Jump to content

Innkjøring av bremseklosser

Gunnar
 Share

Recommended Posts

Sikkert like mange tips som klosser og sjåfører.

Personig kjører jeg en tur hvor jeg "småbremser" litt vanlig, før jeg tar noen, ca 5?, ordentlige oppbremsinger 100-30ish. Har fungert fint for meg ihvertfall.

Ellers er det jo mange som bare kjører vanlig, men er bevisst på å bremse litt mer enn vanlig.

Jeg synes det føles betryggende å ha tatt noen harde nedbremsinger før man må bremse hardt!

Det er nå mange som kjører bane som gjør det, om det har noen hensikt er vel heller usikkert. Foreløpig har jeg bare kjørt normalt 2.5 mil hjem, men litt av greia er at jeg merker jo at jeg ikke har full effekt enda, og det er kjekt å ihvertfall få slitt de skikkelig til skivene (byttet ikke skiver) før en skal utpå banen.

Jeg bruker bare å avfette klosser og skive, pusse litt over med grovt sandpapir for å få rugglete overflate, og seigbremser noen ganger fra litt høy hastigheter for å få litt skikkelig temperatur i klossen, gjerne såpass at det ryker litt når du stopper helt opp. Bruker å gjøre sånn 2-3 ganger, så er jeg fornøyd. Tar du også ut klossen etter en slik øvelse ser du klossen har formet seg endel etter skiva (spesielt om skiva er mer brukt enn klossen). En gammel rallykompis av meg anbefalte meg dette, og han gjorde sånn på Subaru rallybilen sin.

Jeg har aldri vært spesiellt nøye på å kjøre inn nye bremseklosser, hverken orginale eller racingklosser. Jeg pleier å kjøre vanlig i noen mil, og så tar jeg noen harde nedbremsinger fra drøyt 100 km/t, så er det bare å stille seg i kø i pit`n.. :wink:

Det er såpass langt opp til Våler, så du får kjørt de inn på vei opp dit.

Har heller aldri gjort noe spesielt før, det var derfor jeg var litt nysgjerrig nå på hva folk gjør. Men det virker som det biter ganske godt nå. Handlet originale klosser, er så sykt lei piping og drit i bremsene.

Forresten overraskende jevn slitasje på skivene selv om de begynner å bli litt slitt, nesten ingen ujevnheter, så det bør gå ganske fort å slite klossene til.

Orginale klosser: ingenting. Racing-klosser har ofte med en lapp i esken med innkjøringsprosedyre. Jeg har egentlig kommet frem til at å kjøre normalt, men å bremse slik en gjennomsnittssjåfør gjør (hele tiden!) fungerer best.

Ettersom man gjerne kjører veldig tidlig har det hendt flere ganger at jeg har kjørt fra Hokksund til Våler helt uten å røre bremsene. :)

Ettersom man gjerne kjører veldig tidlig har det hendt flere ganger at jeg har kjørt fra Hokksund til Våler helt uten å røre bremsene. :)

Du kjører for sakte! Du får kjøre sammens med de andre i bilkonvoien. Da får man bremset kraftig innimellom når man tar igjen andre bilister, syklister og traktorer...

Jeg kjøpte "pre bedded" Carboteck klosser. Da er det bare å montere og kjøre på.:)

Det betyr vel bare at de er skrå i hver "ende" ? Umulig å lage en kloss som er slitt ferdig til en gammel og stygg skive :) Det vil alltid være en periode med innkjøring i begynnelsen. Men med vanlige klosser er det ikke noe man trenger tenke på..

Hvis skivene er så slitt at de har dype spor så det tar lang tid å få slitt til klossen ville jeg heller bytta alt..

Nei.

Det betyr at de er klar til hardkjør med en gang.

Betaler litt ekstra for at de skal "kjøre de inn" for deg.

Om skiven er så slitt at klossene må slites til for å ha noe å bite i, så hadde jeg byttet skiver... (Selvfølgelig vil det være noen hundredeler som slites til første par rundene, men ikke slik at du merker noe forskjell på bremseeffekt.)

"Carbotech Now Offers Brakes Pre-Bedded!

You know we're huge advocates of bedding your brake pads and brake shoes to keep them running most efficiently. With this, comes great news! Carbotech Performance Brakes now offers pre-bedded brake pads in all compounds! In case you aren't familiar with this term, bedding brakes burns resins to keep your pad running most optimally. Tests have shown better performance and better pad wear due to our unique pre-bedding process. Carbotech's pads are now track or street ready from the minute they arrive at your door step. Just install and you're ready to roll. To have your brake pads pre-bedded is an add-on option, and must be requested when ordering. Be sure to visit Amp'd Autosport to purchase the top of the line ceramic brake pad or call 216.780.8825 to inquire further about the new brake bed-in process. You can reach us by e-mail at sales@ampdautosport.com."

http://www.ampdautoblog.com/2009/07/car ... edded.html

Funker flott.:)