Haakon_H Skrevet August 4, 2010 Share Skrevet August 4, 2010 Hei, Har nettopp kjøpt meg ny bil, en bmw 320CI - 2001 modell og opplever noen problemer med den.. 1) Motoren blir fort varm (men det er vel ikke noe farlig så lenge den ikke blir FOR varm?), men det jeg legger merke til er at det tar veldig lang tid før den blir kald etter en kjøretur. F.eks i dag har den stått stille siden jeg kom hjem fra jobb (ca 5timer) og vat enda ikke helt kald (var så vidt nede på den blå markeringen). Er dette vanlig eller kan det være noe feil et sted? har sjekket kjølevæska. 2) Ryggesensor fungerer bare en skjelden gang (har vel fungert 2 ganger etter at jeg fikk bilen), har søkt litt rundt på dette og prøvd tips som å høre/kjenne på sensorene når den står i revers, men kan ikke si at jeg merker noe.. 3) Vinduet på førersiden går av og til helt ned når jeg åpner døra og opp igjen når jeg lukker den, ofte når den har stått stille en stund. 4) Motorlampa lyser av og til, har nå vært av i 1 uke, men i dag kom den på igjen.. Noen som har noen tips til disse problemene? Vurderer å ta en diagnose hos et bmw verksted, hva koster slikt hos f.eks bilia? Takker for all hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Skrevet August 4, 2010 Share Skrevet August 4, 2010 Jeg ville fått sjekka opp motoren og kjølesystemet i hvert fall. Kjipt hvis motoren går varm og toppen slår seg skjev. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon_H Skrevet August 4, 2010 Forfatter Share Skrevet August 4, 2010 Jeg ville fått sjekka opp motoren og kjølesystemet i hvert fall. Kjipt hvis motoren går varm og toppen slår seg skjev. Ok, Takk Motoren har ikke blitt veldig varm før, pila peker rett opp og den står der stabilt.. Men bruker vel litt lang tid på å bli kald:S? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robbi3 Skrevet August 4, 2010 Share Skrevet August 4, 2010 Hvor langt har bilen din kjørt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon_H Skrevet August 4, 2010 Forfatter Share Skrevet August 4, 2010 Hvor langt har bilen din kjørt? 100000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robbi3 Skrevet August 4, 2010 Share Skrevet August 4, 2010 Har vannpumpe elr termostat blitt byttet før? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon_H Skrevet August 4, 2010 Forfatter Share Skrevet August 4, 2010 Det vet jeg ikke, hvordan kan jeg få sjekket det? Tror ikke det står noe i service historikken, men kan jo sjekke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robbi3 Skrevet August 4, 2010 Share Skrevet August 4, 2010 SJekk servicehistorikk, men tror ike den har blitt byttet før når den har kjørt såpass "lite".. Men vannpumpe pleier å gå på de bilene her, så blir de byttet ut til en med bedre impeller. Defekt thermostat vil føre til at bilen blir sinnsykt fort varm i varmen, og kjøle seg ned tregt.. Men det du kan prøve er å skifte kjølevæske først kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet August 4, 2010 Share Skrevet August 4, 2010 defekt termostat vil også føre til at bilen går FOR varm, ikke at nåla står rett opp på måleren. edit: avhengig av defekt at den ikke åpner eller ikke lukker... hvis den ikke lukker vil den aldri bli varm... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon_H Skrevet August 5, 2010 Forfatter Share Skrevet August 5, 2010 Kan forresten også si at bilen ble EU-Godkjent for 1 uke siden med 0 feil Edit: Sjekket servicehefte, men fant ingenting om bytte av verken vannpumpe eller termostat. Står kun Oljeservice og mikrofilter. Det ble tatt inspeksjon 2 når bilen hadde gått 91000, dette er vel en relativt stor sjekk? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars89 Skrevet August 5, 2010 Share Skrevet August 5, 2010 Inspektion 2 er den største servicen BMW har. Nå vet jeg ikke hva du legger i fort varm, men kjører ikke mange km i varmen jeg heller før nåla står rett opp. Tar også lang tid før den kjøler seg helt ned. Og jeg har ny viskosekonling, termostat og vannpumpe Motorlampa må du få avlest med diagnoseutstyr. Dette har "alle" verksteder i en eller annen utgave. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ChrisHesby Skrevet August 6, 2010 Share Skrevet August 6, 2010 BMW sine motorer bruker veldig lang tid på å bli kald etter den har blitt kjørt varm. Reagerte litt på det når jeg kjøpte min BMW jeg også. Men var akkuart det samme med faren min sin e46 320. Så er nok ikke noe galt der. Det at ryggesensoren din ikke funker som den skal er nok enten pga en dårlig føler (skal vanligvis pipe konstant eller indikere på annet vis at noe er galt hvis en føler er gåen) Men hvis styre enheten er dårlig, så vil du nok ikke bli varslet på noen måte at noe er galt. Hvis du setter på tenninga (ikke start motoren) og setter bilen i revers, også går du bak å holder foran en sensor, så skal det pipe eller indikere at noe er nærme hvis ryggesensor systemet funker. Det at vinduet ditt går ned når du åpner døra er nok fordi du har trykt litt lenge på en av knappene på nøkklen etter at du gikk ut av bilen sist. For du kan nemlig kjøre vinduene opp eller ned ved å holde inne den ene knappen på nøkkelen. Husker ikke hvilken i farta, men tror det er den midterste. Og ang den motorlampa så ville jeg tatt en diagnose test. Hvis den lyser rød så er det noe kritisk, men hvis den lyser gult så er det ikke så farlig. Men bør absolutt sjekkes forde. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SweetBMW Skrevet August 6, 2010 Share Skrevet August 6, 2010 motorlampa lyser vel bare i en farge ........ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet August 6, 2010 Share Skrevet August 6, 2010 Hei, Bilen min blir og rimelig fort varm, men tar år før den blir HELT kald, nå har jeg diesel, men likavel Reagerte litt på dette jeg og, men er jo igrunnen flott, så slipper du at det er helt kalt når du skal ut og kjøre igjen på vinteren, og den blir fortere varm igjen Når det gjelder ryggesensorer, så har jeg funnet ut at dem kan tikke, og lage lyd men likavel være defekt. Jeg har hatt 3 stk fremme på min E39 som har vært gåen. Kjøpte nye fra tyskland (700,-NOK for 3 stk helt nye) Testa først igjen for å være sikker på hvilken som var gåen, det var de 3 fremme, men den 4. fremme fungerete veldig dårlig, den tikka men reagerte bare en gang når jeg trykte fingeren borti den, og holdt den stille i 2-3 sek. da begynte det å pipe i 2 sek, så ble det stilt. Samme symptomet har jeg fått på eine sensoren bak, den piper kun når jeg holder hånda over og dekker til, men reagerer ikke på noe om jeg går forbi osv. Så jeg må vist ha 2 sensorer til De andre, + de nye banker og tikker kraftig, mens de dårlige har en svak svak tikkeleyd, og banking. Mvh. Fredrik Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haakon_H Skrevet August 6, 2010 Forfatter Share Skrevet August 6, 2010 Når det gjelder problemet med at vinduet går helt ned, så tror jeg ChrisHesby hadde rett. Hvis jeg trykker på "låse opp" knappen 2 ganger, så går vinduet ned når jeg åpner døra.. Så tusen takk for den Motoren blir varm etter et par km tror jeg, så det synes jeg bare er helt konge så lenge det ikke er noe farlig Det virker også som om det er ganske vanlig at motoren kjøler seg ned veldig sakte, så da er nok ikke det noe problem heller. Ryggesensoren har nok dårlig kontakt et eller annet sted, noen ganger piper det konstant i noen sekunder med en gang jeg setter i revers (så vidt jeg har skjønte så betyr det at det er noe feil), og en sjelden gang fungerer de (har vel ikke skjedd mer enn 1-2 ganger denne uka jeg har hatt bilen). Så må jeg nok få tatt en diagnose av bilen når det kommer til motorlampa (lyser gult ja), men bilen går jo helt kjempe fint, så jeg stresser ikke så veeeeldig med det Takk til alle så langt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå