ikke hjemme verken på veien eller fortauet/sykkelstien, og skulle egentlig hatt egne områder å gjøre det på.

Jeg vil for eksempel ikke ha syklister i 60km/t på samme fortau som guttungen på 2 år. Da vil jeg heller kjøre forbi de inni en metallboks full av airbager i ny og ne.

Jeg ser dessuten på bilistene som like stort problem som syklistene. Hvis motgående kjøreretning hadde vært flinke til å legge seg helt ut på kanten når de ser møtende syklist på motsatt side av veien, så kunne begge felter passert syklister samtidig. Ihvertfall på en del av veiene våre. Og her kommer vi egentlig til hovedproblemet, altså veiene. Hadde vi hatt skikkelige veiskuldre slik at vi både hadde hatt rom for feil og plass til å passere saktegående kjøretøy, så hadde ikk dette vært noe problem overhodet. Syklistene kunne holdt seg i kanten og vi kunne passert helt fint med minimal fartsreduksjon uten fare for noen. Da kunne vi også lært oss svenskenes kjørefilosofi om å ikke bry oss om at de som kommer bak og kjører raskere gjør noe ulovlig, eller kjører dyrere/raskere bil enn deg selv, og legge oss helt ut på grøftekanten og la bilen passere uten å foreta hasardiøse forbikjøringer.

Bredere veier med gode veiskuldre er vinn-vinn for alle.

Og så må vi bare innse at nordmenn er helt håpløse på å se det totale trafikkbildet, og jobbe for å få trafikken til å gli smidig. Man skal ikke bare være obs på det som skjer i egen kjøreretning, også den andre. Legger man seg ut på skulderen når man møter traktor med kø bak, så kan som oftest bilene bak traktoren passere i midten.

Forresten tror jeg Audien var følgebilen som syklistene kjørte inn i - bilen som kjørte foran og bråbremset er såvidt jeg kan forstå ikke avbildet.

Skrevet
Det at du har rett iht. regelverket er helt greit, men det gjør det ikke noe bedre når regelverket er dårlig (!). Fornuft og regelverk er to forskjellige ting, dessverre, uten at jeg forsvarer det som kommer ut av kjeften på Just.

Syklister BURDE ikke ferdes i flokk langs veien. Om de har lov er en helt annen sak. Man BURDE ikke ligge i 80km/t rundt en blind sving, ennå man har lov. Jeg skjønner at jeg kan havne i problemer om det står noe i veien midt i svingen (Syklister f.eks!! Opplevd en gang for mye), på samme måte som syklisten VET at han irriterer sine omgivelser og det kan resultere i uante manøvre.

Sameksistens BMW-er og sykler langs veien er mulig, men det fordrer fornuft og smidighet fra begge kanter. Begge parter må gi og ta. Saken er at veldig mange bilister har aldri forsøkt å sykle 40km/t langs gang- og sykkelsti, og vet ikke en gang at dette er forbudt. Mange syklister har glemt Veitrafikklovens pålegg om å opptre hensynsfullt og ikke hindre øvrig trafikk unødig. Jeg har imidlertid sett saken fra begge sider og bør ha ganske god innsikt i hva som er fornuftig adferd på sykkel.

Jeg godtar IKKE at jeg skal bli hatet på veien fordi andre syklister oppfører seg som arrogante idioter.

Skrevet

Sitat fra nederst i artikkelen i Stavanger Aftenblad:

«La oss nå for all del slippe å se den vanlige diskusjonen om bilister kontra syklister og om bruk av sykkelstier eller ei. Det finnes ikke noen konflikt mellom bilister og syklister, skillet går mellom idioter/kriminelle og vanlige mennesker.»

Det holder å sende en SMS til 2282 med "regnr ", og så vet man hvem som eier bilen. Når man er så lett å identifisere, er det jo lurt å oppføre seg ordentlig.

Skrevet
Det holder å sende en SMS til 2282 med "regnr ", og så vet man hvem som eier bilen. Når man er så lett å identifisere, er det jo lurt å oppføre seg ordentlig.

Ingen av bilene jeg kjører er registrert på meg selv, så jeg forbeholder meg retten til å oppføre meg som en komplett idiot i trafikken. :mrgreen:

Mulig det er få som sykler i østlandsområdet, men syklister er da ytterst sjelden noe problem? Toyotaer er mye mer plagsomme..

Skrevet

Hmmm, kom til side 3 og så hvordan ting ligger ann her blant folk.

Min mening er å si at kanskje sjaføren av bilen, "sivilisten" kan vi kalle han, reagerte litt i overkant, og definitivt utenfor lovverket.

-MEN-

Dere som sier at det er i sportsånden at syklistene og følgebilen gjør dette på offentlig vei. Det er et faktum at dette er å skape problemer i trafikken, og bidrar til å skape frustrerende situasjoner. De sier at de trente til et eller annet ritt, men jeg har aldri sett noe ritt med følgebiler som du slipstreamer? Lovverket sier og at det ikke skal ferdes flere i bredden i et felt, så det er jo brudd på lovverket å ligge i formasjon på veiene. Du skal og ferdes aktsomt og etter forholdene, og ikke være til hinder for annen trafikk, noe disse syklistene gjør når de tråkker opp bakker i 10 km/t og skaper køer bak seg. Det å ligge i dragsuget på en bil er IKKE aktsomt i det hele tatt, og jeg vil ærlig si at hadde noen syklister prøvd dette på meg, uten at jeg var "offisiellt" følgebil, hadde resultatet blitt noe lignende som i denne saken.

Men tilbake til "sportsånden"; Jeg vil gjerne trene på time-attack eller roadrace stevner på veien. Hvis jeg har en safety-car med meg, er det iorden da? Skal jeg få lov til å ta meg til rette i sportens navn på veiene beregnet for allmenn ferdsel? Nei, og det gjør jeg ikke heller, og det syns jeg ikke noen andre skal heller.

Registrerte kjøretøyer på veien, syklister på gang- og sykkelsti. (Apropos; det HETER gang- og SYKKELsti i LOVVERKET)

Skrevet

-MEN-

Dere som sier at det er i sportsånden at syklistene og følgebilen gjør dette på offentlig vei. Det er et faktum at dette er å skape problemer i trafikken, og bidrar til å skape frustrerende situasjoner. De sier at de trente til et eller annet ritt, men jeg har aldri sett noe ritt med følgebiler som du slipstreamer?

...

Det å ligge i dragsuget på en bil er IKKE aktsomt i det hele tatt,

Dette er jeg tilbøyelig til å være enig i.

Registrerte kjøretøyer på veien, syklister på gang- og sykkelsti.

Sier hvem?

Skrevet
De aktive landeveissyklistene har litt samme problem som vi har med banekjøring/grisekjøring. De hører ikke hjemme verken på veien eller fortauet/sykkelstien, og skulle egentlig hatt egne områder å gjøre det på.

Jeg vil for eksempel ikke ha syklister i 60km/t på samme fortau som guttungen på 2 år. Da vil jeg heller kjøre forbi de inni en metallboks full av airbager i ny og ne.

Jeg ser dessuten på bilistene som like stort problem som syklistene. Hvis motgående kjøreretning hadde vært flinke til å legge seg helt ut på kanten når de ser møtende syklist på motsatt side av veien, så kunne begge felter passert syklister samtidig. Ihvertfall på en del av veiene våre. Og her kommer vi egentlig til hovedproblemet, altså veiene. Hadde vi hatt skikkelige veiskuldre slik at vi både hadde hatt rom for feil og plass til å passere saktegående kjøretøy, så hadde ikk dette vært noe problem overhodet. Syklistene kunne holdt seg i kanten og vi kunne passert helt fint med minimal fartsreduksjon uten fare for noen. Da kunne vi også lært oss svenskenes kjørefilosofi om å ikke bry oss om at de som kommer bak og kjører raskere gjør noe ulovlig, eller kjører dyrere/raskere bil enn deg selv, og legge oss helt ut på grøftekanten og la bilen passere uten å foreta hasardiøse forbikjøringer.

Bredere veier med gode veiskuldre er vinn-vinn for alle.

Og så må vi bare innse at nordmenn er helt håpløse på å se det totale trafikkbildet, og jobbe for å få trafikken til å gli smidig. Man skal ikke bare være obs på det som skjer i egen kjøreretning, også den andre. Legger man seg ut på skulderen når man møter traktor med kø bak, så kan som oftest bilene bak traktoren passere i midten.

Forresten tror jeg Audien var følgebilen som syklistene kjørte inn i - bilen som kjørte foran og bråbremset er såvidt jeg kan forstå ikke avbildet.

Denne signerer jeg.

Skrevet

Sier hvem?

Sier jeg, men det er og definert med at jeg må betale veiavgift på alle kjøretøy som jeg har registrert med skilt, som er til for å dekke slitasje, nybygging og reperasjoner av de veiene som jeg ferdes på.

Jeg kan heller ikke komme på noe registrert kjøretøy av noen slag som man kan føre på offentlig vei uten noen form for førerbevis eller sertifikat.

Dermed mener jeg at min tolkning av systemet er korrekt, og ingen, ikke engang du, kan nekte meg å innha denne meningen.

Skrevet

Sier hvem?

Sier jeg, men det er og definert med at jeg må betale veiavgift på alle kjøretøy som jeg har registrert med skilt, som er til for å dekke slitasje, nybygging og reperasjoner av de veiene som jeg ferdes på.

Jeg kan heller ikke komme på noe registrert kjøretøy av noen slag som man kan føre på offentlig vei uten noen form for førerbevis eller sertifikat.

Dermed mener jeg at min tolkning av systemet er korrekt, og ingen, ikke engang du, kan nekte meg å innha denne meningen.

Denne meningen skal du få ha - bare du ikke forventer at jeg skal rette meg etter den all den stund vi har et lovverk som er uenig med meningene dine.

Angående veiavgift, så finnes det ikke slikt i Norge. Staten pålegger derimot eiere av motorkjøretøy å betale årsavgift, men denne er i motsetning til hva du tror, IKKE øremerket vedlikehold av veinettet. Årsavgiften beregnes blant annet ut i fra kjøretøyets slitasje på veinettet og forurensning, og siden sykler hverken forurenser eller sliter på veiene i nevneverdig grad, er de unntatt.

La oss likevel tenke oss at alle syklister, inkludert ungene som sykler i gata og bestemor som sykler til butikken på landsbygda, måtte betale et par hundrelapper i årsavgift og ha et skilt på sykkelen. På hvilken måte ville dette gjøre det lettere for deg å tolerere syklister langs veien?

Skrevet

Kjære ____________ (fyll inn fullt navn her), selv du må forholde deg til Forskrift om årsavgift for motorvogn, og det har selvsagt ingenting å si om du er uenig i lovteksten.

For en oversikt over hva årsavgiften brukes til: Statsbudsjettet 2010.

Skrevet

De sier at de trente til et eller annet ritt, men jeg har aldri sett noe ritt med følgebiler som du slipstreamer? Lovverket sier og at det ikke skal ferdes flere i bredden i et felt, så det er jo brudd på lovverket å ligge i formasjon på veiene.

Bilpes under trening er en måte å lære seg å kjøre i formasjon på med minst mulig risiko og uten å måtte slite ut hjelperyttere på hver trening.

Når det gjelder å ligge flere i bredden er det ingenting i trafikkreglene som forbyr syklister å ligge to og to, så lenge de ikke bruker mer av veien enn et vanlig kjøretøy ville gjort.

Det å ligge i dragsuget på en bil er IKKE aktsomt i det hele tatt, og jeg vil ærlig si at hadde noen syklister prøvd dette på meg, uten at jeg var "offisiellt" følgebil, hadde resultatet blitt noe lignende som i denne saken.

Jeg er enig i at det ikke er aktsomt, men fysisk avstraffelse av folk som bryter trafikkreglene er likevel ikke akseptabelt.

Men tilbake til "sportsånden"; Jeg vil gjerne trene på time-attack eller roadrace stevner på veien. Hvis jeg har en safety-car med meg, er det iorden da? Skal jeg få lov til å ta meg til rette i sportens navn på veiene beregnet for allmenn ferdsel? Nei, og det gjør jeg ikke heller, og det syns jeg ikke noen andre skal heller.

Hvis du har en bil som er godkjent for landevei ser jeg ikke problemet med å trenge slik så lenge du følger vanlige trafikkregler og ikke bryter vikeplikt eller fartsgrenser. Hvor mye du selv ville fått ut av slik trening får være opp til deg å vurdere.

Registrerte kjøretøyer på veien, syklister på gang- og sykkelsti. (Apropos; det HETER gang- og SYKKELsti i LOVVERKET)

Strengt tatt heter det gang- og sykkelvei, men dette er flisespikkeri.

Som GeirK har påpekt er det ikke registrering eller betaling av årsavgift som bestemmer hvem som hører hjemme hvor i trafikken, men lover og regler. Trafikkreglene er et eksempel på slike tekster, og de sier ganske klart at man som syklist har plikt til å benytte veibanen dersom farten er høyere enn gangfart.

LJ

Skrevet
Lovverket sier og at det ikke skal ferdes flere i bredden i et felt, så det er jo brudd på lovverket å ligge i formasjon på veiene. Du skal og ferdes aktsomt og etter forholdene, og ikke være til hinder for annen trafikk, noe disse syklistene gjør når de tråkker opp bakker i 10 km/t og skaper køer bak seg.

Det er feil. Det er lov å sykle to i bredden (men ikke flere enn to) under trening uten å søke tillatelse slik som for ritt. (Les artikkelen GeirK linket til)

Og, man er jo ikke aktsom om man som bilist spruter spylevæske, kjører tett etc. heller og meg bekjent så gjelder vegtrafikkloven for bilister i forhold til syklister også.

Skrevet

Mulig jeg begynner bli gammel, men saken er at jeg sjelden irriterer meg over syklister lenger.

Er langt mer nervøs på småunger og turister som står med ryggen til i veikanten..

Har endel close calls på dem.

Og for ikke å snakke om klassikeren, gammel mann med hatt bak rattet i toyota yaris i ca 50 kmt i 80 sona :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...