Jump to content

During/brummling fra 70km/t og oppover e39

Kenni
 Share

Recommended Posts

Da har jeg fått løst problemet med risting i bilen under nedbremsing og går nå over på neste problemstilling.

Nå jeg kommer opp i rundt 70km/t så begynner det å dure/brummle litt i bilen. Det kan også være en tendens til risting. Føler at bilen sporer litt også.

Jeg vet at det er en liten "bulk" på rulleflaten på det ene bakhjulet (245/40/18" Minerva dekk).

Noen gode forslag?

Kan det ha noe med avballansering og evt hjulstilling å gjøre?

Det er nye kasterforinger, bremseskiver og klosser foran og bak, hjulene har vært avbalansert nylig (replica felger). Vet ikke om risting i bilen kan medføøre at man må avballansere hjulene.

Skal se om jeg får jekka opp bilen i morgen for å etterstramme hjulboltene.

Kjørte på motorveien i kveld for å høre om lyden endrer seg når jeg svinger til høyre eller venstre. Var ikke så godt å høre om det er forskjell da det reiner noe helt sykt her på vestlandet. Men etter hva jeg kunne høre så var det ikke noen forskjell. Mulig det er det ene dekket bak som har den lille bulken på seg som driver hekkaen med meg. Har nettopp lagt de gamle hjulene på loftet i carporten så jeg får se om jeg tar de ned igjen for å se om det er forskjell.

Det høres jo ut som du kanskje ikke burde skru for mye selv, men det var vel bare en merkelig skrivefeil. Informasjon med overordnet betydning? Det hørtes avansert ut. Samtidig som.. store og små bokstaver gir samme mening så får prøve noe annet.

Hehe, ja. Bør vel kanskje formulere meg litt ned på ditt nivå for at det skal oppfattes korrekt. Men nok om det.

Er nok sant at jeg ikke burde sku formye selv. Kjekt å prøve, men er en god tilhenger til verksted som kan bil.

Kom på en ting til.

Jeg bruker trykkluft og kan derfor jekke opp bilen for så å evt etterstramme eller se om hjuler sitte godt.

Så det ble vel kanskje litt unødig drittslenging fra oss her :)

Jepp, bra du er på mitt nivå. Da kanskje du klarer å fikse bilen din selv :)

Om du bruker trykkluft så husk å bruke momentstenger når du strammer til.. om ikke kan du ødelegge det meste hvis du har en skikkelig kompressor. Mye bedre å etterstramme hjul for hånd med latmann, da har du kontroll på det du gjør og du kjenner hvis det skulle være noe galt.

Det kan jo hende du har samme problemet som meg- vibrasjon i mellomakselen. Det begynner å melde seg ved ca 70 km/t og øker gradvis opp mot 100. Jeg har kjøpt nytt støttelager og hardykoling til mellomakselen, og håper problemet løses med det. I motsetning til urunde eller ubalanserte hjul er vibrasjoner i mellomaksel hørbare, ikke bare følbare. I "norske" hastigheter vel og merke. Man må kjøre grisefort for å få hørbare vibrasjoner i hjul. De roterer jo ca 3-4 ganger saktere enn mellomakselen på høyeste gir.

• 2 weeks later...