Dirty Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Værste æ har hørt. hva mener du om denne saken ? http://www.fvn.no/nyheter/innenriks/article789674.ece BERGEN: – Unge menn er ikke bare uerfarne sjåfører, men også umodne mennesker, sier seniorforsker Dagfinn Moe til Bergens Tidende. Moe er seniorforsker ved avdeling for transportsikkerhet på SINTEF, og har de siste årene sett nærmere på hvordan ungdomshjernen er i endring. Konklusjonen er at unge menn har problemer med å vurdere risiko og tenke over konsekvenser. – Det er frontallappene i hjernen som styrer disse vurderingene, og de er ikke modnet før i 25-årsalderen, sier Moe. – Ungdom tar risikable valg på mange arenaer. Forskjellen er at i trafikken kan det gå veldig galt, sier forskeren, som selv jobbet som trafikklærer i studietiden. Funnene stemmer godt overens med det landets trafikklærere møter på jobben, forteller Tor Inge Soma. – Det er forskjell på gutter og jenter, det har vi sett lenge. Guttene er lite modne. Med jentene er det motsatt, sier Soma, som er leder i Autoriserte trafikkskolers landsforbund. Dagfinn Moe har flere ganger foreslått å øke aldersgrensen på førerkort til minst 23 år for menn, men tror ikke forslaget er populært blant politikerne.
DanielMK Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Er egentlig helt enig. Men er ikke enig i at det bør vere 23. Men 20 eller 21. Ser alt for mange 18-19 åringer som kjører idioter. Livsfarlig. Er selv kun 21 år gammel. (men har aldri kjørt idiot og aldri fått bot eller blitt stoppet.)
Simpel Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Vel, sikkert noe sant i det han sier. Men faen heller, enkelte ting er farlig og en kan ikke gardere seg og regulerere seg vekk fra alt som er fælt. Følger vi denne tankegangen helt ut er det igrunn bare å forby biler. Og sykler, farlig det og. Og gå ut døra... osv.
wabby Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Ble provosert av denne, så har sendt mail til vår kjære Magnhild Meltveit Kleppa. Er feil å putte alle 18-åringer under samme tak, bør heller se på årsak og handling der det ikke nødvendigvis ødelegger for samtlige som ønsker å ta lappen. Mange dører mtp bijobber som forsvinner når man ikke kan ta førerkortet. Uansett, no worries her uansett... Vi lever i en verden der likestilling er blåst opp i skyene, så tviler på at dette er et vedtak som går igjennom...
Dirty Skrevet September 2, 2010 Forfatter Skrevet September 2, 2010 Er egentlig helt enig. Men er ikke enig i at det bør vere 23. Men 20 eller 21. Ser alt for mange 18-19 åringer som kjører idioter. Livsfarlig. Er selv kun 21 år gammel. (men har aldri kjørt idiot og aldri fått bot eller blitt stoppet.) Så du mener et er greit at kvinner kan ta lappen i en alder av 18 ? Ja det er greit noen er helt ville i trafikken når de får lappen., men tror du de er noe bedre når de er 20 år ? Tenk konsekvensene for de stakkars 18åringen, ferdig på skolen skal ut i jobb, får ikke jobb siden de bor på landet og det går bare 2 busser i døgnet. eller de har søkt læreplass som rørlegger, skal de sykle rundt til jobbene , henne skal de ha delene ? og vis de mangler noe skal de sette seg på mopeden å hente deler. Nei dette er faktisk det dummeste jeg har hørt på lenge
Fredrik 90 Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Dummeste jeg har hørt på lenge! I USA kjører de bil fra de er 16 år uten at det har vært noe større samfunnsmessig problem. Det er klart at det finnes enkelte under 23 år som ikke skulle hatt lappen men da synes jeg heller kjøreskolesensorene gjør en dårlig jobb når de avgjør hvem som er skikket nok til å ferdes på veien! Jeg kjenner dessuten flere kvinner under 23 år som ikke skulle hatt lappen, enn menn! Kvinner med kjøreferdigheter og teknisk innsikt det bare er til å riste på hodet av.
ingard Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 HELT greit for meg! (men må selvfølgelig gjelde jenter og..)
babjorn Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Er nok ikke riktig vei å gå,selv om jeg er enig i at unge menn ikke er helt fornuftige.Var ikke akkurat det selv i den alderen,burde vel heller sette opp strengere straffer for ny bilister Gutter/jenter..Hvis det er god grunn til det,ved en ulykke/promille.Så kanskje fornuften fungerer litt bedre hvertfall for noen
Dirty Skrevet September 2, 2010 Forfatter Skrevet September 2, 2010 HELT greit for meg! (men må selvfølgelig gjelde jenter og..) Hehe ja sånn sett greit for meg å, er jo ikke 18 lenger så men må jo tenke litt på de unge
Simpel Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Jeg kjenner noen over 23 som ikke burde hatt lappen og...
Fredrik 90 Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Da jeg var 18 år så var jeg så redd for bilen min at jeg kjørte som en prest! Selv med en småfrisk Passat med turbo så klarte jeg å holde meg på matta! Det hendte jo at man tømte gira ut av ett lyskryss men så var det rett ned i 60 km/t med en gang, måtte ikke presse motoren formye
oddis Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Må ærlig talt si at jeg lurer litt på om dette hadde vært lurt innimellom, men slik samfunnet er bygd opp er dette både veldig urealistisk, og vanvittig omstendelig å få igjennom, for å ikke å snakke om - fungere i praksis. Jeg kan bare si for min egen del at jeg forandret meg mye fra jeg var 18 til jeg ble 21. Men uten å kjøre bil får man heller ikke trafikkerfaring. Nå er jeg mye mer redd for farlige utkjøringer og uoversiktelige svinger enn jeg var før. Jeg VET at jeg ikke klarer å bremse om noen kommer ut. Jeg har også sett mye farlige situasjoner opp igjennom som får deg til å TENKE godt etter. Har ingen som helst tro på at en 23åring med fersk lapp ikke har lyst til å teste hvor fort bilen går, på lik linje som en 18 åring. Se bare på MC. Prøvekjørte en R-sykkel i fjor, da jeg var på nevnte alder. Og før jeg viste ordet av det var jeg oppe i 230km/t og vel så det. Hadde det vært opp til meg hadde jeg holdt gassen på stoppmerket i 10 sekunder til, men det var lånt sykkel.. Jeg har aldri behov for å teste toppfarten på bilene jeg kjører..
Just-turbodiesel Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 tja, veit ikke om jeg er for eller i imot, men i hvertfall en ting kan jeg si... dere tilbakestående 18-åringer som skal kjøre fort på hovedveier og utsette andre for fare... skaff dere et liv du kjører feil bil om du ikke kan ha det like deilig i 20 som i 100kmt.
Dirty Skrevet September 2, 2010 Forfatter Skrevet September 2, 2010 tja, veit ikke om jeg er for eller i imot, men i hvertfall en ting kan jeg si... dere tilbakestående 18-åringer som skal kjøre fort på hovedveier og utsette andre for fare... skaff dere et liv du kjører feil bil om du ikke kan ha det like deilig i 20 som i 100kmt. er jo ikke det, det står på. aldri hørt om Adrenalin kick du eller ? får jo ikke det i 20kmt uansett åssen bil du kjører Hester eller merke har ingenting å si i denne saken.
oddis Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 du kjører feil bil om du ikke kan ha det like deilig i 20 som i 100kmt. Det har vel ikke nødvendigvis med bilen å gjøre. Jeg har kjørt E38 750i med anlegg til opp under 100k, og jeg kjedet meg i 50 km/t. Noen liker å kjøre bil, og ikke motsatt. Svinger holder meg på tå hev
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå