Kenni Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Da har jeg fått løst problemet med risting i bilen under nedbremsing og går nå over på neste problemstilling. Nå jeg kommer opp i rundt 70km/t så begynner det å dure/brummle litt i bilen. Det kan også være en tendens til risting. Føler at bilen sporer litt også. Jeg vet at det er en liten "bulk" på rulleflaten på det ene bakhjulet (245/40/18" Minerva dekk). Noen gode forslag? Kan det ha noe med avballansering og evt hjulstilling å gjøre? Det er nye kasterforinger, bremseskiver og klosser foran og bak, hjulene har vært avbalansert nylig (replica felger). Vet ikke om risting i bilen kan medføøre at man må avballansere hjulene.
Robin L Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 forandring når du svinger? jekka opp å kjent om du kan kjenne noe slakke i hjulet? hørtes litt hjullager ut men. værdt å teste med en annen felg først da.
Oxford Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 Jekk opp og snurr på ett hjul av gangen. Rumling,rasling,susing og slarke er symtomer på hjullagerhavari.
baremats91 Skrevet September 14, 2010 Skrevet September 14, 2010 det med risting i bil så er det avbalansering av hjul, men høydekast og slikt klarer man ikke å balansere inn, så om du har en bulk i det ene dekket må det byttes for å unngå risting
Kenni Skrevet September 14, 2010 Forfatter Skrevet September 14, 2010 Skal se om jeg får jekka opp bilen i morgen for å etterstramme hjulboltene. Kjørte på motorveien i kveld for å høre om lyden endrer seg når jeg svinger til høyre eller venstre. Var ikke så godt å høre om det er forskjell da det reiner noe helt sykt her på vestlandet. Men etter hva jeg kunne høre så var det ikke noen forskjell. Mulig det er det ene dekket bak som har den lille bulken på seg som driver hekkaen med meg. Har nettopp lagt de gamle hjulene på loftet i carporten så jeg får se om jeg tar de ned igjen for å se om det er forskjell.
HMW Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Du jekker bilen opp for å stramme hjulboltene? Hmmm...
Kenni Skrevet September 15, 2010 Forfatter Skrevet September 15, 2010 Hmm, ja her er det visst noen som ikke helt greie å motta informasjon med overordnet betydning og må ha alt forklart med store bokstaver.
HMW Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Det høres jo ut som du kanskje ikke burde skru for mye selv, men det var vel bare en merkelig skrivefeil. Informasjon med overordnet betydning? Det hørtes avansert ut. Samtidig som.. store og små bokstaver gir samme mening så får prøve noe annet.
Kenni Skrevet September 15, 2010 Forfatter Skrevet September 15, 2010 Hehe, ja. Bør vel kanskje formulere meg litt ned på ditt nivå for at det skal oppfattes korrekt. Men nok om det. Er nok sant at jeg ikke burde sku formye selv. Kjekt å prøve, men er en god tilhenger til verksted som kan bil. Kom på en ting til. Jeg bruker trykkluft og kan derfor jekke opp bilen for så å evt etterstramme eller se om hjuler sitte godt. Så det ble vel kanskje litt unødig drittslenging fra oss her
HMW Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Jepp, bra du er på mitt nivå. Da kanskje du klarer å fikse bilen din selv Om du bruker trykkluft så husk å bruke momentstenger når du strammer til.. om ikke kan du ødelegge det meste hvis du har en skikkelig kompressor. Mye bedre å etterstramme hjul for hånd med latmann, da har du kontroll på det du gjør og du kjenner hvis det skulle være noe galt.
Otis Skrevet September 15, 2010 Skrevet September 15, 2010 Og hjulboltene skal strammes med 100-120 nm.
Olav_64 Skrevet September 16, 2010 Skrevet September 16, 2010 Det kan jo hende du har samme problemet som meg- vibrasjon i mellomakselen. Det begynner å melde seg ved ca 70 km/t og øker gradvis opp mot 100. Jeg har kjøpt nytt støttelager og hardykoling til mellomakselen, og håper problemet løses med det. I motsetning til urunde eller ubalanserte hjul er vibrasjoner i mellomaksel hørbare, ikke bare følbare. I "norske" hastigheter vel og merke. Man må kjøre grisefort for å få hørbare vibrasjoner i hjul. De roterer jo ca 3-4 ganger saktere enn mellomakselen på høyeste gir.
Kenni Skrevet September 27, 2010 Forfatter Skrevet September 27, 2010 Det er høyre bakhjul som har blitt trekantet. Har fått avbalansert bakhjulene slik at det har blitt bedre. Men de anbefaler å bytte. GO REPLICA FELGER GO!!
Kenni Skrevet September 29, 2010 Forfatter Skrevet September 29, 2010 Noen som vet om det er mulig å fikse en felg med kast i, eller om det i det hele tatt lønner seg? Hvor kan man evt få gjort dette i Stavanger Sandnes regionen?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå