Werther Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Blir en del kjedelige konsekvenser av en slik lovendring... Bosetting i distriktene blir klin umulig, så unge menn flest må bosette seg i byer. Det vil igjen utrydde det som er igjen av arbeidsplasser i distriktene pga mangel på arbeidskraft, slik at norsk industri dør fullstendig ut. Utrolig mange firmaer i blant annet bygningsbransjen vil slite, da ingen kommer seg på jobb. Derfor blir heller ikke oppdrag bli utført, og private kunder samt det offentlige vil lide stort både økonomisk og tidsmessig. Det staten effektivt sørger for er at det kun er unge svensker/polakker/østeuropeere som kommer seg på jobb (og til butikken ). Andre som vil merke en lovendring er f.eks bensinstasjoner, kinoer, bowlinghaller, buss/taxibransjen (som allerede sliter kraftig med rekruttering), samt transportbransjen generellt. Kanskje sosialistene i Oslo-gryta merker det på kroppen når ikke Ruter har bussjåfører nok til rush-avviklingen, og Oslo Taxi ikke har kapasitet til å kjøre dem hjem fra fest. Enda flere unge menn vil havne på trygd. Snart går hele Norge på trygd og stønader, så oljepengene får skikkelig bein og gå på. Blir spennende å se hva staten gjør når oljepengene er borte, all industri har flyktet til utlandet, og så mange nordmenn mangler jobb, samt rettigheter (førerkort) man tar for gitt i de fleste normale samfunn. Til syvende og sist er dette bare å utsette problemet. Kjøreerfaring er poenget her, og det får man ikke av å sitte i sofaen eller på PCen. Staten Norge prøver å utrydde alle faktorer som kan innebære fare for liv, og da kan de jo forby sykling, fotball, flytrafikk, bruk av fritidsbåt, alkohol, røyk, snacks og fet mat mens de er i gang. Så man får ta på seg refleksvesten (gjerne to!) og polstre soveromsdøra og tauet før man henger seg i fortvilelse over rikets tilstand...
Fredrik Skrevet September 2, 2010 Skrevet September 2, 2010 Fredrik; Jeg spør deg simpelten ( fordi du tror dette kommer til å skje i overskuelig framtid) hvordan det da er realitisk å løse KONSEKVENSENE av lovendringen. Det vil jeg at du skal svare meg på. Denne evt. lovendringen er helt urealistisk for meg, fordi det skaper enorme problemer å løse. Enorme! Når jeg mener noe bør innføres har jeg en aning om hvordan det kan løses. Jeg er aldri tilhenger av lovendringer som ikke kan løses på fornuftige måter. Ser du noen fornuftig måte å gjøre dette på? Det vil jeg ha svar på I enkelte stater i USA kan man ta lappen når man er 16 år gammel... i andre stater som f.eks Montana mener folk flest at et sertifikat er en unødvendig formalitet prakket på befolkningen av føderale myndigheter i Washington DC. At vi har en 18 års grense i Europa er en tilfeldighet på linje med myndighetsalderen. Vi skal ikke lenger tilbake enn til 1979 da den var på 21 år i Norge. Jeg er rimelig sikker på at myndighetene bare venter på en politisk åpning for å få hevet denne grensen igjen... og da følger grensen for lappen automatisk med... spesielt for gutta.
oddis Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 Joda, men samfunnet i 1979 var rimelig nedgiret i forhold til 2010 samfunnet. Selv fra 1990 og til nå er det skjedd en voldsom akselerering i hverdagen. Slike endringer kan ikke gjøres fornuftig. Til slutt besøker ikke 18 -åringer hverandre, de blir bare sittende foran MSN og Facebook ( som om de ikke gjør det nok fra før). Og jobb....hahahaha.
Dirty Skrevet September 3, 2010 Forfatter Skrevet September 3, 2010 Forslaget om og forby unge sjåførere i å kjøre bil helger og nattestid , hva mener dere om dette da? er det au okei
Simpel Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 Har igrunn mer tro på forslagene om at du mister lappen for den minste ting i prøvetiden. Er nå bedre at det er lett å miste lappen før du er 23 enn at det er umulig å få lappen før du er 23.
hagenisse Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 http://www.dagbladet.no/2010/09/02/nyheter/innenriks/trafikkulykke/13223693/ Hva med at det er forbudt å kjøre 240 hvis du er 18? Forøvrig.. hvordan er det mulig?
Dirty Skrevet September 3, 2010 Forfatter Skrevet September 3, 2010 http://www.dagbladet.no/2010/09/02/nyheter/innenriks/trafikkulykke/13223693/Hva med at det er forbudt å kjøre 240 hvis du er 18? Forøvrig.. hvordan er det mulig? Kan skje den beste det
Wacman Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 Ulempen med unge sjåfører er at de har tilgang på det samme utstyret som folk som har kjørt noen år. Det er dessverre ikke noen restriksjoner utover det heller,men jeg aner ikke hvordan man skulle fått skilt mellom umodne 18-19 åringer bak rattet i hva de klarer å oppdrive kontra en på 30. Lovverket vil aldri bli fornuftig eller rettferdig nok. Når det er sagt er det overvekt av trafikkdød blant unge av en grunn,de eier ikke frykt. Noen år på ræva og mye er lært,men en 18-åring er som en 16-åring på en blodtrimma moped,mest fart - NÅ! Det ender ofte galt i bil,selv om det gikk bra på moped...
FredrikE24 Skrevet September 3, 2010 Skrevet September 3, 2010 Ser det på jobben, jeg er den yngste lærlingen i firmaet, de som har gått i læra 1-2 år mer enn meg som ikke har lappen bare går rundt å suser om de ikke har en montør som kan ha dem med. Jeg derimot ble sendt rundt med BMWn på forskjellige jobber hit og dit og fikk firmabil i våres. Ting går ikke rundt for en 18-19 åring som jobber i serviceyrket rett og slett.
Just-turbodiesel Skrevet September 4, 2010 Skrevet September 4, 2010 http://www.dagbladet.no/2010/09/02/nyheter/innenriks/trafikkulykke/13223693/Hva med at det er forbudt å kjøre 240 hvis du er 18? Forøvrig.. hvordan er det mulig? jeg vil heller ha forbud mot originale biler jeg..
Azeton Skrevet September 4, 2010 Skrevet September 4, 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arti ... d=10036110
Fredrik Skrevet September 4, 2010 Skrevet September 4, 2010 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10036110 Hva slags konklusjon mener du at man skal trekke av denne artikkelen i relasjon til trådens tema... at 20 åringer og 90 åringer er like dårlige til å ferdes i trafikken?...
kragz Skrevet September 4, 2010 Skrevet September 4, 2010 Trur jeg hadde blitt veldig sint/frustrert vist jentene i klassen min fekk lappen 5 år før meg. Jeg gledet meg til å få lappen fra den dagen jeg viste hva en bil var:P Trur ikke det å sette opp alderen på førerkort spesielt for gutter ville hjulpet så mye, hadde blitt mye mer ulovlig kjøring. Etter det jeg har lest er ofte de alvorligste ulykkene sjedd i ruspåvirket tilstand. Er mer for flere bilbaner rundt om i landet slik at folk kan få kjøre fort å få det adreanlin kicket det vil ha;) Blir kjekt på våler banen neste helg;)
oddis Skrevet September 5, 2010 Skrevet September 5, 2010 Hva med fokus begge veier? +1. En 20 åring har fordelen av å kunne reagere lynraskt i forhold til en 90 åring. Farten til 90 åringen behøver ikke være høy, men det hjelper lite da han/hun har dertil mye verre reaksjonstid. Folk som er såpass gamle og ikke har lov til å kjøre bil burde man vurdere om de skal få lov til å beholde bilnøkelene i forhold til at de kan være demente og sette seg bak ratte og finne på hva som helst. To personer har mistet livet, og en kristisk skadd i distriktet mitt de siste 2 årene som følge av at gamlinger som ikke har lappen har satt seg bak rattet og kjørt de ned. To av de stakk fra stedet, eller dvs, ikke merket at de hadde kjørt de ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå