Gå til innhold

bilen blir varm! hjelp! e38 4,4 v8

Anbefalte innlegg

Skrevet

tusen takk for hjelpa karer! :D snakk om å snu verden opp ned uten grunn da, hehe :P

rakk ikke å montere sammen i dag så blir vell i morra. håper bare jeg får det helt tett uten ny pakkning.

jeg har forresten 4liter blå castrol kjøleveske liggende. kjøpte denne til 525en jeg hadde, kan jeg bruke den på denne? var grønn som var på fra før.

Skrevet

har testet termostaten. prøvde å koke opp vann, og hjalp til med varmepistol, fikk 107 grader (målt med termometer) men den åpnet ikke. men når jeg tok varmepistolen på den åpnet den ganske kjapt, men vet jo ikke hvilken temp den åpnet på da (sikkert høy)

bare å kjøre på å montere eller bestille en ny?!

Skrevet

Kjølesystemet på M62 er konstruert for å ha svært høy driftstemperatur, bla for å få ned bensinforbruket. Når du da åpner det trykksatte systemet vil kjølevæska koke og renne ut. Når det da koker får du luftbobler i systemet som vil hindre sirkulasjonen- varmeapparatet virker ikke. Derfor står det i instruksjonsboka at du ikke skal åpne lokket ved varm motor :)

Bilen var vel helt ok helt til du begynte å reparere den.. [-X

Skrevet

hehe, vet. . off. håper bare jeg ikke har rassert noe nå..

er lufting av disse vanskelig for de som "kan det"? lurer på om jeg skal få den til gs, eller om jeg bare kan bruke slatlem (bmw forhandler her i byen, forholdsvis nystartet og kjenner sikkert ikke denne motoren) eller mekonomen? litt lettere her i byen selvsakt, da gs ligger en time unna.

Skrevet

da er bilen i orden igjen:D var noe drit å få luftet den men fikk det nå til.. har lært noe nå ihvertfall :P

tusen takk for all hjelpa! :D

• 2 weeks later...
Skrevet

er det normalt å måtte fylle etter veske? jeg bruker ikke bilen daglig, men har måtte fylt etter veske ett par ganger, det piper når jeg slå på tenninga. dette er når bilen er kald igjen. har ikke merket at tempen har gått opp igjen. ligger stabilt på 105-8.

kan det være at all lufta ikke er ut?!? noen gode luftetips? mottas med takk

det er ikke vann i olja eller olje i vannet, og synes ikke den ryker så mye, men kan vannet gå i forbrenninga? :S storkrise om det gjør det...!

Skrevet

Hvor mye er det du må etterfylle? jeg har måttet etterfylle noen ganger etter at jeg har tømt min M60, da pga litt luft i systemet.

bruker og å kjøre med varmeapparatet på full vreng, og litt opp og nedoverbakker rett etter å ha fyllt opp systemet.

Ang. det å åpne lokket når det er varmt, Når systemet er under trykk går koketemperaturen opp ganske mye, slik at når lokket åpnet og slipper av trykket får du en såkalt "flash" koking, så det begynner å koke over alt, og mye vann vil komme ut (på samme måte som at vann koker på 73grader på Mt.Everest - Lavt atmosferisk trykk). skal dog ikke ta skade av det, såfremt du ikke kjører deg en tur mens det er tomt for kjølevann. :-P

de gangene jeg har hatt lekkasjer på min bil var det utvendig lekkasje. ene gangen var det ei sprekk i plastlokket over termostat, og andre gangen hadde en slangenippel knekt på vannpumpa til cupévarmeren.

Skrevet

Takker for svar:). Var disse lekasjene veldig synlige eller? Nå har jeg kun rent vann så blir litt vanskeligere å se... Tror det er noe med vannpumpa da jeg manglet ny pakning. Kanskje den suger inn litt luft eller noe..?

Bruker ikke bilen hver dag men har måttet fylle etter en 2-3liter kanskje. Kommer ut litt luft hver gang jeg åper luftinga. Burde kanskje fått noen til å se på ta

Skrevet

Den på termostathuset var ikke veldig synlig nei, jeg bare merket det på at jeg måtte etterfylle av og til. når nippelen på pumpa knakk tømtes hele maskinen på noen få minutter, så den kan du si var vanskelig å overse. de rommer ganske mye vann disse M60/62 motorene, så det er jo ikke umulig at det kan ha vært gammel luft i systemet. dersom det ikke slutter å minke i ekspansjonstank kan det jo være at vannpumpa ikke er tett siden du sier du ikke hadde ny pakning.

Det skal ikke store lekkasjen til for at man skal miste noen liter vann over tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...