Gå til innhold

BMW entrer Mini i WRC!

Leadfoot
 Share

Anbefalte innlegg

tenk på alt drivstoffet som blir brukt når det skal arrangeres melodi grand prix, alle idiotene som kommer med fly , bil og buss...eller ski VM...eller annet tull, men neida rally er stygt så det skal vi straffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 40
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tøft konsept! Skal bli gøy å følge med til neste år! :D

Teit at motorsporten absolutt skal være så "grønne". Det har jo ingenting å si i den store sammenhengen hvor mange liter på mila selve løpsbilene bruker. Bare tenk på hele apparatet og publikum rundt et sånt arrangement så blir det bare latterlig...

Eneste grunnen er jo signaleffekten de gir til forbrukerne, men hvor mange miljøvernere er det egentlig som følger med på rally og F1? :roll:

Ja, dette med "miljø" er kun noe for å holde illusjonen for omverdenen.

MEN, teknologien i mye av bilene nå til dags er så revolusjonerende at det knapt kan kalles miljøforurensende.

Uansett hvor bra man gjør det med biler vil alle bilprodusenter konstant blir voldtatt av sosialistiske og kommunistiske stater, som f.eks Norge, Danmark og Sveits.

Råe biler som kommer. Hvis man ser forskjellen fra en Fiesta på 90 tallet og den WRC bredda saken anno 2010 så er det total forandring. Bilen ser helt verst ut. Nesten så jeg skulle bestilt meg et skall og puttet nedi S50 turbo & 4x4. Sikkert moro banebil, til maks 300k.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget med regelendringene har vel vært, akkurat som da aktive differ ikke ble lov, å gjøre det billigere og mer tilgjengelig å delta i WRC, noe som ser ut til å være nødvendig da nye team ikke akkurat har strømmet til de siste årene.

At Mini(BMW) skal inn i WRC er nok et direkte resultat av de nye reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det må de gjerne gjøre, for det er en liten mur å bestige for nye ansikter i sporten. Men det er udelt synd at utviklingen rygger mht. etappetider. Det vil alltid være noen som bruker mer penger enn andre, og jeg mener det beste er unngå begrensing, og heller applaudere innovaitvitet og utvikling.

Man utvikler seg bare saktere ved å bruke mindre resursser. Slik er det med alt. Jo friere jo bedre spør dere meg.. Rallysporten er også altfor paragrafstyrt mht til vekt og tekniske spesifikasjoner. Man burde fått lov til å stille med hva man ønsket så lenge det tilfredstilte støykrav og sikkerhetskrav.

En fin og billig cup i Norge er Subaru Cup. Kanon for unge utøvere, ennå bilene er så som så i det store bildet. 1600cc klassen i S2000 er jo også litt gocart med anabole sterioder. Eyvind Brynhildsen lå vel i 45 sekunder og filte på turtallsperren i 6. gir (180km/t) på en av etappene i Numedal. Det går bare ikke fortere, som han sa.

Nei, det blir nok bare en ønskedrøm med 2010 teknologi og sikkerhet i tospann med 80 talls galskap. Det blir nok ikke som Audi tenkte på 80 tallet da de hadde nesten ferdig utviklet en 1000hk's turbo femmer til sin legendariske S1 som de skulle putte i bilen foran Rally Finland året etter gr. B ble avlyst.Marcus Grønholm har jo sagt at han gjerne kunne hatt 200hk og 300Nm ekstra i rallybilen, og kjørt mye fortere på majoriteten av etappene i rallysirkuset. I mange rally er jo noen SS-er blitt kanselert fordi de er for kjappe :(

Mer moro med 500 proffe utøvere enn 20 000 semi proffe. Rally blir ikke det samme igjen. I lavere klasser kan man jo tross alt kjøre uansett ganske billig. Det er ikke en menneskerett å være fabrikksjåfør eller privatsjåfør for komersielle team, noe unge alt for mange utøvere later til å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på utøverne med teamene. Hvis det blir for dyrt for de fleste teamene å henge med de 1-2 beste er veien til nedleggelse ofte kort, spesielt i finanskrisetider. I verste fall kommer man til et punkt der de beste ikke ser et poeng med å konkurrere med seg selv mer fordi de andre har gitt opp, og da er WRC historie. Slik jeg har forstått det var denne trenden godt i gang for ikke lenge siden.

Men er helt enig i at ting kanskje kunne vært gjort morsommere. Kanskje krav om enkel teknikk, men mindre begrensninger på effekt og vekt hadde vært gangbart, kombinert med bedre kontroll på hvor publikum står (idioter som står der det er størst sjanse for at bilene drar til skogs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pft, må jo ha en som har plenty med kjøreerfaring i Mini Cooper. Da er jeg det eneste aktuelle alternativet fra bimmers!!! :)

Siden rally er toppidrett, kommer BMW sikkert til å velge den på bimmers som er i best fysisk form, trener mest og lever sunnest.

Så, er det noen som melder seg, eller? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man utvikler seg bare saktere ved å bruke mindre resursser. Slik er det med alt. Jo friere jo bedre spør dere meg..

Du har et poeng, men spørsmålet er hvor attraktivt det vil være å bli med i WRC.

At noen velger å trekke seg ut fra aktiv deltagelse etter noen år - f.eks. Mitsubishi og Subaru - anser jeg som uproblematisk, men spørsmålet er hvem som kommer inn i stedet.

Jeg oppfatter at Citroën og Loebs sterke posisjon de siste årene har vært med på å gjøre VM kjedelig. For å utfordre disse vil det være svært nødvendig med store investeringsbudsjetter, og fare for tap av ansikt hvis man feiler. Samtidig fører fraværet på store aktører - fabrikksteam - i rally-VM til at det blir mangel på fabrikkseter der nye førere kan utvikle seg til å bli bedre enn Sebastian Loeb.

Historisk er heller ikke slike regelendringer med forandringer i krav til motorkraft akkurat ukjente, og jeg synes det er mer positivt å forsøke å få nye aktører inn i sporten enn å forsøke med mindre justeringer for å prøve å gjøre Loeb mindre suveren, som f.eks. ved å gjøre det taktisk ufordelaktig å lede løpet etter første dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...