Gå til innhold

BMW dieselmotorer, nyttig info


Gjest
 Share

Anbefalte innlegg

beklager

det kan være den. Vibrasjonsdemperen er det store reimhjulet som er bolta i veiva. Du må nesten prøve å "brekke" litt i dette og se hvor mye "slark" det er i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 266
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Siden det er endel som trøbler med kjølevannstemp etc, har jeg fulgt med litt på temperaturene og legger ut litt info her, fra min M57D30 med original webasto tillegsvarmer.

Temperaturene er avlest via "hemmelig" meny i OBC, valg 7. Fra iskald motor.

Ved minus 5 grader ute tok det ganske nøyaktig 10 minutter opp til 70 grader. Etter 14 minutter ca 86.

Dette er ved pen kjøring i by og 60 sone.

Ved vedvarende gjevn belastning ligger temperaturen på 87-90 grader i E6-hastigheter. Ved akselerasjon 90 grader, men har ikke sett den gå over 90. Etter å ha rulla i nedoverbakke/bremset på gir i 5 km sank temperaturen til 78 grader. Ute temperatur -6.

Ved slutten av det blå feltet er temperaturen 50 grader. Ved den første streken er temperaturen 60.

Fra 75 grader ser det ut som nåla peker rett opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pm sendt Otis ;)

bmwmann, sånt skjer med disse :P synd å si det, men dette er en motor jeg ville styrt unna. spesielt mtp hvot høyt priset den er.. hadde den nå endelig vært billig så hadde saken vært en annen.

er vel bare å lempe inn en 2,5tds istedetfor da ;)

Joda, jeg har lenge hatt tanken på den annerkjennte 2.5tds:) Jeg har og hatt en evig telefonrunde å krangel å spetakkel med å få denn godkjennt i min meget gode 3 serie! Saken er den at det lar seg ikke gjøre å få dette ombygget godkjennt!

Eller det vil si at Bilia i Fredrikstad godkjenner ombygg, men da jeg bor på nordpolen så blir det noen dagers kjøretur det..

Men, vi får se om man bare gir blanke i å få det godkjennt. Da, har man hvertfall en motor som funker. Å bestikke en dum altaværing på et verksted så man får bilen gjennom Eu, ska ikke være så vanskelig:P

Men, hadde foretrukket å fått ny motor stempla i vognkort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er her fremdeles ja, men får ikke tatt din bil av tidl nevnte grunner.

Jeg må lage et helt nytt dpf bypass til deg, og det er litt jobb. har ikke tid til det før jeg drar.

Når jeg kommer tilbake står du derimot først i køen ;)

gleder meg som en unge allerede!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmwmann; hehe.. det skal jo ikke være noe problem å få dette godkjent. e36 ble jo levert med begge motorene

badsha : bra ;)

DannyRS: har samme erfaring med dropp i temp når du ruller. min ligger normalt rundt 90 ved litt gassing. har vel vært oppe i 92 grader, dette var etter mye gassing får så å stå i ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuningen min ivaretar original girkassebeskyttelse..

Min bil var tidl (samme bil som din) mappet til 240/510 av et annet firma. Bilen var ganske brutal på lavt turtall, den føltes faktisk sprekere enn med mitt eget map som er gir enda mer. Dette er fordi i 1,2 og 3 er det beskyttelse av kassen.

Når det gamle mappet ble kontrollert litt mer så jeg at denne beskyttelsen var tukla med, den var der, men referasneverdiene var endret, noe som betyr at i virkeligheten var den ikke der.

Og bilen går bedre med mitt map, og mye "renere". Den føles bare ikke så idiotisk brutal i 2 gir og i skiftene.

Men, for å bevise at det ikke er noe problem med kassen har jeg fått endra litt på beskyttelsen, og tatt ut enda mer i min bil en på kundemappet.

Bilen har gått 240 000, ingen problemer med kasse. siste 70 000 har den vært trimma. Da blir bilen min også en grei bil å prøve for dem som er nysgjerrige.

Men det er klart det er noe å være obs på, spesielt om du vil ha større turbo. Dette blir jo da ganske dyrt, rett og slett fordi turbo er dyrt.Men dette er du sikkert klar over.

Får desverre ikke hjulpet deg i år, men sommeren neste år kommer jeg sterkt tilbake. Om du kan vente så lenge?

Jeg venter gjerne litt ekstra for en kvalitetsjobb. Har massevis av andre kontakter som kan chippe billig, men når de stiller seg helt utenforståene når jeg spør litt mer enn bare om antall hk så blir jeg skeptisk. F.eks dette med nm begrensning på automatkasse hadde han ikke hørt om en gang. Han fikk bare software tilsendt fra østeuropa som han la inn.

Kan fint vente over vinteren, har dårlig nok grep allerede :)

Kontakter du meg på PM for pris osv?

Litt offtopic, men noen som har erfaring med å montere lsd/diffbrems på e39? kjipt at dsc`n bremser opp bilen bare jeg ser på gassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, har en 2000 525 dat som til tider er tregstarta når den er halv varm, kommer nesten, og så dauer den helt av og det finnes ikke antydning. venter så ca 10 20 min så er den helt ok igjen og starter og går helt fint.

er ikke alltid den er treg når den er halvarm heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil en motor med defekt gløderele kunne starte i -5 grader?

nei. kansje vist du har kjæmpe bra batteri.

vist ikke gløderelet ikke fungerer så kommerdet heller ikke strøm fram til glødepluggene

Ok, bilen har blitt mer og mer tungstartet etter som kulden har kommet. Tidligere hjalp det med dobbel gløding - dette trikset funker ikke. Når den hopper i gang så kommer det en stor grå/hvit sky.

Har ikke lyst å bytte noe i glødesystemet om det er dieselmatinga det er noe galt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...