Gå til innhold

Anbefalte innlegg

• Svar 48
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Er det ikke slik at de må spør deg om du godtar avgjørelsen deres, eller om du ønsker å klage?

Tror at de ville bare skremme deg litt, noe de har fått til ser det ut som.

Skrevet

De skriver alltid ut bota på stedet. Skal også være registrert på deg personlig, ikke bileier. Så var nok bare en frekk måte å si at du har fått en advarsel.

Skrevet

hehe ja kanskje d... vet hvertfall helt sikkert reglene om lysbruk nå. Siden det er så mange som sier forksjellig om bruk av lys. Kjørelærere sier noe, kjente sier det, folk på forum sier det.. så jeg ville bare ha en oppklaring før jeg gikk til sengs..

Så jeg takker dere for alle svar!:) det var mye til hjelp for å roe ned litt

Skrevet
Noen som kan bekrefte at de ikke kan sende forelegg i posten, dersom de ikke sjekket noe ID elr informasjon om meg når de stoppe meg? Og uten å ha forklart noe om hvor mye eventuelt forelegg er på.

Tusen takk for alle svar!

Du får ingen forelegg/giro i posten og kan slappe helt av :)

For å kunne gi deg et forelegg må du legitimere deg og du må svare bekreftende på at du godtar et forenklet forelegg. I tillegg skal både Politmannen og deg signere på forelegget og dere skal ha hver sin gjenpart.

Så slipp ned skuldrene, slå på lysa og kjør med et smil... du slapp billig :o)

Skrevet
Jeg kjørte på en opplyst vei(gatelys), 50 km/t fartsgrense.Tenkte at jeg kunne kjøre med parkys og grøftelys kombinasjon her.. 200 meter lenger fremme står det 2 politimenn som stoppa meg på en søndags kveld for å sope inn litt penger.. ved gatelys er det tilstrekkelig lys i veibanen. Dvs da er veien akkurat som på dagen. Er det ikke lov å kjøre med parklys/grøftelys under slike forhold? Politimannen sa at jeg slapp med et forelegg og at jeg kunne ta en usving og kjøre hjem. Kan de gi forelegg uten å forklare hva det innebærer og hvor mye dette eventuelt er på? Tror ikke de tok nummeret mitt heller...

Takker for svar.. er litt fortvilet..

Kanskje du hørte feil? Han sa kanskje at du SLAPP forelegg?

Skrevet
Jeg kjørte på en opplyst vei(gatelys), 50 km/t fartsgrense.Tenkte at jeg kunne kjøre med parkys og grøftelys kombinasjon her.. 200 meter lenger fremme står det 2 politimenn som stoppa meg på en søndags kveld for å sope inn litt penger.. ved gatelys er det tilstrekkelig lys i veibanen. Dvs da er veien akkurat som på dagen. Er det ikke lov å kjøre med parklys/grøftelys under slike forhold? Politimannen sa at jeg slapp med et forelegg og at jeg kunne ta en usving og kjøre hjem. Kan de gi forelegg uten å forklare hva det innebærer og hvor mye dette eventuelt er på? Tror ikke de tok nummeret mitt heller...

Takker for svar.. er litt fortvilet..

Kanskje du hørte feil? Han sa kanskje at du SLAPP forelegg?

Skulle til å spørre om det samme! :lol:

Man er jo normalt ganske stresset i en slik situasjon, så fort gjort å høre litt feil, spesielt første gang.

Skrevet

Skjedd noe av det samme med meg:

Ble stoppet i en 70 sone, opplyst, kl 9 på kvelden, altså mørkt.

Kjørte med tåke + nærlys(visste ikke at det ikke var lov på det tidspunktet) og politimannen sa at om jeg ville kjøre med tåkelys måtte jeg bytte til parklys + tåkelys.

Det var det. Trur det er stor forskjell på hva politiet mener er riktig å ikke, blir subjektivt..

Skrevet

§ 15. Bruk av lys

1. Lys som er påbudt for kjøretøy, skal være tent under kjøring når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gi føreren tilstrekkelig synsfelt eller for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Under kjøring med motorvogn skal påbudt fjernlys, nærlys eller godkjent kjørelys alltid være tent.

2. Fjernlys må ikke benyttes slik at annen trafikant blir blendet. Det samme gjelder ved møte med jernbanetog, sporvogn eller fartøy som føres langs vegen.

3. Nærlys skal nyttes når fjernlys ikke er påkrevd eller ikke er tillatt brukt.

4. Parkeringslys skal være tent under stans eller parkering på veg når lys- eller siktforholdene gjør det påkrevd for å gjøre kjøretøyet synlig for annen trafikant.

Fjernlys eller nærlys må ikke være tent under stans eller parkering som nevnt i første ledd.

5. Tillatt hjelpelys må ikke nyttes til annet formål enn det er bestemt for.

Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys.

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldle ... kkreglene&

Skrevet

Kurve-/tåkelys kan brukes sammen med park lys når det er lyst ute, / dagtid

Kurve-/tåkelys skal (vist jeg har forstår det riktig) aldri brukes sammen med nærlys,

Kurve-/tåkelys å fjærnlys kan brukkes sammen.

;)

Skrevet
Du kan bruke tåkelys når det er tåke ute, og da kan man jo ikke ligge å veksle mellom langlys og tåkelys i alle mulige kombinasjoner ;)

joa men nå har ikke jeg sett så mye kontroler i tykk tåke heller så det går sikkert bra, å skulle politiet begyne å bråke er det bare å si, at jeg trode man sku bruke tåkelys i tåke,

Skrevet
Du kan bruke tåkelys når det er tåke ute, og da kan man jo ikke ligge å veksle mellom langlys og tåkelys i alle mulige kombinasjoner ;)

joa men nå har ikke jeg sett så mye kontroler i tykk tåke heller så det går sikkert bra, å skulle politiet begyne å bråke er det bare å si, at jeg trode man sku bruke tåkelys i tåke,

det kan være så mye tåke det bare vil ute. men nærlys og tåkelys er fortsatt ikke lov.

og skal man ha på fjernlys så må også nærlysene på. så da er det igjen ulovlig. om man ikke sitter å holder spaken til fjernlys mot deg da (lyshorn) men det er ikke no særlig å kjøre slik.

Skrevet

Den regelen med at grøftelys/spredere ikke kan benyttes samtidig med nær- og fjernlys forstår jeg ikke og har aldri forstått grunnlaget for. Det er ingen tvil om at man ser "bedre" når man kan benytte begge deler samtidig... spesielt på smale landlige veier med lite eller ingen gatebelysning. Ikke blender det motgående trafikk heller.

Og å kjøre på en mørk skogsvei i tåke og kun med spredere kombinert med parklys gir da ingen god sikt i det hele tatt. Da ser man jo kun grøfta og ingenting fremover!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...