Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det har en del å si ja. det er to forskjellige pumper. skal ikke si det med 100% sikkerhet, men om du åpner det øverste lokket på begge vil du nok se at det er forskjellig inmat.

dette skal dog ikke betyr noe om du også har tatt komplett ledn nett og hjerne fra den samme motoren.

setter fremdeles en finger på startsperre, derav testen jeg nevnte tidl med å manuelt gi gass.

pumpa har nok ikke satt seg fast, da har du isåfall rivd av akslingen inni der som et resultat...

veivhusvetn; stemmer som Otis sier, hvert tredje oljeskift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har en del å si ja. det er to forskjellige pumper. skal ikke si det med 100% sikkerhet, men om du åpner det øverste lokket på begge vil du nok se at det er forskjellig inmat.

dette skal dog ikke betyr noe om du også har tatt komplett ledn nett og hjerne fra den samme motoren.

setter fremdeles en finger på startsperre, derav testen jeg nevnte tidl med å manuelt gi gass.

pumpa har nok ikke satt seg fast, da har du isåfall rivd av akslingen inni der som et resultat...

veivhusvetn; stemmer som Otis sier, hvert tredje oljeskift.

ok, skal få åpnet der og sjekke imorgen eller lørdag! er det foresten noe pakning eller noe å tenke på?

ja, flyttet over ledningsnett og hjerne fra 325tds'en. men om det skulle være startsperre, hva kan jeg da gjøre? har hjerna til 525'n liggende..går det an å prøve å sette i den?

tusen hjertlig takk for hjelpa..har virkelig ikke peiling lenger...holdt på en evighet igår å feilsøkte:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om pumpene er forskjellige så kan du ikke bruke en annen hjerne med mindre du også bruker tilhørende pumpe.

er ei pakning, men det er foreløpig det minste problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er klar over denne problemstillingen, men har ikke funnet noe konkret på når det kom. ser også at din er automat, hvilket går i mot min tidligere toeri om at de første manuelle ikke hadde. om noen har noe konkret når forandringen kom så spytt ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skrudde opp begge pumpene og bytta lokket med elektronikken i, og bilen starta:D men må nå justere inn gassen på pumpa, ettersom motor nå går ujamnt...men sliter også med å lufte motoren. har fylt etter ca 8-9 liter kjølevann men motor går fortsatt varm. både termostat og vannpumpe funka fra før..kan det være at en av dem har satt seg mens motor sto på palla? har prøvd å jekke opp bil framme og sette varmeapparat på fullt..vet dette kanskje var litt off topic men..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert! da har du hatt feil styreenhet i forhold til pumpe. de fungerer som nevnt ikke om hverandre.

lufting, ja det er jo bare å lufte det :P kan være litt vanskelig hvis ikke du er vant til disse.. det skal egentlig være "selvlufting". har du sirkulasjon da? forklar nøyaktig hvordan du lufter så kan det være litt lettere for meg å skjønne hva som går galt..

det er mange etterhvert som etter mine forklaringer har fått det for seg at det er greit å bytte pakninger på pumpe selv. men som du erfarer så er dette vanskelig. En bør ha skrudd litt før og ha litt tålmodighet.. flere som sier de ikke får bilene til å gå skikkelig.

er en grunn til at jeg tar betalt for dette liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først fylte jeg ekspansjonstanken full(dette var før jeg fikk start på bilen) etter dette ble da bilen forsøkt starta, noe som resulterte i bla. utallige startforsøk som brukte opp et bilbatteri, en startbooster og enda ett batteri :)..bilen nådde etter dette nesten driftstemp. fikk nå endelig start, og satte da varmeapparat og vifte på full varme og lot bil gå til nåla nesten nådde rødt. ville fortsatt ikke ta til seg mer væske. jekka bilen høyt opp i front og starta bilen igjen til den nådde rødt, mens varmeapp. fortsatt gikk for fullt. fikk tilslutt fyllt kanskje en halv desiliter...virker som den ikke får noe sirkulasjon..hvor mange liter går det på foresten?

angående pumpa, så har jeg fått justert litt..første gang jeg starta etter bytte, så gikk den på full gass. har nå fått den på ca 800rpm, men når jeg gir gass så henger den likksom litt, før den detter ned igjen, og den går ujamt.ryker også mye når jeg gir på og lukter som den får mye diesel...jobber som lastebil mekaniker så har nå skrudd litt fra før :) men får ikke justert noe særlig når ikke jeg kan la motor stå og gå:/...hvilket turtall skal dem egentlig ha på tomgang? og bør jeg egentlig gidde å bytte pakning når det virker som det er tett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først fylte jeg ekspansjonstanken full(dette var før jeg fikk start på bilen) etter dette ble da bilen forsøkt starta, noe som resulterte i bla. utallige startforsøk som brukte opp et bilbatteri, en startbooster og enda ett batteri :)..bilen nådde etter dette nesten driftstemp. fikk nå endelig start, og satte da varmeapparat og vifte på full varme og lot bil gå til nåla nesten nådde rødt. ville fortsatt ikke ta til seg mer væske. jekka bilen høyt opp i front og starta bilen igjen til den nådde rødt, mens varmeapp. fortsatt gikk for fullt. fikk tilslutt fyllt kanskje en halv desiliter...virker som den ikke får noe sirkulasjon..hvor mange liter går det på foresten?

angående pumpa, så har jeg fått justert litt..første gang jeg starta etter bytte, så gikk den på full gass. har nå fått den på ca 800rpm, men når jeg gir gass så henger den likksom litt, før den detter ned igjen, og den går ujamt.ryker også mye når jeg gir på og lukter som den får mye diesel...jobber som lastebil mekaniker så har nå skrudd litt fra før :) men får ikke justert noe særlig når ikke jeg kan la motor stå og gå:/...hvilket turtall skal dem egentlig ha på tomgang? og bør jeg egentlig gidde å bytte pakning når det virker som det er tett?

heh, virker som det kanskje er temp.føler som er gåen(hvor på motor sitter den?). skulle prøve å starte bilen idag og da viste den nesten driftstemp med en gang jeg vridde om tenning. prøvde å flytte over temp. instrumentet fra et annet kombiinstr. men det hjalp ikke. begynte å justere pumpe. etter ca et kvarter virket det som motor gikk knirkefritt. tok en prøvetur, men kjentes ut som den småfjusket litt i rundt 80km/t. var da så j**** dum at jeg løsnet pumpa igjen for å forsøke å justere den igjen....fikk den da aldri til igjen og måtte gi meg i raseri flere timer seinere..vet du om de kan justere den på et bmw verksted og evt. hvor mye de tar for det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye bra info her.

Har fått ett problem med min 530 D 2004 mod, har fått opp flere og flere feilmeldinger i det siste, dette går på så å si alt, i fra feil på vindusviskere, feil på lys til tillhenger ( uten at tilhenger er koblet på) feil på nesten så å si alt av elektrisk.

Det er ca. 6 uker siden chip ble omprograrmert, har en mistanke om at dette er årsaken. Har du/dere hørt om noe lignende??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg bestilt en ny MAF, til den nette sum av $66 inkl frakt. dvs ca 400kr (pluss evt mva..).

Selger er basert i statene, men det er vel garantert en kinamaf :D Ett års garanti på MAF'en.

Hos koed er listepris ca 1600kr.

lykke til, og si ifra hvordan det går, dog kan jo dette være litt vanskelig uten utstyr til å måle ut før og etter.

Nå er den nye maf'en montert. Tok en uke fra bestilling til den var på postkontoret! (ingen mva forresten)

Finishen står tildels i stil til prisen. På selve sensoren var det et par dråper med loddetinn som satt i plasten. Kunne vært tatt bort i produksjon..

Ellers ser det bra ut. Får se på varigheten.

Hadde ikke carsoftutstyret mitt i nærheten når jeg bytta, så kjørte endel for å kjenne etter hvordan bilen fungerte med MAF som satt i før jeg bytta. Ikke akkurat noen sinke, var ca 0 grader. :)

Etter byttet, så tja, den er kanskje litt friskere? Ikke en veldig stor forskjell iallefall. Er jo potensielt en stor dose placebo-effekt med i bildet her.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...